Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Trafikvett

Publicerad 2006-04-09 23:24:24 i Allmänt

Jag är oftast en lugn och samlad person (i alla fall så länge som jag inte följer idrott) men det finns tillfällen då även jag kan brusa upp. Ett sådant är i trafiken, och då handlar det ofta om förare som inte har vett nog att hålla avståndet. Det har hänt flera gånger den senaste månaden att en bil krypit upp precis bakom mig utan vettig anledning (som att föraren vill köra om). Nej, bilen bara ligger där en 15-20 meter (klart mindre än en sekund) bakom trots att jag kör i 90. Den som kommer ihåg sin körkortsteori inser att det är alldeles för lite, skulle jag tvärnita skulle föraren bakom knappast ens hinna börja bromsa innan det smäller.

Jag blir förbannad på den typen av beteende. Det är väl en sak om någon vill köra ihjäl sig själv, det bryr jag mig inte så mycket om. Men genom att ligga så nära utsätter de ju även andra för fara, då andra förares handlingsfrihet blir kraftigt begränsad. Jag tycker att det är respektlöst, arrogant och själviskt att inte hålla avståndet. För ett par veckor sedan blev jag så förbannad på att föraren bakom inte fattade mina små tryck på bromspedalen (jag hade hoppats att lite röda bromslyktor skulle få honom/henne att fatta att han/hon låg för nära, men inte) att jag bromsade (långsamt!) och styrde in mot kanten, pekade finger åt föraren när han/hon körde om och slutligen blinkade med helljuset ett antal gånger när omkörningen var klar. Hoppas att föraren förstod vinken.

Men på det stora hela taget har jag haft tur i trafiken. Min svåger däremot. För en vecka sedan var han inblandad i en olycka då en annan förare körde ut från en påfartsväg mot sidan på min svågers bil och prejade in honom i mitträcket. Förklaringen var att den skyldige föraren "trodde att vägen han körde in på var dubbelfilig". Det var den inte. Hade han bemödat sig med att kolla på vägmärkena hade han sett att han skulle lämnat företräde, men det kanske är att begära för mycket.

Men det är inte det enda min svåger drabbats av. För ungefär en månad sedan skulle han fylla på luft i däcken på bensinstationen, satte ner ett knä i backen och och fick foten som då låg på marken bakom honom överkörd! På något otroligt sätt klarade foten sig från allvarliga skador. Föraren hade "visst inte sett foten".

Jag vet inte om det verkligen är rimligt att ge sig ut i trafiken när en del av ens medtrafikanter beter sig som de gör. Vad man ska göra åt problemet vet jag inte riktigt, men kanske vore det bra att ha återkommande tester. Säg att man vart tionde år eller så var tvungen att klara en enklare uppkörning, som det är nu har man ju 50 år på sig att glömma allt vad regler heter.

Fast det värsta problemet är nog inte de dåliga regelkunskaperna. Jag tror att det är bristen på respekt, för farten och för hur illa det kan gå. För mig som en gång (för snart åtta år sedan) har blivit påkörd och kanat tvärs över vägbanan så finns det en viss respekt långt inne i lillhjärnan. Hade det kommit en mötande lastbil just när vi sladdade över på fel sida vägen hade det inte funnits kvar mycket av bilen eller oss som satt i den. Nu kom det som tur var inget mötande fordon.

En del olyckor är svåra att helt undvika (tekniska fel, viltolyckor), men jag är övertygad om att många beror på bristande respekt. Och det gör mig förbannad.




För att muntra upp inlägget lite så kommer här lite orelaterade länkar, en om ett fotbollsderby (eller snarare fylleslag) på 70-talet, en till paggans blogg och en till en flera ton tung fotbollsarena byggd i lego.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-04-10 09:51:03

tre sekunders-regeln vill jag minnas att det var! jag tycker du gjorde helt rätt i att peka finger. :) det är synd och skam att dårar får vara i trafiken. ännu mer onyktra dårar. jag har också alltid tyckt att körkortet borde uppdateras, göra en uppkörning samt kolla syn och lite sånt igen. tyvärr finns det väl varken tid eller pengar till det, men bra vore det!

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-10 19:50:39

Det var handlingskraftigt agerat Olof, tyvärr tror jag inte man kan lösa något av det här med tester, det är varken kör- eller regelkunskaper som är problemet och de allra flesta förarna skulle klara testerna galant. Problemet ligger som du när inne på i bristande respekt och att man glömmer bort andra förare samt oförberedda händelser. Folk känner sig självsäkra och "vet" att de kan klara trånga situationer och svåra omkörningar o.s.v. och glömmer helt bort att det faktiskt finns andra människor på vägarna. För en som färdats mycket på autobahn i Tyskland bland förare som kör slalom och gör omkörningar utan att blina o.s.v. är detta en tydlig verklighet.

Legoarenan är för övrigt asgrym!!! Såg den själv för några dagar sedan på en stinalänk:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-10 20:32:52

Jag misstänker starkt att du fick länken av stina efter att hon fått den av mig:)

När det gäller bilkörning så är det mest skrämmande att det är värre i så gott som alla andra länder!

Postat av: stina

Publicerad 2006-04-10 22:59:46

det stämmer att det var en matsola-länk.

Postat av: Glenn

Publicerad 2006-05-13 01:51:48

Håller med. Det handlar om bristen på respekt. Jag har själv inget körkort men hade jag det, skulle jag surna till rejält på cyklister som cyklar i stan som jag gör. De få trafikregler jag känner till, skiter jag i.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela