Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Äntligen på väg, jag förlänger mina steg

Publicerad 2007-03-22 00:36:35 i Sport

Det har varit för lite sport på den här bloggen på sistone, så det tänkte jag göra något åt. Egentligen borde jag ha lärt mig efter förra årets totalfiasko, men jag försöker igen. Jag tänker tippa allsvenskan. (Till mitt försvar kan jag kanske säga att mitt hockeytips gick helt okej.)

På sätt och vis är det dumt att tippa redan nu, eftersom det är 10 dagar kvar innan transferfönstret stänger. Och så brukar ju trupperna ändras en hel del under sommaren. Men för att hinna före medias tips så kommer mitt här och nu.

1. Helsingborg - Mest för att Henke och Stuart Baxter kommer att vara med hela säsongen i år. Efter att de två kom i somras så var HIF det bästa laget i allsvenskan.

2. Elfsborg - Inte tappat någon spelare, men fått in två bra nyförvärv i Florén och Keene. Men det är svårt att försvara ett SM-guld så de blir tvåa.

3. AIK - Har nog den bredaste truppen i allsvenskan, och har värvat smart. Men de har lite mer tryck på sig denna säsongen, och motståndarna har nog bättre koll på gnaget i år.

Nu fegar jag ur. Jag har så svårt att placera laget som kommer nu att jag helt enkelt väljar att placera lagen på plats 4-9 i bokstavsordning. Alla de här lagen har hög potential, men också svagheter som kan vara allvarliga. (Lag 10 till 14 presenteras som vanligt.)

4-9.

Djurgården - Ny tränare men ungefär samma spelartrupp som förra året. Borde kunna prestera bättre än förra säsongen, men har ändå en hel del att bevisa.

Halmstad - Jag trodde på dem redan förra året, men då floppade de. Ett par bra kompleteringar av truppen (främst målvakt) samt Halmstads tradition att vara riktigt bra vart tredje, fjärde år gör att de hamnar i den här gruppen.

Hammarby - Kom trea förra året trots poängavdrag och massor av skador. Men till den här säsongen har halva startelvan försvunnit och bara delvis ersatts. Bajen har nog en väldigt hög potential, men känns inte stabila någonstans.

IFK Göteborg - Nya tränare men liten omsättning i truppen. Har kanske inte riktigt samma bredd som tidigare år, men många unga spelare som kan gå framåt. Kan nog (precis som Hammarby) vara riktigt ojämna, läget liknar det som blåvitt hade 2003 då varannan match var utmärkt och varannan tämligen usel.

Kalmar - Liten spelaromsättning, en bra tränare och en skyttekung. Men även en lite tunn och därmed skadekänslig trupp. Och så är frågan om skyttekungen är kvar till hösten. Har dessutom fått ett visst favorittryck på sig, och det undrar jag om KFF trivs med.

Malmö FF - Nog den namnkunnigaste och dyraste truppen, men laget känns precis lika felbalanserat som förra året. Mängder av offensiva spelare på plan, som tröttnar i andra halvlek och då rasar MFF-s mittfältsspel. Då ramlar det in mål i baken, och de är alltid mittbackarna fel. Så då köper Malmö några mittbackar till och hoppas att det hjälper, vilket det inte gjort hittills. Med en annan tränare hade jag haft MFF topp fyra.

10. Örebro - Borde vara bra nog för att slippa bottenstriden, men knappast bra nog för att blanda sig i toppstriden. Och då hamnar man på plats tio i mitt tips.

11. Trelleborg - Hade ett lysande försvarsspel i superettan, och det räcker nog även till att rädda kvar TFF i allsvenskan i år.

12. Gais - Tunga i tapp i form av Stephenson och framför allt Keene, men en bra tränare räcker för att undvika nerflyttning. Att jag ändå bara har dem på plats tolv beror även på det beryktade, svåra andraåret.

13. Gefle - Tappat halva backlinjen, men gnetar sig kvar i år igen.

14. Brommapojkarna - Kanske inte så orginellt att ha dem sist, men något lag måste ju hamna här också. Kan klara sig kvar, men då krävs en bra start.


Och så en sista fråga, som inte alls har med fotboll att göra (tror jag i alla fall.) Vad handlar egentligen Beatles Magical Mystery Tour om? Jag såg större delen av den på youtube för någon dag sedan, och den verkade bra konstig. Fast ganska rolig ibland. Och så är beatlarna söta som magiker.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-03-22 14:23:09

Ett mycket rimligt tips och hockeytipset var ju som sagt helt ok. Frölunda överraskade ju negativt, om du bytt pålats på dem och Brynäs hade tipset nästan varit för bra! :-)

Malmö är svårtippat i allsvenskan, tror de kommer ha en höh högstanivå, tror kanske att Halmstad får en ny tuff säsong. Vi får se.

Postat av: hannie

Publicerad 2007-03-26 21:34:50

hey, ganska bra tippat... bättre plats på ditt tips för elfsborg i år=)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela