Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Det finns mycket som är farligt på internet

Publicerad 2006-05-07 00:11:01 i Musik

För ett ganska bra tag sedan började jag spela in lite låtar på datorn. Inte med någon direkt baktanke, utan snarast för att jag ska kunna komma ihåg hur mina små försök till låtar egentligen går. Efter ett tag började jag få ordning på mikrofonplacering och annat som gjort att resultatet åtminstone varit lyssningsbart. För några dagar sedan gav jag mig ut på jakt efter ett program som kan komprimera wave-filer till mp3, men alla jag hittade kostade pengar. Elakt. Efter lite efterforskningar fick jag för mig att leta efter program som kan skapa ogg-filer, eftersom de verkade vara ungefär jämnbra med mp3-or.

Men idag hittade jag något bättre, nämligen ett enkelt (gratis) inspelningsprogram vid namn audacity. Så nu kan jag spela in musiken i flera omgångar, vilket gör det hela mycket lättare. Innan har jag varit tvungen att sätta sång och gitarr samtidigt, och det är inte så enkelt. Nu kan jag dessutom ha flera gitarrstämmor samtidigt, vilket sannerligen fyller upp ljudbilden på ett trevligt sätt. Att audacity dessutom kan skapa både ogg och mp3-filer är bara ett extra plus. (En nackdel är att mp3-orna bara är 128 kbit/s, det är lite lite.)

Så nu finns ett par nyinspelade låtar på datorn, och det känns mer aktuellt än någonsin att lägga ut dem på nätet någonstans. Fast ännu har jag inte gjort det.

Rubriken? Jo, att spela in låtar var så roligt att jag glömde äta. När jag väl ställde mig för att laga mat var det säkert fyra timmar senare än jag borde ha gjort det. Internet är farligt!

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-07 10:23:32

farligt indeed! det vore verkligen bra om du hittade nånstans att lägga ut låtarna :) men någon tipsade ju om myspace. har du kollat in det?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela