Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Kan det inte bli VM snart?

Publicerad 2006-01-25 00:29:50 i Sport

Idag blir det lite spekulationer och åsikter om hur den svenska VM-truppen kommer/borde se ut. Jag börjar med hur jag tror startelvan och truppen kommer bli. (Reseverna inom parantes)

Andreas Isaksson (Eddie Gustafsson, John Alvbåge) - Alexander Östlund, (Mikael Nilsson), Olof Mellberg, Teddy Lucic (Petter Hansson, Daniel Majstorovic), Erik Edman (Mikael Dorsin) - Tobias Linderoth (Daniel Andersson) - Niclas Alexandersson (Christian Wilhelmsson), Anders Svensson (Kim Källström), Fredrik Ljungberg (Mattias Jonson) - Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson (Markus Rosenberg, Johan Elmander)

Kommentarer: Startelvan given på alla platser utom högermittfältare (Wilhelmsson kan mycket väl starta mot Trinidad & Tobago, i övriga matcher går nog Alexandersson före. Chippen hade dock inget vidare 2005, han var mycket bättre 2004.) och central mittfältare (om Anders inte hittar formen kan Kim få chansen) och möjligen högerbacken (fast där vore en förändring osannolikt).

När det gäller truppen är det nog jämt skägg mellan Mikael Dorsin och Christoffer Andersson om att få vara 4:e ytterback, där har jag ingen aning. Majstorovic kan också hamna utanför, han är med mer på grund av dålig konkurrens än egen förmåga just nu. Sen är det möjligt att någon av Jonson, Rosenberg eller Elmander blir petad av Allbäck eller Tobias Hysén.

Min startelva och trupp:

Andreas Isaksson (Bengt Andersson, Eddie Gustafsson) - Mikael Nilsson (Alexander Östlund), Olof Mellberg, Teddy Lucic (Petter Hansson, Mikael Antonsson), Erik Edman (Mikael Dorsin) - Tobias Linderoth (Daniel Andersson) - Niclas Alexandersson (Christian Wilhelmsson), Anders Svensson (Kim Källström), Fredrik Ljungberg (Tobias Hysén) - Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson (Markus Rosenberg, Johan Elmander)

Som synes inte så stora ändringar. Mikael Nilsson tar plats i startelvan i stället för Östlund, vilket är enda förändringen just nu. Jag har dock svårt att välja mellan Anders och Kim på innermittfältet, Anders har inte imponerat på sistone och måste visa god form under våren för att få starta.

Ett par förändringar i truppen. På grund av Isankssons skadeproblem vill jag ha rutinerade reserver som kan hoppa in om det skulle behövas, och jag skulle känna mig mycket mycket tryggare med Bengan än med Alvbåge. Dorsin kommer med i stället för Christoffer Andersson eftersom Dorsin är vänsterfotad, vilket ju är ett plus på vänsterkanten. Mikael Antonsson får den sista mittbacksplatsen om han bara är skadefri under våren, vilket tyvärr kan bli svårt nog. Antonsson hade nog 4-5 allvarliga skador eller sjukdomar under 2005, men är han bara frisk är han en av Sveriges tre bästa mittbackar. Skulle han inte vara frisk får det nog bli Majstorovic, han spelar ändå i en hyfsad liga (den holländska) och har gjort några landskamper.

På mitten tar Hysén den sista platsen före Jonson, efter Tobias var betydligt bättre under hösten än Mattias. Här kommer det att vara ganska enkelt att jämföra dem under våren, då båda ju spelar i djurgården.

Slutligen tänkte jag ta upp frågan om vem som ska vara lagkapten. Det kommer säkert att bli Mellberg, men jag är inte helt övertygad om hans storhet som kapten. Han är ingen Thern eller Bjärred direkt. I och för sig visar Mellberg rätt inställning på plan och han hörs bra, men jag tycker att han är en alldeles för stor individualist för en kaptensroll. Jag tror till exempel inte att han är någon ledare vid sidan av plan.

Tyvärr finns det nog inte så många alternativ. Det finns gott om spelare med bra inställning (Linderoth, Lucic och Henke till exempel) men de är inte så högljudda som en kapten bör vara. Jag har svårt att se något bra namn, och tror inte det vore så lyckat att byta. Skulle man, som Patrik Ekwall föreslog, utse Ljungberg till kapten skulle nog Mellberg sluta i landslaget.

Nej, nu får det vara färdigsnackat för idag. Det är bara så svårt att sluta, jag ser verkligen fram mot VM. Tur att det är ett OS innan dess som kan lindra abstinensen något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela