Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Is tomorrow just a day, like all the rest?

Publicerad 2007-02-03 19:04:45 i Sport

Nästan lite komiskt att de svenska skidskyttarna lyckas så väl med att bevara den svenska traditionen att komma fyra. Det kan inte vara så lätt att alltid bli just fyra. Vill man vinna så är det ju bara att åka så fort man kan, och vill man komma sist så är det bara att prestera så dåligt som möjligt. Men att bli fyra är ganska lurigt.

Jaja, det blev en medalj så jag ska inte klaga. Spännande att se på var det med.


Angående den inställda tävlingen i Åre så är jag inte förvånad. När jag var där för en massa år sedan så var kabinbanan stängd fem av sex dagar, just på grund av vinden. Halva fjället ligger ju ovan trädgränsen, och på kalfjället blåser det ofta och mycket. Jag kommer dessutom ihåg flera världscuptävlingar i störtlopp i Åre som har fått avgöras i två åk på grund av för mycket blåst i den övre halvan av backen. Det jag vill ha sagt är att det är modigt att arragera ett VM, med en budget på ca 400 miljoner och utan förlustgaranti, på ett ställe där det allt som oftast blåser alldeles för mycket för att det ska gå att genomföra fartgrenarna.

Men hur som helst, lycka till ni tappra arrangörer i Åre!


Fotografering kan vara lite konstigt. När jag var ute och tog kort för ett par veckor sedan blev alla bilderna dåliga, men idag gick allt min väg. Bilden som är tagen i motljuset på järnvägsspåret (första bilden) har jag försökt få till i över ett år, och idag satt den. Tur att det går bra ibland, sånt inspirerar.















Fler bilder här.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-02-03 23:13:08

Fjärdeplatser är lite småjobbiga. Vi var väldigt nära enorm succé idag. Bra var det trots allt.

Tågbilden är toksnygg. Faktiskt går den helt i stil med lampshades första singel och bilder som togs i samband med dem (på samma plats faktiskt)

Åre kring sportlovsveckorna är katastrof, dåligt väder och blåst på toppen. Tacka vet jag Vemdalen (där ju landslaget väljer att träna också).

Postat av: stina

Publicerad 2007-02-03 23:23:33

första bilden var verkligen skitsnygg. snyggt när det glänser i spåren!

parken blir man sugen på att besöka.. lite dansbandsfeeling sådär :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-02-04 11:59:51

Tyvärr har väl inte Vemdalen riktigt backarna för ett VM, men för en själv är det perfekt. Vädret känns betydligt säkrare i Vemdalen, och mitt intryck är att det inte är så överfullt i backarna heller.

Parken har nog passerat sin storhetstid, som de flesta folkparkerna. Jag vet inte om det händer något alls där numera.

Postat av: Lina

Publicerad 2007-02-05 11:42:32

Oj ni måste haft otur, varje gång jag varit i Åre (kanske 10-13 gånger, allt från december till mars) har det varit helt ok väder och till Åreskutan har vi kunnat ta oss alla gånger utom en.
Backarna i Åre är ju helt klart bäst i Sverige om man väljer att åka i Sverige. Annars rekommenderar jag Alperna, så underbar skidåkning!

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-02-06 09:23:31

Håller med om att backarna i Åre håller hög klass, men det är så sjukt mycket folk där och jag har ofta folk säga att Duved är det bästa stället. Tycker man det borde man satsa på Vemdalen istället som har Duved-stil rakt igenom och i så fall är mycket större plus att det aldrig blir så trångt. Men Åre har ett par backar som slår ut alla andra svenska och ju är tillräckligt bra för VM. Sportlovsveckorna har de dock ofta väderproblem, skönt för dig att ha sluppit Lina (påsk sägs vara bästa tiden att åka till Åre)

Postat av: Lina

Publicerad 2007-02-07 11:03:47

Fast vid påsk ska man ju inte åka om man vill slippa folk.
Åka sportlovsveckan, eller påsklovsveckan är det knäppaste man kan göra om man vill slippa köa.
Har aldrig varit i åre under nåt lov. kanske därför jag har en positiv bild och Åsa-backen är bäst!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela