Oh yes, I can have her if I think of you
I en värld med sex miljarder människor är det tvunget att fullständigt osannolika saker inträffar. Som att folk ägnar sig åt att lyssna igenom sin skivsamling baklänges, i jakt på dolda budskap. Mindre konstigt är kanske att den som väl gör det hör diverse meddelanden.
För något år sedan laddade hem U2-låten Mofo, fast baklänges. Ett fan hade upptäckt att låten hade en (enligt honom) mycket tydlig text även baklänges, och jag var naturligtvis tvungen att höra efter. Föga överraskande var texten en produkt av lyssnarens fantasi, men texten han kom fram till var klart underhållande. Och visst, med texten framför mig kunde jag i alla fall hänga med på vad han hört. Några favoritrader:
She had a soft knit Welsh designed sweater on
She had fishnet
Looks like wine and oaks and symphony
och rubrikraden, Oh yes, I can have her if I think of you
När det gäller U2 och baklängesbudskap måste jag också nämna att den lilla snutten ...and I wait without you / with or without you verkligen låter som mmm... we slap you... mmm... we slap you... we want it spelad på fel håll.
Mer om baklängestexter kan man läsa här, eller lyssna på här. (Missa inte Empty Spaces.)
Idag har jag spelat in en cover på schlagerdängan Evighet. Idén kommer från Tomas Andersson Wij och radioprogramet Lantz i P3, där nämnde artist (Andersson Wij alltså) spelade en akustisk tolkning. Om jag hade känt mig lite säkrare på copyrightregler och sånt hade jag kanske lagt upp min version på myspace, men nu får den nog ligga gömd på min dator. Det är antagligen säkrast så...
En avstickare. Barn är fantastiska. Min äldsta systerson fyller sex till hösten, och har än så länge inte visat någon egentlig förmåga (eller intresse) till att läsa, mer än möjligen korta enstaviga ord (han har kunnat alfabetet länge). Gissa om föräldrarna blev förvånade när han skrivit upp ett par saker själv på sin önskelista inför födelsedagen och julen! Det var inte rättstavat, men ändå fullt läsbart. (Dataspel blev datspil, exempelvis.) Vad säger alla pedagogikkunniga läsare till bloggen om det?
För något år sedan laddade hem U2-låten Mofo, fast baklänges. Ett fan hade upptäckt att låten hade en (enligt honom) mycket tydlig text även baklänges, och jag var naturligtvis tvungen att höra efter. Föga överraskande var texten en produkt av lyssnarens fantasi, men texten han kom fram till var klart underhållande. Och visst, med texten framför mig kunde jag i alla fall hänga med på vad han hört. Några favoritrader:
She had a soft knit Welsh designed sweater on
She had fishnet
Looks like wine and oaks and symphony
och rubrikraden, Oh yes, I can have her if I think of you
När det gäller U2 och baklängesbudskap måste jag också nämna att den lilla snutten ...and I wait without you / with or without you verkligen låter som mmm... we slap you... mmm... we slap you... we want it spelad på fel håll.
Mer om baklängestexter kan man läsa här, eller lyssna på här. (Missa inte Empty Spaces.)
Idag har jag spelat in en cover på schlagerdängan Evighet. Idén kommer från Tomas Andersson Wij och radioprogramet Lantz i P3, där nämnde artist (Andersson Wij alltså) spelade en akustisk tolkning. Om jag hade känt mig lite säkrare på copyrightregler och sånt hade jag kanske lagt upp min version på myspace, men nu får den nog ligga gömd på min dator. Det är antagligen säkrast så...
En avstickare. Barn är fantastiska. Min äldsta systerson fyller sex till hösten, och har än så länge inte visat någon egentlig förmåga (eller intresse) till att läsa, mer än möjligen korta enstaviga ord (han har kunnat alfabetet länge). Gissa om föräldrarna blev förvånade när han skrivit upp ett par saker själv på sin önskelista inför födelsedagen och julen! Det var inte rättstavat, men ändå fullt läsbart. (Dataspel blev datspil, exempelvis.) Vad säger alla pedagogikkunniga läsare till bloggen om det?