Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

All this talk of getting old

Publicerad 2011-09-11 19:49:33 i Allmänt

Det tog i runda slängar ett år, men nu tror jag att jag slutligen börjar acceptera att jag är över 30. Å ena sidan känns ålderskriser lite löjliga, lite dagens i-landsproblem. Men samtidigt så är de nog en del i mognadsprocessen, ja kanske till och med hälsosamma.

I veckan som gick nämndes det i medierna att ungdomarnas andel av akutbesöken har ökat ordentligt på senare år. Min första tanke var att jag i alla fall inte har bidragit till det, men sedan så nämndes åldersgränserna som användes i statistiken. De övre var 24 och 29 år (tror jag), och jag är ju äldre än så. Jag är alltså oskyldig, och kan med rätta gnälla på valpjävlarna som tar upp viktiga resurser för så små saker som förkylningar.

Samma insikt kom strax innan semestern, då vi hade ett antal sommarjobbare på kontoret. Ett par av dem pluggade på mitt gamla universitet, och jag insåg efter ett tag att de var 10 år yngre än mig. Eller ja, åldern visste jag kanske, men när jag pratade med dem insåg jag att jag har blivit gammal. Utbildningarna hade bytt namn, betygssystemet är nytt och helt plötsligt är det 60 poäng för ett års heltidsstudier i stället för 40.

Jag insåg att även om jag ansåg mig vara hyggligt jämnårig med sommarjobbarna, så måste jag ha varit en gubbe i deras ögon.

Och att det är de som har rätt.

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2011-09-25 11:33:59

Hehe:) Men man är inte äldre än man för sig heter det väl?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela