Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

En skön liten dygdig och synnerligen hjärtans behaglig puppa

Publicerad 2005-12-27 18:52:42 i Böcker

Efter mer Peter Englund-läsande har jag hittat ett nytt favoritcitat. Jag har nu kommit till Den oövervinnerlige som är fortsättningen på Ofredsår, och där beskrivs hur den då 16-åriga Hedvig Eleonora kommer till Sverige för att gifta sig med Karl Gustav, som kort därefter kröns och därmed blir Karl X Gustav. Karl Gustav har dittills bara sett ett porträtt av henne, och då beskrivit henne som ett behagligt och täckt fruntimmer. Att just Hedvig Eleonora blivit vald till gemål och inte någon av hennes äldre systrar berodde på hennes utseende (Karl Gustav hade fått tavlor på alla tre systrarna) och hennes ålder(!), hon var som sagt 16 och han var 31. När den blivande drottningen anlänt beskrev en av hovmännen henne som en

skön liten dygdig och synnerligen hjärtans behaglig puppa.


Undrar om den harangen funkar som raggningsreplik, jag måste prova den framöver.





Lite notiser.

Julen har varit bra, full med familj, mat, klappar och must. Lyckat.

Jag och Robodan behöll vår jultradition att vinna i På spåret-spelet och har nu 11 raka segrar. Känns skönt.

Jag har lyssnat på Lampshades ny skiva Let's Away ganska många gånger och kan redan nu konstatera att den är minst ett snäpp bättre än debuten Because trees can fly, och att den blir bättre för varje lyssning. Fast ännu är ingen låt lika bra som The Hug på förra skivan. Men det hade kanske varit för mycket att begära. Läs mer om Lampshade här.

TV-bolagen är snälla mot mig, på mindre än en vecka går tre av mina favoritfilmer. Döda poeters sällskap precis innan jul, Monty Python and the Holy Grail i kväll och Gökboet i morgon. Snällt.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2005-12-28 16:32:25

favvolampshadelåt då? från nya skivan givetvis :) just nu står det mellan it's okay, fjäril och we'll be fine för mig. men sånt där kan ju ändras :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-12-28 18:06:05

Silver är, trots att konkurrensen är hård, skivans klart bästa låt.

Postat av: stina

Publicerad 2005-12-28 20:04:49

ja, den växer å växer men är ännu inte min favorit. vi får se hur det blir i framtiden. god fortsättning förresten! :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-12-29 15:05:23

Andra favoriter är By and by I come, Fjäril, We'll be fine, Joy och Tonight I will retire. (Nu har jag räknat upp halva skivan så jag får nog sluta.) En väldigt jämn skiva kan man nog säga, något som because trees can fly däremot inte riktigt var.

God fortsättning på dig (er) också!

Postat av: Robodan

Publicerad 2005-12-29 16:13:19

Själv tycker jag om en av gitarrslingorna på by and by-outrot extra mycket. På spåret vann vi ju enkelt och du får inte glömma Life of brina ikväll, ännu en toppfilm!

Postat av: Rune Fluff

Publicerad 2006-01-02 05:51:34

skön liten dygdig och synnerligen hjärtans behaglig puppa

jag måste läsa fel böcker.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela