Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

There is nothing left to throw Of ginger, lemon, indigo, Coriander stem and rose of hay

Publicerad 2006-07-25 21:37:00 i Allmänt

För någon timme sedan satt jag vid pianot och spelade (och "sjöng") R.E.M.-s Find the river, en fantastisk låt. Texten är svåranalyserad, så direkt efter att jag spelat färdigt började jag fundera på vad Michael Stipe egentligen menar. Har rader som

There is nothing left to throw
Of ginger, lemon, indigo,
Coriander stem and rose of hay


någon betydelse?


En sådär tio sekunder efter att jag var färdig ringde min syster från stugan, och bad mig ta med mig en del kryddor (och dylikt) när jag åker till stugan i morgon. Bland dessa fanns ingefära, koriander och pressad citron. Är det bara en tillfällighet?


Som jag redan antytt så bär det av till stugan i morgon, och jag räknar med att stanna där veckan ut ungefär. Ska bli skönt att komma dit, av någon anledning känns värmen inte lika pressande där.


I förra inlägget berättade jag att 16 sekunder av en ny U2-låt läckt ut, och i dag läckte nio minuter (innehållande delar av tre låtar) ut, och det ryktas att det finns ytterligare tio minuter någonstans på nätet. Snart dyker de nog också upp. Mycket prat om de nya låtarna bland fansen, som är kluvna. Själv är jag väl inte så imponerad. I och för sig är kvaliteten på inspelningarna usel, men de låtar som läckt ut tidigare (Berlinsessionerna från 1990 och soundchecket från Melbourne 1998) har trots lika usla inspelningar varit bättre. Men än är det för tidigt att dra några slutsatser.


Det är hög tid för lite nya bilder på bloggen, så här kommer några.

Till och början med en igelkott som vandrade runt i vår trädgård i går.

Igelkott

Ett par humlor slank med.

Humlor

En hungrig fisk som tydligen hade fångat ett yngel innan vi fick upp den.

fiskar

Och så två bilder på mina systersöner när de spelar fotboll.

fotboll

målvakt

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-07-25 22:46:49

det lär va isakssons efterträdare :)

angående kryddtolkningen så kan det va så att det inte känns som att det finns nåt mer att hämta.. slut på krydda liksom. i livet, till maten, i ett förhållande? :)

Postat av: stina

Publicerad 2006-07-25 22:51:08

nja.. tar tillbaka tolkningen :) jag fattar ingenting. :) indigo är väl en färg? blå. konstigt konstigt. ha det så trevligt i stugan iaf!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-07-25 23:54:37

Indigo är mycket riktigt en färg, och stem betyder väl bara stam eller något vad jag vet. Men jag tror nog att du är på rätt väg ändå med tolkningen.

Ett försök att beskriva känslan när något håller på att ta slut (ett förhållande?) är nog en hyfsad gissning. Eller något slags uppbrott.

Det värsta är att Stipe har texter som är ännu konstigare:)

Som länktipset till exempel.


För övrigt har nu 18 minter med U2-material läckt ut. En av låtarna verkar hyfsad.

Postat av: syster

Publicerad 2006-07-26 21:14:24

herregud vilken söt igelkott. varför visade inte den sig när jag var hemma?

här tänkte jag skicka en uppmaning om att titta efter mina nycklar i stugan, men sen insåg jag att inläggets imorgon är idag, och att du nog inte tittar i din blogg förrän du är i smålandsstenar igen. då får det väl bli telefonledes ändå. :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-07-28 16:00:22

Grymt mysiga bilder, särskilt på systersönerna, men också fisken och igelkotten var sköna. Intressanta tolkningar. Fast varför vill han kasta kryddorna? Spännande:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela