Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Wakers-nostalgi

Publicerad 2006-04-11 12:52:00 i Musik

Jag har drabbats av min årliga Wakers-nostalgi. (Om ni inte vet vilka Wakers var så är det inte så mycket att göra, mer än möjligen att tycka synd om er.) Mina nostalgitrippar brukar börja med att jag av misstag råkar lyssna på någon låt från någon av de två konserterna som jag har på datorn, vilket får mig att drömma mig tillbaka till de goda gamla tiderna. Jag har väl numera accepterat att musiken inte är så märkvärdig egentligen, men jag hävdar fortfarande att man kan ana en hel del potential i den.

Låten som jag fastnade i det här året var One Way, Wakers första "hit". Speciellt den magnifika texten, även om det är svårt höra vad som sjungs. (Vilket åtminstone delvis beror på att den ligger i helt fel tonart för sångaren.) Här är andra versen (så som jag hör den):

It isn't hard to find a way
just follow him God's son
You just say yes for him to come
be glad cause he has won

[Ohörbar rad]
He sees you when you're in the dark
he is the way, the truth, the light
he doesn't need a place to park
He has a thing for you to sign
a heart examination
He is for the rich and poor *
and even for the common


* Här har jag chansat ordentligt, det enda jag kan höra tydligt är the rich and poor.


Den här gången hittade jag dessutom Wakers supergrymma hemsida. För er som är för unga för att ha varit med, hemsidorna såg faktiskt ut så här för 7 år sedan. Galet.



Uppdatering: Texten korrigerad efter Robodans rättelser.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-04-11 15:46:05

haha, det är så himla roligt :) infon om daniel var skoj, den stämmer inte helt på alla punkter längre.. :) sitter här å skrattar högt åt bilderna och inser att det nog är tur att jag inte var med på den tiden :) för övrigt har jag sett fulare hemsidor faktiskt. det är sant. :) måtse leta upp några wakerslåtar å lyssna lite nu. tack för tipset.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-11 16:10:04

usch så ogenerat du lägger ut mitt liv på din blogg:-)

som textförfattare kan jag meddela att det ska vara be glad och inte he's glad:-) I den ohörbara raden har du skrämmande nog hört ganska rätt, hehe. He see's you when you're in the dark tror jag det ska vara. "And even for the common" är väl raden jag är mest stolt över. Saliga äro alla folkpartister:-)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-11 16:13:53

Vill dock påpeka att du faktiskt var vår ljudkille och därmed en del av det hela. Skyldig till en lite del iaf:-) Jag får också en nostalgitripp ca: 1 gång om året. Oftast påverkad av dig. men visst finns det lite talang. Låtspruten Malte gick ju vidare och blev chef för en show på ett hotell, Kalle spelade bas på folkhögskola, Oskar går musikhögskolan i Göteborg oc jag är trots allt professionell musiker (även om jag inte är någon stjärna precis). I en del låtar hörs potentialen. Jonathan var för övrigt tjejernas stora favorit, så även om det kom en falskton här och där var han stjärnan! :-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-11 16:35:41

Visst har även jag lite skuld till det hela, och bevisen på min brist på ljudmixningstalang finns ju dessutom sparade de också:)

Som tur är finns ju inte så många konserter inspelade, jag har undrat ibland hur illa konserten (min första som ljudkille) i jönköping som publiken ville avbryta för att äta pizza egentligen lät:)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-11 23:00:46

Kan inte undvika att slänga in en länk till wakers-fanclubens gästbok, tyvärr är resten av fanclubens hemsida borttagen. Nu finns det ju en hel del spam i gästboken, men går man ner en bit finns det kvar en del gamla fina inlägg!

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-11 23:19:26

Tror mer det var en tokig lägerledare, som inte hade någon känsla för hövlighet som stod för det där med pizzan. Flera konserter med ditt ljud, blev succéer.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-12 00:40:02

Det var helt klart lägerledarens fel:)

Fast ljudet kan omöjligt ha varit bra, inga baslådor, knappt någon medhörning och (som jag kommer ihåg det) väldigt lite soundcheck. Det dåvarande mixerbordet var heller ingen höjdare.

Sedan kom det som du mycket riktigt säger ett flertal bra konserter med mig som ljudtekniker. Så länge akustiken i lokalen är bra är det svårt att misslyckas helt.

Kommer ihåg den gången i Anderstorp då Malte ställde in en tio gånger för hög delningsfrekvens på (det då nya)delningsfiltret, vilket gjorde att nästan hela mellanregistret hamnade i baslådorna! Trots detta var ljudet riktigt bra för att vara wakers-konsert, vilket helt och hållet berodde på akustiken i Anderstorps missionskyrka.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-12 14:04:35

Annars var Malte lite av ett tekniskt geni när det gällde ljud. Ett antal gånger byggde han ihop egna anordningar för att få ihop ljud på sina håll. Ljudet i Jönköping var nog ingen höjdare direkt. Och jag kommer ihåg att samma lägerledare var dum nog att lägga mikrofonen i högtalaren en gång:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-12 15:25:57

Jo, Malte hade en stor del i att det nästan alltid funkade som det skulle när det väl var konsert. Vilket inte all var givet, det var alltid någon eller ett par kablar som lagt av men genom att flytta runt lite på kablarna gick det alltid på något:)

Postat av: Kalle

Publicerad 2006-12-09 17:08:07

Hehe, ni är allt bra roliga ni :D Jonny tipsade mig om
wakers hemsida härom dagen. Jag låg på golvet och skratta när jag såg den. Ryktet spred sig och sen har det blivit ett hejdundrande googlande. Så hitta malte den här bloggen. Aa du din :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-12-10 00:56:22

Att det kan hända så mycket på 7-8 år! Wakers hemsida var väl inte helproffsig när den gjordes, men för att vara en amatörhemsida så såg den ok ut har jag för mig!

Att googla efter Wakers är kul, det har jag gjort några gånger:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela