Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

That's who you are, that's what you could. C'mon c'mon no one can see you cry

Publicerad 2007-04-22 23:04:17 i Allmänt

Oj vad fort tiden går. Nu är det mindre än en vecka tills jag flyttar, och jag kan väl inte säga att jag har kommit så långt med förberedelserna direkt. Men det löser sig nog ändå, hoppas jag. Mycket har stått nerpackat ända sedan flytten från Linköping.

Vi får se hur mycket jag kommer att skriva här på bloggen framöver. Å ena sidan så räknar jag med att jobbet kommer att ta det mesta av min tid och min kraft, men å andra sidan så kommer knappast min fritid att var direkt fulltecknad i Nyköping. Å ena sidan så kommer det att finnas mycket mer att berätta, å andra sidan så kan jag prata av mig vid fikabordet.

Dessutom finns det ju en hel del som jag inte vill skriva om, som inte behöver mer uppmärksamhet än vad det får ändå. Vilket kanske gör att det som står här är tämligen ointressant, men det är ett pris jag (eller läsaren?) får betala i så fall. Ibland önskar jag att jag hade haft en anonym blogg. Eller ja, det har jag ju på sätt och vis, men en där ingen av läsarna kände mig. Fast då skulle det ju å andra sidan vara svårt att hitta någon som vill läsa. Det blir nog aldrig helt perfekt.


Nu en liten rapport från helgen. Tanken var att jag skulle följa med min syster och hennes barn på fotbollscup i lördags. Det är den äldste av sönerna som skulle ha spelat (även den yngre var sugen, men gick till slut med på att det kanske inte är så lämpligt för en fyraåring att spela mot sju och åttaåringar) men laget fick dra sig ur cupen på grund av för få spelare. Sjukdomar och allmänt ointresse låg visst bakom. Men det blev ett trevligt dygn hos syskonbarnen ändå, med besök på både en lekplats och på McDonald's. I alla fall barnen var fullt nöjda.


Trevligt kan det kanske bli i morgon kväll också, jag ska se Elfsborg-Gefle. Jag har räknat efter och kommit fram till att det blir min fjärde Elfsborgsmatch, alla spelade i Borås. De tre tidigare har varit mot IFK Norrköping 1997 (1-0 till östgötarna), IFK Göteborg 2001 (3-2 till IFE, matchen är också känd som Anders Svenssons avskedsmatch eftersom det var hans sista innan tiden i Southampton) och, min favorit, IFK Göteborg 2005 som slutade med blåvittseger efter mål av George Mourad och Samuel Wowoah. Fast avgörande till IFK-s fördel i den matchen var motståndarmålvakten Håkan Svensson, som hade en tung kväll. Utöver mängder av misslyckade utboxningar så bjöd han på det fösta målet genom att först slå bollen på Mourad och sedan fälla sin egen spelare så att Mourad kunde promenera in med bollen. 2-0-målet kom på frispark efter att Håkan blivit utvisad för att ha tagit med händerna utanför straffområdet. Stackars Håkan.

Fast i morgon är det säkert Wiland som står så Elfsborg har nog en hyfsad chans på tre poäng.

En fotbollskommentar till. Jag är bra nöjd att Halmstad vann i kväll. Efter Kalmars osportslighet som ledde till 1-0 så tycker jag att det var helt rätt att KFF förlorade.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2007-04-23 08:52:34

jag tycker du ska fortsätta blogga! vi kommer ju inte sitta med vid fikabordet!!!1

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-04-23 10:32:14

Jag har inga planer på att sluta helt, men färre inlägg blir det nog. Kanske ett i veckan eller så.
Fast det är kanske inte så mycket till nyhet. Min inläggsfrekvens har minskat stadigt ända sedan starten. Hur orkade jag skriva nästan ett inlägg om dagen då?

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-04-24 16:19:00

Håller med dig både om Kalmar och blåvitt! :-) Hur var matchen förresten, helt ok? Skönt med en seger för de blåvita också.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-04-24 16:47:43

Japp, helt ok är väl en bra sammanfattning. Elfsborg hade väldigt mycket boll och var duktiga på att bygga upp spelet. Bra bredd på spelet, både Alexandersson den yngre och Ishizaki höll bredden bra och i första halvlek vände Elfsborg spelet bra. Dock kändes inläggen inte så farliga, som så ofta när ett lag bara har en anfallare så blir det lite tunt i straffområdet. Chanserna kom snarare efter att de spelat sig innåt och kommit på skott.
Gefle försvarade sig hyfsat och hade en del farliga kontringar, speciellt efter att Elfsborg gått över till 3-5-2 på slutet. Efter kvitteringen var det Gefle som hade de tre bästa chanserna, vilket även gjorde att 1-1 inte kändes fullt så orättvist som det annars hade gjort. I Gefle var Makondele riktigt bra, coh så är jag lite imponerad av deras nya 18-årige vänsterback (Hellström), hämtad från juniorlaget. Väldigt bra vänsterfot och snabb, om än aningen klen i närkamperna. Men han kan nog bli riktigt bra så småningom.
Man kan kanske säga att matchen påminde en del om Sverige-Trinidad, fast med undantaget att Gefle hade klart fler målchanser än vad Trinidad hade mot Sverige. Klart spelövertag för ena laget, många halvchanser men inte så många riktigt klara målchanser. Elfsborg spelade trots allt rätt (om än lite många långbollar i andra halvlek när de blev lite frustrerade) men fick inte den utdelning som de normalt får.
Så jag tror nog fortfarande på att Elfsborg blir ett topplag i år, men att deras största problem kommer att vara målskyttet. Keene är en riktig kämpe men långt ifrån någon måltjuv, så det kommer att krävas att mittfältarna gör mål. Dock är flera av mittfältarna (Anders Svensson, Stefan Ishizaki) betydligt mer framspelare än målskyttar.
Det får väl räcka för den här gången, om det inte finns några fler frågor:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela