Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Ode till julmusten

Publicerad 2006-12-19 23:01:32 i Allmänt

Jag skulle tro att jag hyllade julmusten redan för ett år sedan, men nu är det dags igen. Julmusten är, precis som sin släkting påskmusten, en fullständigt lysande uppfinning. Det sägs finnas olika kriterier som används för att bedöma hur långt en civilisation har kommit, hjulet och elden och så. Jag skulle vilja påstå att julmusten är det hårdaste kriteriet, det som sållar ut de allra främsta civilisationerna. Musten har en så perfekt balans mellan bland annat kolsyra, socker, humle och kornmalt att jag misstänker att den har ett gudomligt ursprung. Men det krävs lite mer forskning innan jag vågar säga det säkert.

Idag blev det hemmagjord julkorv till lunch, och givetvis julmust att dricka. Gott.


Ingen snö ännu, men idag har det i alla fall varit kallt och frost i gräset. Alltid något.



Jag har rotat lite till bland mina gamla saker, och hittade en liten men tapper skara tennsoldater. Jag hade glömt på att jag faktiskt hade det som hobby i min ungdom. I någon vecka i alla fall. Så här är en bild på alla mina soldater. Notera deras pacifistiska gevär, vilket beror på att de har varit tveksamt förpackade de senaste 15 åren.



Snart kommer det ett gäng bokrecensioner, jag har läst en hel del böcker sedan jag senast skrev någon recension. Så alla ni som längtar, håll ut!


En silly season-kommentar får det bli. För blåvitts del händer ingenting, om man bortser från de som försvinner. Eller ja, något händer. Vi har nyligen värvat två 16-åringar och en 14-åring till vår ungdomssektion, och det ryktas om en 16-åring till. Så se upp för blåvitt årgång 2012!

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-12-20 09:19:44

mm, julmust är en bra sak. lite för sött till vissa maträtter bara.. men det kan man ignorera såhär i juletider.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-12-20 14:05:11

Julmust är en perfekt dryck till allt! Jag har ju rankat den både näst viktigast med hela julen: shttp://robodan.blogg.se/201205094042_julen.htmlom
och som näst bästa dryck av alla:
http://robodan.blogg.se/131006171346_bamse_och_drycker.html

Tennsoldaterna tycker jag mig känna igen:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-12-21 11:35:33

Musten är inte alls för söt, den är perfekt till allt! :) Angående robodans listor så är det kanske, möjligen ok med vatten före must på drycklistan, men kan du verkligen påstå att familjen/budskapet är viktigare än julmusten? Om du ska vara helt ärlig? :-)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-12-21 17:24:53

Nej du har så rätt. Det är svårmotiverat! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela