Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Sten i glashus

Publicerad 2006-05-28 02:18:37 i Musik

Jag har tidigare gnällt på Bonos textskrivande den senaste tiden (dvs 2000-talet), och nu verkar det ha blivit ännu värre. Jag har en misstanke om att det kan ha och göra med Bonos i övrigt utmärkta engagemang för Afrika. Tidigare hade hans texter ofta flera möjliga tolkningar, flera lager och en viss mystik som gjorde dem intressanta. Numera är texterna väldigt rättframma och, i mitt tycke, övertydliga. Vilket gör dem tråkiga.

Som tur är verkar det som att de andra tre medlemarna i U2 stoppar Bonos värsta alster, till exempel har American prayer aldrig getts ut på skiva. Lovad vare Herren för det. Nu verkar det bli ytterligare ett steg värre, eller vad sägs om den här textsnutten som Bono läste upp för en journalist för en vecka sedan?

There's no midnight please.
You're just on your knees.
There is a harbor in a safe port.
What was is now not.
There was no price to pay.
Thank you for the day.


Texten är tagen från den här sidan (publicerad den 23:e maj under rubriken Bono says he's writing).

Efter att kneel knappt fått stryk av soul i kampen om vanligaste ord på senaste skivan (se längst ned på den här sidan) så har Bono nu utvecklats så mycket att han även kan använda knees i sina texter. Inte för att det är något större fel på något av orden, men eftersom Bono använde kneel/knees i fyra av elva låtar på senaste skivan så börjar det bli lite lätt tjatigt.



Och nej, jag sover inte på nätterna, det gör jag på förmiddagarna. Vad finns det för vettigt att annars göra på en förmiddag?

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-28 10:11:32

jag ska snart sätta igång med pluggandet. så nyttig är jag en förmiddag. behövde jag inte plugga dock... då skulle jag nog sova än! what a wonderful world this could be.

Postat av: hannie

Publicerad 2006-05-30 15:39:39

så, vad tycker du om samarbetet med mary j?

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-05-30 21:35:31

Lite tveksam, vanligtvis tycker jag ganska bra om Mary men One är en av de låtar där (den ursprungliga) studioversionen är oslagbar. Den ursprungliga versionen är relativt sparsmakad utan några stora känsloutbrott, i stället antyds djupet mera. Även stämningen i låten är klockren.

Mary är en bra sångerska, men hon överarbetar låten. Det blir mer drama än vad låten mår bra av. En låt som I still haven't found what I'm looking for hade nog passat henne bättre. I mitt tycke förstås=)

Sammanfattningsvis så tycker jag inte illa om hennes version (som en hel del U2-fans gör), men jag anser orginalet vara klart bättre.

Postat av: hannie

Publicerad 2006-05-30 22:58:21

jag håller faktiskt med om allt=)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela