Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

She has trouble acting normal when she's nervous

Publicerad 2007-03-15 23:43:26 i Allmänt

Robert Gustafssons medverkan i Melodifestivalen var det ja. Men allra först ska jag bara nämna att jag har valt ut 47 favoritbilder av de 200 som ligger på mitt flickr-konto och gjort ett "set" av dem. Om någon skulle vara intresserad.

Men nu (äntligen!) till Robert Gustafsson. Någon gång under sketchen kände jag att jag har börjat tröttna på hans miner. Han har ju varit mer eller mindre oavbrutet på teve de senaste 15 åren (okej jag överdriver, men ni fattar vad jag menar), och när manuset som han ska utgå ifrån är halvdant så tröttnar jag snabbt.

Inte för att han är dålig, utan bara för att jag har sett det så många gånger förut. Men när Robert har fått bra manus att jobba med (till exempel nästan allt som Killinggänget har gjort och skenbart) så fungerar han jättebra. Sedan så stör jag mig på att han måste återanvända sina karaktärer så ofta. Roland fungerade väldigt bra (för bra, men mer om det senare) i Torsk på Tallinn, men insatsen i melodifestivalen kändes bara seg.

Nej, jag skulle vilja se Robert Gustafsson spela fler icke-komiska roller, för jag tror att han skulle kunna fixa även andra. Jim Carrey lyckades gå från sina lätt överspelade tidiga verk till att spela mer normala roller, och Bill Murray är bra i (den annars lätt överskattade) Lost in Translation. Robert har ju trots allt fått en guldbagge (bäste manlige skådespelare) för en hyfsat normal roll, så jag tror att även han kan.


Men nu kan det vara dags att återvända till Roland och Torsk på Tallinn, och vad jag egentligen menar med att han fungerar för bra i den filmen. Jag tycker att Torsk på Tallinn är jättejobbig att se på, och det är Rolands fel. Alltihop. Jag vet att en del påstår att filmen är en komedi, men så ser jag det inte alls. Jag engagerar mig alldeles för mycket i Roland för det, och jag känner alldeles för mycket för honom. Kort och gott så identifierar jag mig fullständigt med honom. Det är något i hans tafatta men välmenade sätt som fastnar, och som gör att filmen bara känns sorglig. Värst är det nog när han sätter upp och tar ner handdukshängaren som det står hennes på. Han satsar så högt, går in hundra procent men misslyckas ändå, för att han inte vågar eller kan ta det sista lilla steget som skulle ha behövts.

Så allt som allt är jag tacksam för att inslaget i melodifestivalen inte var lika välgjort som Torsk på Tallinn, och för att Roland inte drabbade mig lika hårt den här gången.

Kommentarer

Postat av: SMÄM

Publicerad 2007-03-16 00:04:58

47 jättefina bilder. min syster är rolig. tog typ halva robert-inslaget innan hon såg att det var robert gustafsson.

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-03-16 23:51:40

Kan bara hålla med dig om att Robert är en talangfull skådespelare precis som Jim Carrey och Bill Murray 8som jag dock tycker spelar på sitt vanliga komiska sätt även i de "seriösa" rollerna. Och därmed tycker jag också att Robert skulle få lite mer vanliga roller. Jag håller också med om att han gör en del skit och upprepningar, men trött på honom är jag inte än:-) (tyckte om inslaget i melodifestivalen)
På senare år är det det tragikomiska som slagit igenom hårt. Torsk på Tallin, the office, lost in translation mm mm mm är ett par av exemplen på hur bra det kan bli när man för in det tragiska i humorn (och nästan sätter skrattet i halsen ibland). Till och med HippHipp började dra in den känslan i sitt julprogram. För mig är fortfarande Torsk på Tallin en komedi med extremt träffsäkra personporträtt och skönast av alla för mig är Roland. Även jag tycker synd om honom och det är otroligt sorgligt när han tar ner hennes-skylten på slutet.
Jag ser inte mycket av Roland i dig matsola. Dessutom tror jag att han bara tar nya tag, en positiv inställning. Det såg vi ju på melodifestivalen.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-03-17 12:18:04

Just det att komiker inte behöver ändra sin stil så mycket för att fungera i mer seriösa filmer är ju ett bra argument för att Robert ska göra annat:) Eller seriösa och seriösa, det är nog fel ord. Både torsk på Tallinn och fyra nyanser av brunt är ju seriösa filmer. Lågmälda filmer kanske, eller helt enkelt bara vanliga:)

Det jag skulle vilja se är att Robert Gustafsson använder lite "mindre medel", med hans kropps och minkontroll så borde det gå utmärkt.

Sedan så hoppas och tror jag att det inte finns så mycket Roland i mig. Lite bättre självinsikt har jag nog, och allmänt lite bättre koll på läget:) Det är nog bara sättet som han misslyckas på som känns så jobbigt.

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-03-17 13:07:08

Japp, håller med. Roland är ju en sorglig figur, vilket inte du är:-)


Tror på Robert i fler roller som sagt, nmen hoppas ändå han fortsätter med en del komik som i time out.

Postat av: stina

Publicerad 2007-03-17 18:47:23

fina kort som alltid. å lagom många :) man blir grymt sugen på sommar när man ser sommarbilderna. lägg upp fleeer! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela