Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Nu är det påsk!

Publicerad 2006-04-13 13:03:15 i Allmänt

Nu är det påsk, vilket innebär att jag reser bort från min kära dator för att träffa min kära familj. Förutom att fira påsk har vi ett par viktiga saker att diskutera (får se om jag skriver något om det efter påsken), stora beslut ska fattas.

En sak till angående påsk, det verkar som att den mest utskällde syndabocken i historien har fått en försvarsskrift, läs om den här.

Glad påsk!

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-14 11:39:07

He, he. Kul fyns. Jag har hittat ett dokument som visar att det var jag och du som byggde Noas ark.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-14 11:54:15

Om man ska vara mer allvarlig så är sådana där dokument gansk intressanta. men alltför fel i språk och tid. Naturligtvis kan man välja att tro på dem, men förmig känns det mer so olika rörelsers försök att förändra historien. (Det handlar ju dock i slutändan om tro. De vanliga evangelierna är rimligare av många skäl, men kan fortfarande mycket väl vara falska)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-14 12:49:17

Judas och Gollum (en av min favoriter i ringens triologi) är för övrigt grymt lika. De spelar ju faktiskt avgörande roller för de slutliga segrarna. Människor, särkilt i början, målade gärna ut Judas som den stora förrädaren. Jag tror snarare att vi möter en förlåten Judas i himlen (om vi kommer dit) som tillslut har fattat varför Jesus kom.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-16 16:04:59

Om man väljer att tro på de vanliga evangelierna så kan man ju undra när Judas ska ha hunnit berätta det här, eftersom han enligt Matteus 27:3-5 ska ha gått och hängt sig dagen efter. Fast det kanske är lite småaktigt att tänka så:)

Nej, några större teologiska konsekvenser får fyndet knappast, möjligen kan det vara historiskt intressant att se det som ett tecken på de många olika inriktningar som fanns inom kristendomen i början.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela