Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

So who's going to watch you die?

Publicerad 2006-01-20 00:01:40 i Musik

Jag kan inte sluta lyssna på Death Cab, eller närmare bestämt What Sarah said. Fantastisk låt, om än väldigt sorglig.

And it came to me then that every plan
is a tiny prayer to father time
As I stared at my shoes in the ICU
that reeked of piss and 409
And I rationed my breathes as I said to myself
that I'd already taken to much today
As each descending peak on the LCD
took you a little farther away from me

Amongst the vending machines and year old magazines
In a place where we only say goodbye
It stung like a violent wind that out memories depend
on a faulty camera in our minds
And I knew that you were a truth I would rather lose
than to have never lain beside at all
And I looked around at all the eyes on the ground
as the TV entertained itself

Cos there's no comfort in the waiting room
just nervous paces bracing for bad news
Then the nurse comes round and everyone lifts their head
But I'm thinking of what Sarah said
that love is watching someone die

So who's going to watch you die?




Jag var på banken idag och beställde ett Visa-kort och känner mig nu aningen mer vuxen. Tveksamt om jag verkligen blir så mycket mer vuxen av att byta bort mitt maestro-kort, men jag kan ju alltid hoppas.




Nu till dagens huvudämne, musikvideor. (Skriver man det med ett r på slutet? Kan möjligen någon svensklärare reda ut det för mig?) Anledningen till detta kanske något oväntade ämnesval är att jag köpte U2:s Best of 90-00 dvd, som innehåller just musikvideor. Jag är en stor U2-fantast men har undvikit samlingen eftersom en musikvideo bara görs för att sälja fler skivor. De är i grund och botten inte mer än reklamfilmer, och varför betala för sådana? I U2:s fall innebär säljandet att så gott som alla videor innehåller bilder på när bandet låtsas spela, vilket Anton Corbijn klagar på ett par gånger.

Men eftersom jag hittade dvd-n billigt i helgen köpte jag den, och blev mycket positivt överraskad. Visserligen hade jag sett en del av videorna tidigare, men det fanns även många jag missat. Och de flesta var bra, några till och med riktigt lysande. Till den sista kategorin hör Stay (Faraway, so close!) regisserad av Wim Wenders och Anton Corbijns One och Please. Reklamfilmer eller inte, de är fantastiskt bra. Corbijn var även innan en av mina idoler, både som fotograf och regissör, och han har nu stärkt sina aktier ytterligare.

Inte nog med att många videor är bra, det finns utmärkta kommentatorsspår till de flesta videor där regissörerna berättar lite hur de har tänkt eller hur inspelningarna gick till. Tre välgjorda dokumentärer är också trevliga.

Jag brukar hävda att U2 var som bäst under 90-talet, och det gäller definitivt även deras videor. De gjorde ett antal bra redan på 80-talet, men om man inte har utvecklingen av Bonos hockeyfrilla som intresse är de flesta ganska ointressanta. 2000-talet är det klart sämsta (även) när det gäller musikvideor, de innehåller nästan uteslutande bilder på när bandet spelar (eller snarare låtsas spela). Elevation och den amerikanska Stuck in a moment är direkt vedervärdiga.

Min största invändning mot 90-talsdvdn är att den inte innehåller Mark Pellingtons One. Det spelades in tre olika videor till One, men av någon anledning finns bara två med på dvd-n. (Varför det finns tre är en lång historia, längre än vad jag orkar skriva in.) Jag lyckades spela in den från MTV en gång i tiden så jag har sett den många gånger, och måste säga att det är min favoritvideo, alla kategorier. De enda som kan konkurrera är nog Corbijns One och Please.

Pellingtons video ersattes av en meningslös version med Bono sjungandes i en bar, som tydligen ansågs mer säljbar. Pellingtons video innehåller bara 3-4 scener (om scener är rätt ord, kanske snarare bilder), och det första klippet kommer efter nästan en minut. Den innehåller i stort sätt bara: 1) stillbilder på blommor, 2) bufflar som springer i slow-motion, 3) ordet one på olika språk (one, eins, une osv) och avslutningsvis 4) en stillbild på bufflar som faller över ett stup (bilden är tagen av David Vojnarowicz) och hela videon är otroligt vacker.

Och inte en endaste bandmedlem i bild!

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-01-20 08:35:20

videor, videosar, videos. potato potato typ. nädå, det blir ju alltid svårt med låneord, särskilt engelska sådana och jag tror det korrekta är att använda den engelska pluralformen men det är ltie fånigt tycker jag och det vanligaste är att man, just som du gjorde, försvenskar. det tycker jag är det rätta :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-01-20 17:11:41

Känns skönt att ha ditt stöd i mitt försvenskande!

Videosar låter för övrigt väldigt gulligt:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-01-25 22:48:59

Vi ska eventuellt spela förband till death Cab

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-01-25 23:22:39

Tufft!

Kan du berätta var det i så fall blir, eller är det hemligt än så länge?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela