Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

I played my drum for Him

Publicerad 2006-11-20 15:05:03 i Musik

Lite ovanligt för den här sidan, men idag börjar jag med en länk. Snacka om talang!


Mer musik, fast nu min egen. (Inte så mycket talang alltså.) I helgen blev en låt skriven, eller i alla fall musiken. Det kommer lite text så småningom, hoppas jag. Jag försökte skriva en psalmliknande låt, vilket väl gick sådär. Jag provade att skriva i harmoniskt moll, men lyckades inte hålla mig till det genom hela låten. Till slut blev det elva olika ackord, och då menar jag verkligen olika. Inte bara variationer med hjälp av sus eller maj7-ackord eller så, utan sju durackord och fyra moll. (C, D, Eb, E, F, G, B, Am, Dm, Em samt Gm.) Så den här låten är säkert unik. Den låter som en blandning av en psalm och svensk folkmusik, med lite modernare inslag. Jag är nöjd, än så länge. Nackdelen med att komponera vid pianot är att melodin blir svårsjungen, jag är lite orolig för hur det ska gå om jag ska sjunga den. Men eftersom låten inte är klar så får ni vänta ett tag till.


Det var "riktig" längdskidåkningspremiär i helgen. Inte några stora svenska framgångar, men det brukar det inte vara i premiärerna. Däremot är det lite oroväckande med alla de sjukdomar och skador som svenskarna har drabbats av. Längdskidåkning måste vara en jobbig sport på så sätt, tänk att träna 700 timmar om året bara för att allt som oftast få höjdpunkten (mästerskapet) spolierad på grund av en förkylning. Rent allmänt kan man nog ta alla förkylningarna som ett tecken på att sporten inte är så hälsosam att utöva, men för att nå riktigt långt så krävs det att man pressar kroppen längre än vad som är bra. Hur som helst är jag svag för längdåkning, och hoppas på en framgångsrik vinter. Det ska bland annat bli kul att följa Kalla, inte för att jag tror att hon kan komma så bra som sjua igen redan i vinter men för att kunna få lite bättre grepp om hur bra hon egentligen är och kan bli.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-11-20 21:36:09

ojoj, sjukligt duktig liten grabb!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-21 00:29:41

Är kommentaren ovan skriven av robodan eller stina? :)

Postat av: stina

Publicerad 2006-11-21 09:36:39

av mig. så konstigt att namnet försvinner ibland. man borde inte kunna posta kommentarer utan namn.

Postat av: hannie

Publicerad 2006-11-21 10:11:32

jag tror egentligen inte att längdskidåkare är med förkylda än vi vanliga människor, det får bara mycket större konsekvenser för dem. jag skulle inte kunna vara längdis, jag blir ganska lätt förkyld. längdisar gör visst nästan vad som helst för att inte bli förkylda, tex inte hälsa på människor i hand och inte ta på dörrhandtag. trist liv. men det är indeed en väldigt spännande och kul sport att titta på. för övrigt har jag hört att det är de sporten där man tränar störst del av kroppen och bränner mest kalorier.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-21 12:42:58

Hannie: Sant. Jag borde snarare ha skrivit något om att det är ett extremt liv när en liten förkylning riskerar att vara förödande. Jag måste säga att jag är imponerad av längdisarna, för att de orkar tränan så mycket och ha ett så inrutat liv.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-21 16:40:52

En sjuklig talang indeed! Kanske var dock klippet så kort för att det var enda takten som satt, men sjukt imponerande ändå:-)

Kanske blir längdåkarna ändå lite mer sjuka än vissa då de bryter ned kroppen så att den lättare tar emot sjukdomar?

Maria Rydqvist, som tog medalj i första sprinten, får du inte glömma. Hon kan bli nåt och hon är från...just det Smålandsstenar! :-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-21 17:51:21

Det finns några till klipp med trumslagarpojken, och han spelar samma komp i alla. Så nej, han kan nog inget mer. Men det kommer kanske med tiden:)

När det gäller Rydqvist så tror jag inte att hon kommer att nå längre än några 10-15:e platser i världscupen. Det är iofs inte så illa, men långt från den kapacitet som Kalla och kanske även Norgren har.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela