Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Här har ingenting hänt sen sist, här går dagarna och här går åren

Publicerad 2006-12-14 22:50:06 i Allmänt

Skönt att blogg.se behagar fungera igen.


Det här kommer att låta konstigt, men jag är lite nöjd med att Sverige missade semin i handbollen. Inte för att jag har något emot spelarna, utan för att laget är för starkt kopplat till tv4. Jag uppfattar inte damlandslaget som ett lag utan som en produkt som tv4 har skapat, även om det säkert är fel av mig att tänka så.

Tjejerna är antagligen trevliga, det är bara det att om jag får höra uttrycket "det leende landslaget" en gång till så blir jag våldsam. Det låter som om en reklambyrå har hittat på det. Här kan man tycka att jag överreagerar, för i princip alla idrotter är ju duktigt kommersialiserade numera. Det är bara det att allt intresse för damhandboll är skapat av tv4 och deras reklambyrå, vilket väl frånvaron av publik på matcherna visar. Ingen annan idrott är så otroligt mycket större i en tv-kanal än i verkligheten.

Plast. Det är vad sändningarna och damlandslaget i handboll känns som. Plast. Förlåt handbollstjejer, det är inte ert fel, ni kunde ju inte hjälpa att ondskan själv (och hans reklambyrå) skulle slå klorna i er idrott. Ni har ju egentligen inget med tv-bönder eller danstävlingar att göra, men ändå. Plast!


Då och då händer det att någon hittar något av mina gamla inlägg och skriver en kommentar. Ibland är det någon jag känner, men oftast är det någon okänd. Det jag försöker att komma till är att det känns konstigt att personer jag inte alls känner kan hitta sånt som jag skrivit för länge, länge sedan. Inte så att det är överraskande för mig, men ändå känns det lite konstigt. Jag har kanske svårt att riktigt fatta hur offentligt internet är. Eller så är jag bara korkad.


December är inte bara vinterväder (ha!), nobelfester och lucia. Det är även adventskalenderns tid. Den konstigaste finns här, och när ni ändå är igång så kan ni kolla in 2004 års kalender. Den är ännu värre. (Bäst av alla adventskalendrar är Nissene på låven, men det är en helt annan sak.)


Ett och annat var bättre 1996. Livet som blåvittsupporter var annorlunda på den tiden, ett av problemen då var att alla Göteborgs kändisar ville vara med på guldfesterna. Det känns numera som ett problem man skulle kunna leva med. Fast en ny arena pratades det om redan på den tiden.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-12-15 09:00:03

internet är ganska offentligt faktiskt. men det är ju inte särskilt farligt.. så länge du inte stämmer möte med konstiga människor utan att ha någon kompis med dig. :) eller att du skriver ett hot mot någon liten grupp som kan bli tokiga av ilska. samt även berättar var du bor :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-12-15 18:34:24

"Det leende landslaget"....nej förlåt! :-)

Lysande ordhumor i adventskalendern och nog är Nisserne på Låven en svårslagen etta bland julkalendrarna i konkurrens med Sune då!

Postat av: hannie

Publicerad 2006-12-16 11:16:46

du får inte ta ut all din ilska på tv4 på stackars handbollsspelare. fast jag håller med om att "det leende landslaget" är ett fruktansvärt smeknamn på dem.

adventskalendern var ju hur kul som helst!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-12-16 12:51:01

Egentligen vet jag ju att jag inte ska vara sur på spelarna, det är ju verkligen inte deras fel. Det är bara det att de nästan bara syns i fyran. Ingen bryr sig om elitserien eller mästerskap där Sverige inte är med. Jag har inte koll på publiksiffrorna i elitserien, men det ligger nog på ungefär samma nivå som damhockeyn och amerikansk fotboll. Dvs knappt någon publik alls.

Men så blir det tevesänt mästerskap och vips är damhandboll jättestort och jätteviktigt. I TV4. När det går bra i alla fall. Då är det helt plötsligt huvudnyhet varje kväll, vare sig det är match eller inte. Sportnyheterna handlar mer om att göra reklam för sina egna sändningar än om att förmedla nyheter.

Fast fenomenet är ju inte nytt, idrotter som curling och kanot får ju bara plats i media när det är mästerskap. Fast fullt så mycket plats i en kanal som handbollsspelarna får de ju aldrig.

Och så stör jag mig på sändningarna. Det var ännu värre förra gången damhandboll var stor, då spelarna sa elaka kommentarer kring matståndarnas utseende och annat oväsentligt. Sändningen fick ett drag av dokusåpa snarare än sportsändningen, och även nu känns det som att sändningen går ut på att skildra spelarnas personligheter och skapa karaktärer. Som i en dokusåpa ungefär. Därav jämförelserna med let's dance och tv-bönder.

Men som sagt, felet är fyrans och inte spelarnas.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela