Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Ja, jag erkänner att jag hade fel

Publicerad 2006-07-02 11:57:24 i Sport

I februari tippade jag att Tyskland och Brasilien skulle mötas i VM-finalen, men efter Brasiliens förlust igår så står det klart att jag hade fel. Jag hade även ett resonemang om att Tyskland, Italien, Brasilien och Argentina var de lag som tog sig ända till final, men i år kommer det bara att stämma till hälften. Dock är jag lite nöjd med att ha prickat in Tysklands framfart i mina tips.

Fast så här i efterhand är Brasiliens förlust kanske inte så konstig. Roberto Carlos, Cafú och Emerson är gamla och klart sämre än vad de har varit, Ronaldo och Adriano har haft varsin dålig säsong bakom sig och Ronaldinho tappade formen lagom till Champions League-finalen. Inte ens Brasilien är så bra att de kan vinna VM utan att vara i bra form.

Årets turnering kan nog vara den mest europadominerade på länge. Av de fjorton europeiska lag som kvalificerat tog sig tio vidare från gruppspelet, sex till kvartsfinal och fyra till semifinal. Faktum är att i slutspelet så har inte ett enda europiskt lag förlorat mot något lag från en annan världsdel, utan bara åkt ut i interna uppgörelser. Lite märkligt.

För någon dag sedan började jag fundera på hur VM-s drömlag så här långt borde se ut, och här är vad jag har kommit fram till.

-------------------------------------- Buffon ---------------------------------------

Sagnol ---------- Cannavaro ----------- Ayala ------------ Zambrotta

Kaká ---------------- Zidane ------------ Maniche ----------- C. Ronaldo

------------------ Klose -------------------------- Sjevtjenko ------------------

Kommentarer kring laget: Lite offensivt kanske, men efter gårdagens uppvisning av Zidane var jag tvungen att ta med honom. Det känns hårt att inte ha med tyske Lahm, men jag ville få med Sagnol som är fantastiskt bra defensivt, vilket sällan ger så mycket beröm som det borde. Att Christiano Ronaldo kommer med beror på att jag har svårt att komma på något bra alternativ, samt att Portugal förtjänar att få med ett par spelare i laget nu när de har tagit sig till semifinal.

Zidane ska få ett par rader till. Igår spelade han som han gjorde för en sisådär fem år sedan, lekfullt och svårt. Det som är så fantastiskt med honom är att han ändå lyckas. Aldrig en bredsida, utan bara yttersidor och klackar. Vanligtvis brukar jag gnälla på sånt, men om man, som Zidane, lyckas med allt man gör så kan inte ens jag gnälla.


Nytt ämne. Här är en bild som jag känner att jag är tvungen att länka till. Undrar om blåvitts marknadsavdelning är hyfsat nöjda med den?

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-07-05 13:35:32

Ett bra och ganska rimligt lag tycker jag. jag hade tagit Lahm istället för Sagnol, särskilt då Lahm faktiskt stod upp även igår. Grosso var grym igår men räcker inte riktigt till. Om Henry gör två kanonmatcher kan han konkurrera sig in på topp.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela