Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Oh yes, I can have her if I think of you

Publicerad 2006-08-31 23:40:43 i Musik

I en värld med sex miljarder människor är det tvunget att fullständigt osannolika saker inträffar. Som att folk ägnar sig åt att lyssna igenom sin skivsamling baklänges, i jakt på dolda budskap. Mindre konstigt är kanske att den som väl gör det hör diverse meddelanden.

För något år sedan laddade hem U2-låten Mofo, fast baklänges. Ett fan hade upptäckt att låten hade en (enligt honom) mycket tydlig text även baklänges, och jag var naturligtvis tvungen att höra efter. Föga överraskande var texten en produkt av lyssnarens fantasi, men texten han kom fram till var klart underhållande. Och visst, med texten framför mig kunde jag i alla fall hänga med på vad han hört. Några favoritrader:

She had a soft knit Welsh designed sweater on

She had fishnet

Looks like wine and oaks and symphony


och rubrikraden, Oh yes, I can have her if I think of you


När det gäller U2 och baklängesbudskap måste jag också nämna att den lilla snutten ...and I wait without you / with or without you verkligen låter som mmm... we slap you... mmm... we slap you... we want it spelad på fel håll.


Mer om baklängestexter kan man läsa här, eller lyssna på här. (Missa inte Empty Spaces.)


Idag har jag spelat in en cover på schlagerdängan Evighet. Idén kommer från Tomas Andersson Wij och radioprogramet Lantz i P3, där nämnde artist (Andersson Wij alltså) spelade en akustisk tolkning. Om jag hade känt mig lite säkrare på copyrightregler och sånt hade jag kanske lagt upp min version på myspace, men nu får den nog ligga gömd på min dator. Det är antagligen säkrast så...


En avstickare. Barn är fantastiska. Min äldsta systerson fyller sex till hösten, och har än så länge inte visat någon egentlig förmåga (eller intresse) till att läsa, mer än möjligen korta enstaviga ord (han har kunnat alfabetet länge). Gissa om föräldrarna blev förvånade när han skrivit upp ett par saker själv på sin önskelista inför födelsedagen och julen! Det var inte rättstavat, men ändå fullt läsbart. (Dataspel blev datspil, exempelvis.) Vad säger alla pedagogikkunniga läsare till bloggen om det?

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-09-01 14:48:27

Som "pedagogikexpert" :-) så vill jag mena att det helt klart är en ny Nobelpristagare på gång. Sedan är det ju också fantastiskt hur människans förmågor alltid ökar när man vill ha något. En önskelista är ett underskattat pedagogiskt verktyg:-)

Det här med baklängesbudskap i låtar är en rolig historia. Är man lite konspiratorisk kan man hitta lite vad man vill i både bilder och musik. Jag skulle tro att det är tämligen svårt, om inte omöjligt att få till en helt vanlig låt framlänges, som baklänges har ett medvetet mörkt budskap. De gånger det har hänt att band provat på baklängestexter (för det har ju hänt, t.ex. exprimenterade Beatles en del med det) är det ofta väldigt tydligt i.o.m. att man helt enkelt talat in det och vänt på det, så att någon säger eller sjunger något baklänges när det spelas normalt. Ett exempel är "Judas Kiss" med Petra som inleds med en sådan baklängesgrej. Även the Longroad Orchestra har faktiskt en sådan baklängestext innan "dear sister" på ep:n. Jag försökte också tala in ett baklängesbudskap om att dansk humor är kass på låten "raindrops" vid inspelningen av "because trees can fly" men tyvärr upptäckte danskarna detta:-)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-09-01 14:56:20

barn har väldigt lätt att ta efter det omgivningen gör. om barn ser sin mamma eller pappa eller någon annan i sin närhet skriva, vill barnet ofta göra likadant.

har du inte hört operaversionen av evighet då?=) hemsk.

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-09-01 14:58:52

Bra länkar med. Wikipedia sammanfattade det bra och det är grymt kul när man får lyssna. Har man en text framför sig så låter det ju som de sjunger så. Det är likadant med låtar på arabiska som med text framför sig tydligt kan låta som: "Ja slyna, ja slyna. Nå-ågra fiskpinnar" eller "ansiktsburk, ansiktsburk. Hon fick vad hon ville för en hatt..." o.s.v.

Intressantast tycker jag Paulteorin är. Nog kan Beatles ha provat om det gick. Även jag gillar att vara lite konspiratorsk ibland:-)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-09-01 15:04:51

Förresten datspil, det blir ju lipstad baklänges. Vad menar han egentligen?

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-09-01 15:06:30

Bloggen är sjukt seg just nu. Mitt andra meddelande blev därför utan namn.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-01 17:22:26

Jo, visst finns det ett ganska stort antal exempel på baklängesbudskap i låtar, men då låter det ju bara som mumbojumbo om man spelar det på rätt håll. Man kan inte få allt på en gång:)

Jag måste lyssna på dear sister-ep:n baklänges, och synd att du inte fick in ditt budskap om dansk humor på skivan:)

Det finns ett kul citat från Judas Priest på länken:

Judas Priest members also commented that if they wanted to insert subliminal commands in their music, killing their fans would be counterproductive, and they would prefer to insert the command "Buy more of our records."


Önskelistor är nog ett väldigt bra pedagogiskt knep ja:)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-01 17:23:41

Och operaversionen av evighet har jag missat, turligt nog:)

Postat av: stina

Publicerad 2006-09-01 19:16:37

det fina lilla barnet är oförstörd och stavar som det låter.. alltså som det borde stavas... inte som vi förstörda bokstavsmänniskor stavar det. förmodligen säger han datspil. :)

för övrigt väldigt intelligent baklängestext på den där mofo... it totally makes sense. :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-01 23:00:55

Äsch, tLO-s baklängestext var ju bara refrängen till dear sister, lite sönderklippt och frekvenshöjd och så. Inte mycket till budskap:)

När det gäller Paul är död-teorin så står det massor om den på länken nedan.

Wikipedia är fantastiskt, jag kan sitta i timmar och läsa ämne efter ämne! Min nya favoritsida tror jag:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-09-02 11:47:23

Ja, jag erkänner billigt att TLO:s baklängestext är lite b:-) Men det roliga är vad texten blir baklänges. Lyssna en gång till så ska du höra: "åååååh Jesus Kristus studsar upp, yeeeeeaaah!"

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-02 12:41:42

Jo faktiskt, det har jag missat tidigare! Fast helt lätt att höra tycker jag nog inte att det är:)

Postat av: sofia

Publicerad 2007-12-27 06:39:02

hej, du som gillar beatles får jag tipsa om dom här killarna, verkligen bra och kopior av john lennon
http://www.myspace.com/seventy


vänliga hälsningar sofia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela