Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

With every one, whisper I love you. I let you sleep

Publicerad 2006-11-03 00:00:00 i Musik

Jag har nära nog slutat att lyssna på ny musik. Jag lyssnar knappt alls på radio, har en dålig internetuppkoppling och långt till närmaste skivaffär, vilket tydligen räcker för att jag ska missa allt som är nytt och spännande. Det har hunnit bli november och jag har bara en skiva utgiven 2006, vilket känns ganska uselt. Inte så att jag någonsin varit sådär riktigt bra på att hitta musik, men så här dålig brukar jag inte vara. Så om någon har tips på ny, bra musik så är det välkommet. Gammal musik som jag inte har hört går också bra.

Istället för att lyssna på ny musik så får jag väl gnälla på gammal. Jag har redan gnällt på den kommande U2-samlingen, så jag ska försöka att hålla mig kort den här gången. Det som har hänt är att låtlistan har publicerats, och jag tycker inte om den. Nu är det här en singelsamling som vänder sig till den som inte har någon U2-skiva, och inte till mig som har alla, så tanken är väl att den ska innehålla de mest välkända låtarna. Men jag kan ändå inte låta bli att surna till över att hela 90-talet bara är representerat med två låtar. 2000-talet, som jag anser vara U2-s svagaste får med sex låtar utöver de två nya låtarna. Bland annat fyra från All that you can't leave behind, vilket gör detta mediokra album till det mest välrepresenterade på skivan. Nu är det här ju inte något särskilt viktigt för mig, jag kommer helt enkelt att strunta i att köpa skivan (trots att det kommer en "begränsad" upplaga med en halv konsert-dvd).

Lite mer U2 får det bli, fast positivt. En av de nya låtarna på skivan är samarbetet med Green Day, The saints are coming. Nu har en video kommit (och fått över 5 000 blandade kommentarer på youtube!), och det glädjer mig att den är den mest politiska på länge. Eller ja, Bono har ju varit väldigt aktiv i sin kamp mot fattigdomen de senaste 7-8 åren, och den kampen är ju också politisk. Men den har inneburit att bandet tidigare inte tagit ställning i några andra politiska frågor, av rädsla för att skapa sig fiender bland politiker som Bono måste samarbeta med (läs republikanerna och speciellt Bush). Bandet har säkert haft åsikter (Larry Mullen fångades på bild, gömd under en luva och solglasögon, när han gick i ett protesttåg mot Irakkriget och Edge har i någon intervju nämnt hur mycket han stör sig på bilderna med Bono och Bush) men valt att hålla en låg profil för att få maximal genomslagsförmåga för Bonos Afrikaarbete. Men den nya videon innehåller ju faktiskt ganska skarp kritik mot att de styrande i det stora landet i väst prioriterade ett krig i Irak före att skydda och hjälpa sin egen befolkning. Är det Green Day som fått fart på U2 igen?


Och en småkul länk.

Kommentarer

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-03 00:05:16

Notera publiceringstiden på inlägget!

Postat av: stina

Publicerad 2006-11-03 00:11:19

coolt med 00:00:00 :) har ingen ny musik på rak arm sådär men hör av mig när jag kommer på :)

Postat av: Marianne

Publicerad 2006-11-03 00:24:58

Vet inte om du kommer att digga min musiksmak, men nu är det ju så att jag lever för musiken, så därför kan jag med ära ge dig lite tips på "bra" musik! Well, lets see... Katie Melua, Sophie Zelmani, Norah Jones, Zero 7, Daftpunk, Kelly Clarkson, Lars Winnerbäck, Kent, Arctic Monkeys, Fo Fighters etc. Om du inte har något nedladdningsprogram för mp3 låtar, så kan du provlyssna på www.amazon.com! Lycka till! :) ps. Sen har vi också gamla artister som Queen, Scorpions etc.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-03 10:00:04

Cool publiceringstid. Kan bara hålla med om samlingsskivan. Konstigt att skivan Pop alltid ska hamna i skamvrån. Jag tycker exempelvis att starring at the sun är en av U2:s bästa låtar.

Jag tror säkert att Green Day har bidragit en del till det politiska. De var ju tydliga Irakkrigsmotståndare och hela senaste albumet var USA-kritiskt. Men U2 tyckte nog det var dags också.

En hel del bra bandtips från Marianne, men tyvärr var det väl inte så mycket nytt och ett antal artister som du redan lyssnar på och t.o.m. skrivit om på bloggen.

En nyare artist som jag tipsat om tidigare är teitur. Kolla upp honom på myspace. Sedan har vi Woven Hand som är ett bra tips. Annars funkar det ok med att använda www.pandora.com för att hitta nytt. (iaf nytt amerikanskt)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-11-03 11:04:52

jag vet inte vad du tycker om soulig musik, men jag har precis upptäckt en ny artist från england, james morrison. han har precis givit ut sin första skiva, en helt underbar sådan om du frågar mig.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-03 11:20:49

Förresten så kommer de två bloggarna stina47 och Robodan till matsolas hemtrakter ikväll. Då borde vi ses och då kan vi ta med oss mycket loney dear, som enda är den mest fantastiska artisten jag kan komma på, på 2000-talet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela