Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

I can't say where it is but I know I'm going home

Publicerad 2007-09-19 19:54:33 i Allmänt

Jag hade tänkt att äntligen skriva inlägget om själva bussresan till New York, men det får vänta lite till. Men snart så. Idag blir det bara en uppdatering, och lite bilder.


Jag har semester! En hel vecka till och med, vilket känns skönt. Dessutom passar det bra eftersom det är lugnt på jobbet (läs inget viktigt att göra) just nu, men förhoppningsvis är mer jobb (betydligt mycket mer) på gång om en månad eller så.


Semestern inleddes i Linköping, och det kan ju inte vara fel. Helgen där var bara bra. Måndagen tillbringades i diverse affärer i Nyköping. Jag småkollade lite i några bilhallar, mest för att få en uppfattning om prislägen och sånt. Jag letade innebandyklubba, men kom fram till att jag kan vänta med att köpa en ny tills dess att jag behöver en. Jag tog en vända till musikbörsen, eftersom Stina hittat ett digitalpiano från Yamaha för bara 3 000 på butikens hemsida. Så jag provspelade det, och blev positivt överraskad. Riktigt bra ljud, även om tangenterna kändes en aning plastiga. Hur som helst så slutade det med att jag köpte en ... gitarr. Jag vet inte riktigt hur det gick till, mer än att jag har tittat på stålsträngade gitarrer ett tag. På något sätt började jag provspela, och sedan så gick det som det gick. Så här ser min nya gitarr ut.




På kvällen köpte jag en dator, som jag sitter och skriver det här på. En bärbar sak, med okej prestanda. Hoppas jag. Det ska nog bli bra, om bara vista vill fungera. Än så länge så har bara bildvisandet strulat, så det är inte så illa. Men jag är misstänksam mot vista, och har gjort det mesta för att det ska se ut som gamla windows. Jag är lite konservativ ibland.


Fast det största köpet blev det inget av. Jag gick och tittade i skyltfönstren, och hamnade utanför en av stadens många fastighetsmäklare. På de små lapparna som satt i fönstret fanns det två lägenheter som såg intressanta ut, så jag gick in. Den ena av dem såldes i samma stund som jag gick in, men den andra var det visning på ett par timmar senare. Så ett par timmar senare befann jag mig i en trevlig lägenhet som låg hyfsat centralt. Så på kvällen fanns det en hel del att fundera på, men det slutade med att jag inte la något bud. Det gick lite för snabbt skulle man kunna säga. Men det kommer väl fler chanser.


Tisdagen ägnades åt tvättande och fotbollstittande.


Idag har jag varit ut och turistat i min egen stad, bilder finns i slutet av inlägget. Det var en fantastisk höstdag, om än lite blåsig. Det känns fel att det redan är höst, jag har ju inte fått någon svensk sommar. Nog för att det var sommar i Baltimore, men ändå var den inte riktigt nog på något sätt. Hösten känns bättre om man har en riktigt fin sommar bakom sig, och det har jag inte.


Fast alla ni som var i Sverige i somras säger kanske samma sak ni också.


För att kompensera för missad svensk sommar så åt jag en glass utomhus idag.


Det här med att känns sig hemma är konstigt. Efter det att jag flyttade från Linköping kändes det jobbigt att besöka staden, men det har känts bättre för varje gång. Fram till i söndags i alla fall. När jag var på väg till tåget insåg jag att det skulle bli knappt med tid, så för att slippa stressa valde jag att sikta på nästa buss och ta en promenad istället. Så jag gick en runda längs strandpromenaden, och kände mig något alldeles oerhört hemma. Att jag strax skulle sätta mig i en buss och åka bort kändes helt fel. Men jag satte mig på bussen ändå, och när jag väl kom till Nyköping kändes det bra. Ja, det kändes till och med lite som att komma hem. Så jag gick genom stan och kände mig hemma. Jag är nog lite konstig.











Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2007-09-20 08:52:14

...och vi har köpt pianot!

Postat av: stina

Publicerad 2007-09-20 08:52:40

fin gitarr för övrigt :)

Postat av: julia

Publicerad 2007-09-21 12:46:15

Hej
Jag skrev till Dig på Din myspace men Du verkar ha övergivit den, som alla andra (jag orkar inte byta till Facebook). Jag såg i Din blogg att Du har tagit ut ackorden till Stina Nordenstams "Soon after x-mas", det är min absolut bästa låt men jag kan inte ta ut ackord själv, skulle inte Du kunna maila dom till mig, jag skulle bli så glad! Hoppas, hoppas, hoppas. Ha det bra. J

Postat av: karin

Publicerad 2007-09-21 13:48:48

vilken fin gitarr! jag tror att ni behövde varandra.
vad köpte du för dator? jag lever nu det datorfria livet men spekulerar i att skaffa mig en bärbar pc. men det finns ju ganska mycket att välja på, så pass att man blir lite förvirrad.
jag åker på mystiska utplaceringar de närmsta två veckorna, men sen i oktober nån gång kanske jag kan komma och hälsa på en sväng i nyköping, någon helg? så får du visa staden för mig, allt som inte är skavsta och tågstationen. :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-09-21 22:12:05

Stina: Jag ska nog också köpa det pianot så småningom, om jag bara vet hur jag ska få hem det:)
Julia: Jag skulle gärna mejla över ackorden, om jag bara kom ihåg dem. Tyvärr så har jag nog glömt dem. Men jag ska göra ett försök och se om jag kan återskapa min version. Hur som helst så var nog inte mina ackord helt korrekta, om det är någon tröst:)
Jag är inne på myspace ibland, men det är sällan.
Karin: Jag köpte en acer (tror jag att den heter) med en amd-processor med dubbla kärnor. (Det är nog svårt att hitta en ny dator utan dubbla kärnor.) Eftersom jag valde en dator med vista så valde jag två GB internminne, om man kör med vista är det nog ett måste. Hur stor hårddisken var vet jag inte riktigt, 160 GB kanske? Tillräckligt hur som helst. Grafikkortet har ca 500 MB minne, men kan sno lika mycket av ramminnet om det skulle behövas. 8000 betalade jag för datorn, om du vill ha något att jämföra med.
Ett besök i oktober vore väldigt trevligt, du är välkommen!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-09-21 22:14:18

Jag kanske ska tillägga att jag hellre hade haft en intel-processor, men att datorerna med sådana var ca 1000 kr dyrare, och då tror jag inte att skillnaden i prestanda är så stor.

Postat av: stina

Publicerad 2007-09-22 13:22:08

det väger bara 10 kg. släng upp det på pakethållaren och promenera hem det.. annars kör musikbyrån i linköping ut gratis iaf :)

Postat av: SMÄM

Publicerad 2007-09-23 01:12:48

åh vad roligt med ny dator å ny gitarr. jag vill oxå ha en ny gitarr!_!_!_!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela