Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

The clouds above opened up and let it out

Publicerad 2007-06-26 23:27:58 i Allmänt

Det har varit midsommar, så jag tänkte skriva några rader om väder. Om och själva midsommar också, men först det viktigaste. Det vill säga vädret.

Som rubriken antyder så kan det regna ordentligt här i Baltimore. Kanske inte så länge, men när det väl kommer är det som ordentliga skurar, sådana som väcker en om man ligger och sover. (Praktiskt nog verkar det som att det mest av regnet kommer just på nätterna.) Annars har vädret varit ganska lagom här ett tag nu, mellan 25 och 30 grader (tror jag, det är inte helt lätt med fahrenheitgrader) och låg luftfuktighet. Tydligen har maj varit ovanligt torr för gräset här är alldeles torrt. Gräset är såpass bränt att det känns som att jag är långt söderut, vilket jag i och för sig är. Baltimore ligger längre söderut än europeiska städer som Madrid, Barcelona och Rom. Men eftersom jag befinner mig norr om Washington så hade jag ändå ställt in mig på att det skulle vara grönt här. Träden är i och för sig gröna, men i övrigt känns det som om jag befinner mig i systaterna någonstans, ja nästan i Mexiko.

Midsommar var det ja. När ni därhemma roade er med dans runt midsommarstänger och annat roligt så jobbade jag. Och när jag väl hade jobbat färdigt (och ni gått och lagt er) så fördrev jag kvällen med att titta på NHL-draften. (Inte hela, men en del av den blev det. Den var bra seg så jag bytte efter ett tag.) Det positiva är att jag redan nu har jobbat in tre dagar, nationaldagen och två vid midsommar. Så jag kan ta ledigt i ett par dagar utan att behöva ta ut semester.

I söndags var det äntligen fotboll på teven, om än bara på en spansktalande digital kanal. USA vann finalen i Gold Cup, men den största behållningen var nog ändå kommentatorn. Att det går att skrika goool så länge.

Annars så har tiden börjat gå fort. Vi är redan inne på den fjärde veckan, och de tre månaderna känns inte länge så långa. En bra sak är att jag inte alls längtar hem, vilket kanske kan bero på att Nyköping inte direkt känns som hemma ännu. Jag har ju bara bott där i en månad, ja om bara några dagar kommer jag att ha bott längre i Baltimore än i Nyköping.

Jag och min reskamrat hade tänkt att gå på baseboll den här veckan, Orioles mot Yankees. New York-laget är på besök den här veckan och spelar tre matcher på rad under tisdag, onsdag och torsdag. Tyvärr är vädret lite osäkert, så det blir nog så att vi tar en senare match. Det finns att välja på för basebollagen spelar sjukt mycket matcher. Säsongen började i april och Orioles har redan spelat 75 matcher. Det rör sig alltså om ungefär fem matcher i veckan. Kanske blir det så att vi går på någon av helgens matcher, då är det nämligen tre raka hemmamatcher mot Angels.

En annan bra sak är att kronan verkar stå sig mot dollarn. Under den första veckorna här försvagades kronan, men efter räntehöjningen så går det åt rätt häll igen.

Jag har örnkoll på dollarkursen.

Vi har så sakteliga börjat planera för en New York-resa. Det blir antagligen en långhelg, vi har ju ett par dagar som vi kan ta ut. Rent transportmässigt lutar det åt buss, tåget var ordentligt dyrt och det vore skönt att inte behöva köra bil inne i New York. Bussen är dessutom billig, bara omkring 50 dollar tur och retur. Klart överkomligt.

Det får vara allt för idag, förhoppningsvis kommer det ett till inlägg mot slutet av veckan. Det finns mycket att berätta om, men nu är det nog dags att åka och handla.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2007-06-27 14:23:38

nu är det sådär konstigt igen att jag måste hålla ner ctrl och scrolla för att kunna kommentera. skumt.
kul iaf att du trivs så bra:) det är spännande att höra om ditt liv i staterna. något avis på new york-resan. men tids nog ska jag nog också lyckas ta mig dit...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela