Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Kathy, I said as we boarded a Greyhound in Pittsburgh

Publicerad 2007-07-09 23:20:46 i Allmänt

Här skulle jag kunna gnälla på hur dåliga de amerikanska cheferna är, men det får vänta. För på torsdag bär det av till New York! Eftersom vi jobbade under sjätte juni och midsommar har vi ett par dagar kvar att ta ut, och en av dem tar vi på fredag. Dessutom har vi jobbat in några timmar så att vi kan sticka vid lunch på torsdag. Så det blir en långhelg, och jag ser verkligen fram mot den. Det ska bli skönt att komma bort lite från jobbet, om så bara för någon dag extra. Hotell i NY är ganska dyrt, men vi hittade ett som verkade okej, hyfsat centralt (precis jämte central park) och inte alltför dyrt. Det blir nog bra. Resan blir med buss (greyhound) eftersom man då slipper köra och parkera i New York. Dessutom är det en hel del vägtullar på vägen så det hade kostat ungefär lika mycket som bussen gör nu. (Bensinen i sig är ju bra billig, när vi tankade en hyfsat full tank igår, över 50 liter, så kostade det 270 kronor. Det ni!)

Vad vi ska göra i new York? Ja, det återstår väl att se men en hel det turistgrejer blir det säkert. Empire state building, gula taxibilar, ground zero och så.

Nytt ämne. Jag inser att det mesta av det jag har skrivit från USA har handlat om sånt som är konstigt här, och visst finns det mycket sånt. De allra flesta fördomarna stämmer nog. Men samtidigt finns det mycket som är bra här, och mycket som är likt Sverige. Eller snarare är det mycket i Sverige som är som i USA, för det är ju på det hållet som influenserna går. Men det är lätt att ta det för givet, så därför tänkte jag räkna upp några bra saker som kommer från USA.

Mycket bra musik. Till och börja med kommer ju jazz, blues och rock härifrån, och band som R.E.M. och Death Cab tycker jag är urbra. Majoritet av mina favoritfilmer kommer härifrån, både Hollywoodfilmer och en del med mindre budget. Internet må ha uppfunnits av folk från flera länder, men det mesta är nog amerikanare ansvariga för. Och internet är ju bra. Världens just nu häftigaste telefon kommer härifrån (iPhone) och nära nog alla processorer i världen produceras här. Kort och gott ligger det mycket amerikanskt arbete bakom att jag kan skriva här och att ni kan läsa i Europa.

Visst är det mycket amerikanskt som är dåligt, men ibland är man kanske för hård. Fox är en, på det stora hela, horribel kanal, men samtidigt är det de som sänder Simpsons. När det gäller just teveserier så är ju serier som scrubs och vänner väl värda att nämna. Den amerikanska matkulturen är kanske inte så strålande, men subways är inte så illa. Bättre än en grillad med mos på statoil till och med. Och oavsett vilken restaurang man går till här får man alltid mat nog för att bli mätt.

Faktum är att jag så sakteliga börjar känna mig hemma här i Baltimore. Det är möjligt att det beror på att jag nu har bott här längre än jag har bott i Nyköping, men hur som helst har den förundrade känslan av att vara i ett annat land släppt. Kroppen har börjat vänja sig vid värmen (idag är det typ 37 grader och sol) och den höga luftfuktigheten, och det är lite kul att kunna konstatera att nätterna här är varmare än dagarna i Sverige just nu. (Enligt prognosen som jag såg i morse så ska det bli 28 grader i natt!) Fast jag är rätt nöjd med att temperaturen ska sjunka till helgen, 27-28 grader låter rätt lagom när man ska vara i NY.

Förresten, om någon har något kul tips på vad det finns att göra i New York så får ni gärna skriva det i kommentarerna. Om ni kan, själv kan jag inte skriva några kommentarer alls på blogg esse numera. Synnerligen surt.

Ett länktips till slut kanske? (Det var länge sedan sist.)

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2007-07-10 09:16:24

Åh New York... va avundsjuk jag blir... I mina tips ingår det som du skrivit redan: Empire, Ground zero, central park, Times square (stavning?)frihetsgudinnan såg vi från land, den är tydligen ganska överskattad att åka ut till. Battery park (med ett monument som klarade 9/11. soho om du vill shoppa. Ja, det finns ju typ hur mycket som helst. Njut av din trip och dina lediga dagar!

Postat av: stina

Publicerad 2007-07-11 16:39:01

jag ska säga dig att hemma på vår gata i staaaan, där regnar det och är 13 grader. du ska vara glad att du får lite sommar:) hoppas verkligen du får det kanonbra i det stora äpplet. jag är duktigt avundsjuk!

Postat av: hannie

Publicerad 2007-07-13 10:57:03

hehe, jag kan skriva ju!
bra att du känner dig hemma iaf. Det verkar vara spännande att vara i Baltimore.
Heja Simorn & Garfunkel!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela