Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

October, and the trees are stripped bare

Publicerad 2007-10-09 16:21:40 i Allmänt

Jösses vad tiden har gått sedan mitt senaste blogginlägg. Riktigt varför det dröjer vet jag inte, för så upptagen är jag inte. Kanske beror det på att det inte känns så lockande att sätta sig framför datorn efter åtta timmars stirrande på jobbskärmen. Nåväl, desto mer att ta upp nu då. För det första så ska jag förvisas till företagets version av Gulag. En månad bara sägs det, men jag har arbetskamrater som fick höra samma dom men som fastnade där i flera år. Vårt arbetsläger består av att arbeta som konsult åt ett företag i vår bransch som ligger ett par mil utanför staden. Fast nej, så tråkigt är inte jobbet därute. Det som stör är väl snarast de 40 minuter som resan ut dit tar med buss, och att den mest lämpade bussen går redan klockan sju. Det blir till att ställa ett gäng väckarklockor nästa vecka om det ska gå.


Å andra sidan har det ryktats om Kazakstan, och då känns ju Sörmländsk skärgård ganska så okej ändå. För att trösta mig och för att kunna ladda upp så har jag tagit ledigt på torsdag och fredag den här veckan. Det ska däremot bli skönt.


Ny Winnerbäck skiva har det kommit, så den har jag förstås köpt. Jag vet inte om jag är redo för ett omdöme redan nu, men några bra låtar finns det allt. Tidvis är min favorit, tror jag. För några år sedan diskuterade jag och min syster just Winnerbäck, och kom fram till att han hade blivit lite för lycklig. Genren ledsna vita män med akustiska gitarrer fungerar bättre än glada vita män med akustiska gitarrer typ. Så vi kom fram till att för musiksveriges skull så borde sambon helt enkelt dumpa Lasse. Lite hårt kan det kanske tyckas, men allt för konsten och så. Lyssnar man på skivan så kan det verka som att det är just precis det som har hänt. Fast å andra sidan så måste ju det lilla ordet manus efter Winnerbäcks namn betyda något. Jag har inte sett det på någon av hans tidigare skivor.


Nu så väntar jag på den nya kentskivan, även om jag måste säga att singeln inte har fastnat alls. Medelmåttig på sin höjd, men det ska väl sägas att jag bara har hört den ett par gånger. Jag lyssnar ju bara på P1 numera.


Allsvenskan är lite onödigt spännande, hur ska jag kunna vänta i två veckor innan nästa omgång? Jag borde ju kunna njuta eftersom blåvitt redan har överträffat mina förväntningar, men när guldet bara är två omgångar bort så är det mer ångest än glädje. Tur att det kommer lite EM-kvalmatcher att vara nervös för under tiden.

Lördagen var fantastiskt fin. Sol, hyfsat varmt och väldigt vackra höstlöv. Jag tycker ju om att fotografera höstlöv och sånt, men i lördags hade jag lämnat kameran hemma. Jag skulle bara lämna in böcker på biblioteket, men det blev en promenad på några timmar som även innehöll en del biltittande. Lite som av misstag hamnade jag mitt i både enbackar och lövskogar, och insåg att bättre möjligheter än så här för att fotografera hösten får man sällan. Hur som helst beslöt jag mig för att fota löv dagen efter. Problemet var bara att vädret inte var alls lika mysigt på söndagen. Men på eftermiddagen började dock molnen spricka upp, så jag gick ut på lövjakt.


Men naturligtvis molnade det på igen. Jag tog lite bilder ändå (se nedan), men de blev på sin höjd halvbra. Efter någon timme började de ljusna vid horisonten igen, men då tog kamerabatterierna slut. Det var väl helt enkelt inte min dag.











Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2007-10-09 21:25:21

Jag har oxå diskuterat winnerbäck tidigare och tyckt samma sak. Men efter denna skivan undrar även jag om han har blivit dumpad...

Postat av: stina

Publicerad 2007-10-10 13:45:34

jag tycker winnerbäcks nya skiva är rent ut sagt skitdålig! har iofs bara lyssnat en gång men nee.. usch, äcklig musik och tråkiga texter.. egentligen är det väl bara just tidvis som skulle vara ett tecken på att dom inte är tillsammans längre. fast det tror jag att dom är. jag tror på manusgrejen.

känner som du även om kents nya singel. visst är den en hit.. men är alltid hittarna bäst?? hmm. det ska bli spännande att höra skivan iaf!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-10-10 14:32:08

Oj det var hårda ord från stina. Fast visst, några riktigt dåliga låtar finns det, men jag tycker nog att det finns ett par bra också. Men jag ska lyssna mer innan jag säger för mycket. (Fast just faktumet att det inte riktigt blir av att lyssna mer är kanske ett tecken.)

Och visst är det fler låtar som handlar om ett förhållande på väg att spricka? Och att då placera tidvis sist tolkar i alla fall jag som att "det var så det gick" till slut. (Är det kanske rent allmänt så att låtarna ligger i kronologisk ordning, och att skivan ska ses som en berättelse?. Jag kan inte lyssna på den nu, eller läsa texterna, men jag ska forska i det:)

Angående kent så kändes singeln väldigt tunn, inte mycket mer än en klämkäck melodi. Men visst, det behöver inte säga så mycket om skivan i sin helhet. Jag ska ge den en chans:)

Postat av: stina

Publicerad 2007-10-10 16:14:49

okejdå.. jag har inte riktigt givit gaudava en riktig chans. men vissa av låtarna klarade jag verkligen inte ens av att lyssna färdigt på. fixar inte riktigt country-stuket. huh. blev aningens besviken måste jag säga. så ärligt har jag inte så stor koll på texterna heller.. men dom kommer säkert i kronologisk ordning, du brukar ha tänkt till så jag litar på dig :)

fina löv btw!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-10-10 16:29:09

Är det inte mer irländskt än country? Nåja, jag är också tveksam till soundet. Och det där med kronologin är bara något som jag lanserade nu, utan tillgång till texter eller musik. Så tro inte för mycket på mig:) Jag är lite understimulerad.

För det är tråkigt att jobba när man inte har något att göra. Jag börjar få slut på hemsidor typ, och då har jag ändå plöjt igenom en försvarlig andel av wikipedia:) Men om bara några minuter går jag hem och har semester! (Iofs tills på måndag, men ändå!)

Postat av: SMÄM

Publicerad 2007-10-14 13:20:05

hahaha... så bra slutsats ni kom fram till, att sambon måste dumpa honom!

Postat av: stina

Publicerad 2007-10-14 20:44:19

har inte lyssnat färdigt, är bara halvvägs... men jag måste ändå erkänna att jag tycker riktigt bra om kents nya! jag vet att jag aldrig är objektiv när det gäller kent.. men även objektivt sett tycker jag om det! mycket. det är nåt med kent alltså...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela