Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

She says "sshhh...i know it's only in my head."

Publicerad 2006-08-26 22:46:26 i Musik

Idén är inte min utan snodd härifrån. Tanken är enkel, bara en lång lista med mina favoritlåtar!
Jag har inte gjort någon inbördes rangordning, men jag har tidigare sagt att Counting Crows Round Here är världens bästa låt, och det står jag nog fast vid. Målet har varit att få ihop någonstans kring 100 låtar, och nästa mål får väl bli att rangordna dem! Jag har säkert glömt massor av låtar, det finns nog 20 låtar som jag definitivt borde haft med. Men två timmars arbete med att sammanställa listan får räcka för den här gången.

En skrämmande sak är hur mainstream listan blev, jag tycker nog att jag är lite mer indie än vad listan antyder!

A Camp - The bluest eyes in Texas
Adams, Ryan - New York, New York
Adams, Ryan - La cienega just smiled
Adams, Ryan - Dear Chicago
Andersson Wij, Tomas - Landet vi föddes i
Andersson Wij, Tomas - En vän till mig
Andersson Wij, Tomas - Blues från Sverige
Beatles - She said, she said
Beatles - Tomorrow never knows
Beatles - A day in life
Beatles - Strawberry fields forever
Beatles - Hey Jude
Beatles - Blackbird
Beatles - The long and winding road
Bergman, Marit - This is the year
Borgert, Johan - Du ville betyda något för någon
Bono & Gavin Friday - In the name of the father
Buckley, Jeff - Hallelujah
Carlsson, Magnus - Han är min sång och min glädje
Cash, Johnny - Hurt
Coldplay - Fix you
Counting Crows - Round here
Cranberries - Zombie
Death Cab for Cutie - Transatlanticism
Death Cab for Cutie - Marching bands of Manhattan
Death Cab for Cutie - What Sarah said
Foo Fighters - Everlong
Foo Fighters - Times like these
Green Day - Good riddance (Time of your life)
Hellman, Jakob - Tåg
Hellman, Jakob - Vägar hem
Hellstrand, Staffan - Lilla fågel blå
Hellström, Håkan - Nu kan du få mig så lätt
Joy Division - Love will tear us apart
Kent - När det blåser på månen
Kent - 747
Kent - Cowboys
Kent - Mannen i den vita hatten (16 år senare)
Kraftwerk - Neon lights
Lampshade - The hug
Loney, Dear - Hold me
Longroad Orchestra - Dear sister
Metallica - Sad but true
McLachlan, Sarah - Angels
Nordenstam, Stina - Little star
Nordenstam, Stina - Soon after christmas
Outkast - Hey ya
Pearl Jam - Black
Pearl Jam - Release
Pink Floyd - Atom heart mother
Pink Floyd - Wish you were here
Pink Floyd - Sheeps
Pink Floyd - Another brick in the wall (Part one)
Pink Floyd - Comfortably numb
Pogues - Fairytale of New York
Radiohead - High and dry
Radiohead - Street spirit (fade out)
Radiohead - Idioteque
Radiohead - Morning bell
Radiohead - Motion picture soundtrack
Red Hot Chili Peppers - Under the bridge
R.E.M. - Perfect circle
R.E.M. - So central rain
R.E.M. - Country feedback
R.E.M. - Find the river
R.E.M. - Leave
R.E.M. - At my most beautiful
Rice, Damien - Delicate
Robyn - Be mine
Sigur Rós - Von
Sigur Rós - Viðrar vel til loftárása
Sigur Rós - Vaka
Sigur Rós - Glósóli
Sigur Rós - Sé lest
Simon and Garfunkel - Sound of silence (den ursprungliga, akustiska versionen)
Simon and Garfunkel - America
Simon and Garfunkel - The boxer
Smashing Pumpkins - Tonight, tonight
Smashing Pumpkins - Disarm
Smashing Pumpkins - Try, try, try
Soundtrack of our lives - Nevermore
Soundtrack of our lives - In your veins
U2 - New year's day
U2 - Where the streets have no name
U2 - One
U2 - Acrobat
U2 - Love is blindness
U2 - Stay
U2 - Please
U2 - Wake up dead man
U2 - Can't help falling in love (liveversionen från Dublin 93-08-28)
Winnerbäck, Lars - Inte för kärleks skull
Winnerbäck, Lars - Psalm i januari
Winnerbäck, Lars - Vänner
Winnerbäck, Lars - Bortomland
Winnerbäck, Lars - Fria vägar ut
Åström, Kristofer - Yeah, oh that's nice
Åström, Kristofer - Where were you?
Åström, Kristofer - Loupita #3

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-08-27 01:26:33

9 U2 å 5 Winnerbäck :) Åsså 1 Hellström. Såklart :) Många bra låtar.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-27 01:56:05

Mycket kul att se din lista, med många fantastiska låtar, men jag tror faktiskt inte du påverkat mig att få in någon på min. Everlong är ju sjukt bra och skulle kanske kunna komma med. För övrigt är jag förvånad över att du inte har med with or without you och positivt överraskad av låtar som: the hug, dear sister, delicate (kan kanske platsa på min lista med).

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-27 01:57:00

Jo du har faktiskt påverkat mig. Ryan Adams hade jag helt glömt bort. Sweet Carolina ska med på min lista och sedan har vi ju soon after christmas med Stina. Den ska förstås med.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-27 14:02:56

"sad but true" var en annan mycket kul överraskning. en riktig klassiker det där. Jag tog med Good ridance på min lista också, hade tänkt ta med den tidigare men glömt.

Du har inte med några Def Leppard-låtar. Intressant.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-08-27 16:26:08

Nio U2-låtar är kanske i mesta laget, men det var så svårt att ta bort någon av dem. Kanske att Stay ryker. Att with or without you inte är med är för att jag har tröttnat lite lätt på den, men sånt går ju i vågor så den kan kanske komma igen. En av låtens nackdelar är de ganska bleka liveversionerna de senaste 10 åren, även One höll på att åka på det!

Def Leppard hade ingen låt som kändes riktigt aktuell till slut.

Lite kul att det tog 55 sekunder för robodan att hitta två låtar till sin lista:)

Jag trodde inte att det skulle bli många Winnerbäcklåtar, men när jag väl började tänka efter kom det mängder av låtar. Jag tror att Lasses låtar är bättre än vad han själv är!

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-27 17:08:33

Ja, fast bara en från din lista:-) (Till mitt försvar) Du hade ju andra låtar med Ryan.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-28 12:47:29

Sen det där med att vara indie :-) Det är svårt att vara det, men jag har upptäckt att det är ändå alltid de fantastiska (lite popiga) melodierna man gillar, bara i lite andra ljudlandskap än de ofta framförs i radio. Jag gillar mainstreamlåtar bara de är indie:-) hehe

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-28 12:49:49

Och så för att slåss om rekorden i antal kommentarer på någons inlägg, en fråga: "Han är min sång och min glädje" får dig att tänka på "Fyra nyanser av brunt" och det är en av anledningarna till att du gillar den så skarpt?

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-08-28 12:53:51

Det där med indie ska inte tas allt för allvarligt:) Det är väl mest det att jag antagligen missat mycket musik, eftersom nära nog alla låtarna på listan varit p3-favoriter:) Och så illa blev det heller inte till slut.

Angående "Han är min sång och min glädje" så får den mig helt klart att tänka på "Fyra nyanser av brunt", och det är mycket riktigt en av anledningarna till at jag gillar den!

Postat av: hannie

Publicerad 2006-08-28 13:13:33

kul med alla dessa listor=) jag skulle inte klara av o göra nån sån.

(jag gillar "come pick me up" med ryan mest tror jag.)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-08-28 13:38:43

Nej, det var rätt jobbigt att göra listan. Det tog säkert två timmar, och ändå känns den långt fråm komplett!

Jag hade inte gjort den, om jag hade förstått hur mycket jobb det skulle innebära:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-08-28 13:41:21

Jag är ju lite konstig så jag älskar att lägga ner ett par timmar på nåt sånt:-) Men än är den som sagt långt ifrån komplett.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-08-28 15:01:14

Första timmen var kul, men jag tröttnade under den andra...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela