Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Ett allsvenskt tips

Publicerad 2006-04-02 12:46:44 i Sport

Eftersom jag var bortrest i går så hann jag inte lägga ut något allsvenkst tips innan serien började, vilket  kanske hade varit bättre. Nu har ju en match hunnit spelas, men jag slänger ur mig en sluttabell ändå.

1. IFK Göteborg
2. Malmö FF
3. Djurgårdens IF
4. Halmstads BK
5. Hammarby IF
6. Helsingborgs IF
7. Kalmar FF
8. IF Elfsborg
9. BK Häcken
10. Östers IF
11. AIK
12. Örgryte IF
13. GAIS
14. Gefle IF


Kommentarer: Som blåvitt-fans så kan jag inte gärna tippa något annat lag som etta, fast det är förhoppningsvis inte bara önsketänkande. IFK var allsvenskans bästa lag under hösten, och jämför man det laget med årets så är årets lag klart bättre på pappret. Jag hoppas på guld alltså.

På andra plats har jag satt MFF, som har bytt tränare, spelsystem och även många spelare inför säsongen. Svårbedömt alltså, det finns mycket potential i truppen men det är osäkert hur mycket de kan få ut av den.

Trea tror jag att Djurgården blir. Att jag inte placerar dem högre upp beror på att det är svårt att försvara ett guld, samt att de under Royal League blivit utspelade mot både IFK och norska Lilleström. I sammanlagt fyra matcher mot lag som pressat högt har DIF fyra klara förluster. När laget inte har fått så mycket tid på sig har det märkts att mittfältet inte är allsvenskans starkaste.

På fjärde plats har jag satt Halmstad, som i alla andra tips har hamnat långt ner. Lite konstigt tycker jag, visst hade de stora problem under förra våren men under hösten visade de vad de går för. De tog sig till gruppspelet i UEFA-cupen, den bästa svenska insatsen i en europeisk cup på ett bra tag. Dessutom saknade de Martin Fribrock och framför allt lagkaptenen Tommy Jönsson. Se upp för Halmstad i år!

Hammarby gör en normal säsong, Helsingborg är alldeles för svaga utan Henke för att komma högre upp och Kalmar kommer att göra en lite sämre säsong än senast men ha en betryggande marginal till bottenlagen. Elfsborg har hajpats ordentligt, utan att jag kan förstå varför. Försvaret är fortfarande långt ifrån allsvensk toppklass, mittfältet kommer att bli uppätet av fysiskt starkare motstånd och de har sålt sin bästa anfallare. Risken finns att de hamnar ännu längre ner.

Häcken har jag inte så mycket att säga om, Berggren är en utmärkt värvning, men innermittfältet är klart svagare än förra året. Öster tror jag kommer att överraska positivt, har värvat bra och kan mycket väl komma högre än 10:e plats. Örgryte borde klara sig kvar men är skadekänsligt och presterar inte nyckelspelarna riskerar de att åka ur. (Sedan kan de även ryka på grund av ekonomin.)

AIK hoppas på guld men ska vara glada om de hänger kvar. GAIS har en betydligt rimligare målsättning (just att hänga kvar) men jag tror ändå inte att de lyckas. Gefle slutligen, som överraskande hängde kvar förra året, tippar jag som jumbo i år. I år är de bättre kartlagda av motståndarna och har inte fördelen av att vara nykomlingar.




Uppdatering: Ett kul tips går att läsa här. Jag håller med om en del (förstaplatsen!) om än inte allt, men underhållande läsning är det hur som helst.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-04-02 14:13:55

Ett mycket rimligt tips, även om man är lite skeptisk till blåvitt-guld efter många år utan. Det vore gött! Jag såg att en kille i Aftonbladet hade tippat HBK som mästare och att Anrell-sopan hade blåvitt som 7:a:-) Dina platser 11-14 kan sluta hur som helst tror jag, även om Gefle ser svagast ut. Malmö är som sagt svårtippat och både HGelsingborg och Elfsborg ser för svaga ut, men kan få sådana där lyckoperioder då allt flyter.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-02 15:13:46

Japp, både Helsingborg och Elfsborg kommer säkert att spela jättebra ibland, deras högstanivå har varit helt ok. Problemet med dem har varit att när det inte fungerat så är de otroligt usla, som Elfsborgs 1-8 mot Djurgården. Lag som har vinnartradition, som blåvitt, skulle knappast förlora så stort.

De fyra första lagen ligger i mångt och mycket så högt i tipset för att de har just vinnartradition. Speciellt imponerad är jag av HBK, liten klubb med liten omsättning mellan väldigt skickliga på att få ut max av laget. Jag är övertygad om att mycket av Halmstads problem förra året berodde på Tommy Jönssons skada, inte många, om ens någon, spelare är så viktiga för sina lag som han.

Postat av: hannie

Publicerad 2006-04-03 10:44:12

Nä, jag är ganska skeptisk mot ditt tips. Borde nog skriva ett eget. Jag tror faktiskt att Elfsborg kommer placera sig högre upp. De blir starkare för varje säsong. Nu har de en väldigt taggad Anders Svensson med från början av säsongen. Det gick inte så bra för honom förra året. Han var inte så bra tränad och skadan förstörde mycket. Mittfältet förstärks ytterligare av Ishisaki, som blev norsk ligamästare förra året. Att Hasse har flyttat betyder mycket. Anfallet blir absolut svagare. Sjöhage kan tyckas få för mycket ansvar på sina axlar. Det blir spännande och se hur det går för honom. Han är sannerligen en talang. Försvaret kan också tyckes vara svagt, men jag tycker det blir spännande att se vad Andreas Augustsson kan göra. Dessutom är det skönt att Wiland är tillbaka. Skoj förresten att dom har en fransman med i laget nu. Nä, jag tror på en högre placering för Elfborgarna, femma kanske. Men det blir absolut svårt. De kommer i alla fall spöa Blåvitt i deras möten=) haha=) Det gör de nästan jämt ju.

Jag tror inte att IFK vinner. Djurgården vinner igen och IFK blir två. Om man ska tro en undersökning på nätet så kommer AIK vinna=) Hallå, sån undersökning funkar ju inte, sftersom AIK har så grymt stor klack.

Ojoj, så lång kommentar. Nu får jag sluta.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-03 11:49:04

Jag tror ni hoppas för mycket på Augustsson. Han är trots allt i 30-årsåldern och kommer från norska division två. Alexandersson (inte Daniel utan han som är mittback) har ju gått den andra vägen och ska nu spela i just den norska andradivisionen.

Griffit är väl lite av en chansning, än så länge har han mest suttit på bänken då Svensson och Sjöhage spelat. Men visst, det är inte omöjligt att han blommar ut och kan ta en plats i startelvan.

Sjöhage ja, väldigt duktig förra våren men han kan väl inte ha gjort mer än 2 mål under hösten? Inte för att vara allt för hård mot honom för han kan bli riktigt bra, men hans målproduktion sjönk ordentligt när motståndarförsvaren lärde sig vem han var.

Jag är svag för djupledslöpande anfallare rent allmänt, och tyckte det var väldigt skönt när Haglund bytte ut honom i halvtid till förmån för Mattias Svensson i matchen mot blåvitt i höstas. Annars säger ju traditionen att Elfsborg vinner med 1-0 mot blåvitt och att målet kontras in av någon tanig, snabb tonåring (Bella, Lasse Nilsson eller nu Sjöhage) i den 74:e minuten:)

Elfsborgs mittfält är helt klart förstärkt, men det är lite svårbalanserat. Som jag har förstått det har Anders Svensson mest spelat på vänsterkanten under försäsongen, och Holmén och Magnus Samuelsson spelat innermittfältare. Kanske det bästa för laget, men knappast den position där Anders Svensson kommer till sin rätt. Jag är inte heller så imponerad av Samuelsson, han kämpar bra men sen tar det slut på kunnandet.

Kanske hamnade Elfsborg lite för långt ner i mitt tips, men jag har tröttnat på att alla journalister tror så mycket på dem:) De verkar ha missat att det viktigaste för Elfsborg är att slå Blåvitt och hänga kvar i allsvenskan (i den ordningen!), inte att komma högt i tabellen:)

För övrigt drivs världens roligaste (konstigaste?) blogg av en elfsborgare:) (se länktips)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-03 11:53:48

Har jag väl börjat med länktipsen så är det väl lika bra att fortsätta med ett ordentligt påhopp på Elfsborg från blåvitt-håll:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-03 21:30:44

Påhoppet har vi talat om tidigare, men Elfsborgsbloggen var riktigt rolig läsning:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-03 22:29:25

Du har väl inte missat den pensionerade pastorn Rune Lundblads insändare (se länk). Jag hoppas (och tror) att han bara är ett påhittat skämt, annars är det illa. Även om curlingsatanismen kanske stämmer:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela