Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Across the fields of mourning to a light that’s in the distance

Publicerad 2006-10-18 23:56:41 i Sport

Det är inte enbart religioner som orsakar världens alla krig och konflikter. Ibland är det fotbollen. I alla fall är det fotbollen som är skyldig till att några öar i Indonesien har blivit ovänner med varandra. Historien berättas av Emelie Wellfelt på två sidor i det senaste numret av offside, så jag ska inte skriva för mycket. Men en sammanfattning blir det.

På en liten indonesisk ö, Ternate, finns det två bosättningar, en kristen och en muslimsk. Det fungerar utmärkt, om inte annat så innebär det dubbelt så mycket fester. Och det är ju trevligt. Hade det inte varit för fotbollen hade allt nog varit frid och fröjd. Några av öarna i trakten brukar mötas i en årlig fotbollsturnering, vilket ju verkar mysigt. Men resultatet är långt ifrån lysande. Årets matcher har väckt så heta känslor att åskådarna allt som oftast stormat planerna och startat stora slagsmål. Bråken har gjort att öarna blivit fiender, all handel och annat utbyte har avstannat. Beväpnade vakter har satts ut på en del stränder för att hålla inkräktare borta. (En som försökte ta sig i land blev skjuten i baken.) Situationen var allvarlig eftersom öarna är för små för att klara sig själva, en av grannöarna (de som bråkat värst) saknar färskvatten så de var illa ute och på Ternate började maten tryta. Hur det hela slutade förtäljer inte historien.

Allt för en fotbollsturnerings skull! (Hela berättelsen finns som sagt i Offside, nr sju 2006, men jag kunde inte låta bli att sprida tragikomiken vidare.)


Lite länkar kanske? En sorglig (notera stavningen) och en, ja, jag vet inte vad jag ska säga? En söt får det bli, inte illa att framträda på rikstäckande teve när man är 16-17 år och bara har varit ett band i ett drygt år. Mer gammalt U2 här och här, men av sämre kvalitet.


Kanske att jag har länkat till den här filmen innan, men det gör inte så mycket i så fall. Jag säger bara: Håkan Mild!


Jag har klippt mig idag och ser därmed ett par år yngre ut (brukar bli så för mig), men numera känns det okej att se yngre ut. Jag har nog passerat någon slags gräns de senaste åren. Jag har tagit några självporträtt men eftersom det här är en anonym (nåja) blogg så vågar jag inte lägga upp dem. Men håret blev bra, om någon nu undrar.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-10-19 20:36:49

jo, det är väl dags att byta ut "heja honom" mot en bild på dig? :)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-10-19 22:01:05

hey, vilken fin bild på anders! där är han verkligen i sitt esse!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela