Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Tänk på vad du ber om och begär, det kan hända att du får det

Publicerad 2008-01-30 20:22:55 i Allmänt

Jag gjorde en återupptäckt idag, nämligen Josefine Öqvists blogg. Den innehåller förvisso bara tre inlägg, men å andra sidan finns det nog fler språkliga fel där än på resten av Sveriges bloggar tillsammans. Inte för att det gör något egentligen, men jag undrar ändå hur hon tänkte när hon sa ja till att skriva en blogg på expressen.se. Den marknadsfördes en hel del i början, men sedan dog väl projektet ut av sig självt kan jag tänka.


Hur som helst så är det nog framtiden. Det kommer en strid ström av unga idrottare för vilka bloggandet nog faller sig naturligt, och för individuella idrottare är det säkert en fördel att ha en egen hemsida eller blogg när man ska förhandla med sponsorerna. Redan nu så har till exempel så gott som alla i friidrotts och längdåkningslandslagen en egen hemsida, eller i alla fall en blogg. Fast jag tycker mig kunna se att det är de yngre (och Stefan Holm) som skriver mest. Fast det kanske bara är så att de lite äldre (minus Stefan Holm) har tröttnat. Det förstår jag i så fall.

Fast bara så att ingen tror att jag har något emot fotbollsspelare så vill jag nämna att det faktiskt finns en del som kan skriva. Till och med i Kalmar.


Jobbet flyter på så sakteliga för mig, jag börjar begripa vad det är jag håller på med. Bra det, för det kan nog bli en del att göra framöver. Det kan komma att närmast välla in jobb under det första halvåret, men bättre det än tvärtom. Det mesta är bara på gång än så länge, så jag ska inte säga för mycket, men jag riskerar knappast att bli av med jobbet på grund av arbetsbrist framöver.


Som avslutning skickar jag med ett tips på hur EM-truppen kommer att se ut i sommar. Alltså, inte som jag vill att den ska se utan som jag tror att det blir. Ett par osäkra positioner finns det (fem anfallare eller fem yttermittfältare, vem blir den fjärde mittbacken?), men så här gissar jag.


Målvakter: Isaksson, Shaaban och Wiland.


Backar: Mellberg, Hansson, Majstorovic, Granqvist, Nilsson, Edman och Concha.


Mittfältare: Linderoth, D. Andersson, A. Svensson, Källström, Ljungberg, Chippen, Alexandersson och Bakircioglü


Anfallare: Zlatan, Elmander, Allbäck, Rosenberg, och Prica.


Kanske inte så modigt gissat, men jag tror att truppen kommer att se ut ungefär såhär. En reservation för skador naturligtvis, samt att Lagerbäck ändå gärna har tagit med någon ung spelare till mästerskapen för att se och lära. (Pontus Farnerud i VM 2002, Kalle Svensson i VM 2006 till exempel.) Så det finns en klar chans för Marcus Berg, Rasmus Lindgren, Fredrik Stoor eller Sebastian Larsson, ja till och med Peter Larsson har en chans. Granqvists plats är nog den mest osäkra eftersom har inte har spelat så mycket på slutet. Där finns en öppning.

Kommentarer

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2008-01-31 13:58:24

Vad är egentligen oddsen för att det ska dyka upp en artikel i aftonbladet om Jossans blogg dagen efter att jag skriver om den? Och för att bloggen ska plockas bort i samband med all uppmärksamhet? Nu verkar det ju som att jag bara har reagerat efter att det hela dykt upp igen, men så var det faktiskt inte. Jag lovar:)

I vilken blogg ska jag nu läsa om vad LFC-s negerianskor hittar på?

Postat av: stinas

Publicerad 2008-01-31 22:03:55

jag skulle tro att det är din uppmärksamhet som gör att den plockas bort :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2008-02-01 08:21:05

Naturligtvis, att jag inte tänkte på det:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2008-02-03 17:23:33

Nu ska jag börja läsa din blogg igen. Det var ju dumt att du såg till att Jossans blogg lades ner;-) Du får peppa henne att starta en ny. Jag hoppas att förbundskaptenerna tar sitt förnuft till fånga och plockar bort Prica ur truppen till förmån för Marcus Berg. Han är inte bara bättre utan också betydligt viktigare för framtiden. Prica är ju gammal som gatan:-) dvs ett år yngre än jag;-) Safari kanske kan ta en plats också.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2008-02-04 11:17:59

Vid lite mer eftertanke så tror jag att antingen Seb Larson eller Marcus Berg kommer med, om inte annat så för att det brukar vara överraskningar. Jag glömde den värsta av alla, Erik Wahsltedt i EM 2004. I senaste mästerskapet hade Lagerbäck med 5 anfallare (6 om man räknar Mattias Jonson), och jag misstänker att han nog kan tänka sig fem den här gången.

I så fall blir det en mindre på någon annan plats, och då gissar jag på ytterbackarna. Dels för att ytterbackarna känns lite orutinerade, och dels för att Alexandersson, Mellberg eller kanske även Seb Larsson skulle kunna spela där. Så även om Safari kom med i truppen så skulle han vara 4-5 alternativ på vänsterbacksplatsen. Så då tror jag nog att Lagerbäck hellre tar med en extra forward eller yttermittfältare.

För att få ihop fyra ytterbackar i förra truppen så får man räkna med både Alexandersson om Micke Nilsson. Så ska Safari med så får han nog peta Concha.

Seb Larsson kan nog peta Chippen eller Kennedy, eller hoppas på extraplatsen, medans Berg får utmana Rosenberg och Prica om en eller två platser.

Lindgren kommer nog med om Linderoth missar, men knappast annars.

Jag borde ta ut en trupp som jag vill ha den, men jag väntar tills efter Turkietmatchen. En spelare som S. Larsson har jag aldrig sett spela, så jag vill göra det först.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela