Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Följ med mig till stillhetens hav

Publicerad 2006-10-23 00:00:14 i Kursivt

Följ med mig till stillhetens hav
vid dess strand skall vi två sitta
lyssna på vågornas lugna slag
på lyrans sång som solvinden bär

Följ med mig till lekfullhetens äng
till vidderna av midsommarblomster
plocka de sju vackraste du kan hitta
snabbt, innan älvorna vågar sig fram

Följ med mig till mina få kvadrat
där allt är mitt, men ändå inget hem
där väggarna sakta kryper iväg från mig
de är så tomma, så kalla där de står

Följ med mig ut på långpromenad
bort från staden, bort från alla asfaltsbarn
hand i hand, så jag kan hålla ryggen rak
jag vill ut, kan du tänka dig att följa med?

Följ med mig till stillhetens ocean
vi kan ro oss ut där, bara du och jag
Kom de stormar som vill, du beskyddar mig
Kom nya dagar, så länge som du sitter intill

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-10-23 09:55:53

vackert. väldigt.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-10-23 23:06:43

Tack!

Omedvetna stölder är jobbiga. Jag googlade på asfaltsbarn för att se var jag kunde ha fått det ordet ifrån, och upptäckte att det var namnet på en Magnus Uggla-skiva. Usch. Jag borde nog byta ut det.

Postat av: stina

Publicerad 2006-10-24 10:53:33

fast är det verkligen uggla som kommit på asfaltsbarn? jag associerar det till vanlig svenska typ. ett vedertaget ord. men tja.. kanske är det uggla som hittat på?

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-10-24 10:59:20

Nej, det kan mycket väl ha funnits innan, men de tio första träffarna hade alla något med Uggla att göra. Så risken är stor att det är i det sammanhanget jag har snappat upp det. Men jag vet inte så noga, tio googleträffar räckern knappast som vetenskapligt bevis:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-10-24 16:32:38

Äsch, vem bryr sig om Uggla. Det här är ju ditt i ditt sammanhang. Riktigt vackert. Bästa texten/dikten du någonsin skrivit.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-10-24 17:50:38

Ta inte alltför allvarligt på ugglapratet:)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-10-25 11:32:45

instämmer, väldigt fint.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela