Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Att återvända till en ungdomsförälskelse

Publicerad 2005-11-24 01:05:13 i Allmänt

Tiden går och alla förändras vi. Som tur är måste jag tillägga. Och även om man inte kan gå bakåt i tiden så gjorde jag ett försök idag. Jag sökte upp en ungdomskärlek för att se om det fanns någon gnista kvar. Kanske var det lite dumt att göra det, men jag ville veta hur saker och jag har förändrats.

Det visade sig att det kanske inte var så annorlunda som jag hade trott. Jag läste om Max Lundgrens böcker om Åshöjdens BK och jag tycker fortfarande att de är bra. Därmed inte sagt att jag upplevde dem på samma sätt nu som när jag senast läste dem, för 10-12 år sedan eller vad det nu kan vara. En gång i tiden var de mina absoluta favoritböcker. Det jag kom ihåg mest av var matcherna, däremot tror jag inte att jag la märke till/brydde mig så mycket om problemen som finns vid sidan av planen. Det är där, inser jag nu, som det mesta och det viktigaste i berättelsen sker, och det är där som böckerna är bäst.

En sak som inte förändrats är att jag identifierar mig fortfarande fullständigt med den hårt slitande, tillbakadragna kollektivisten Jorma, och inte alls med den opålitlige, egoistiske talangen Edward. Att det är Jorma som är den riktige hjälten tyckte jag även när jag läste böckerna som ung (jag läste dem säkert tio gånger), men nu är det ändå tydligare. Att det sedan är Edward som lyckas och kommer någon vart är väl bara en lärdom att ta med sig. Han, Blåbärskungen och Bagarn har det som krävs för att lyckas, även om Max kanske låtit dem bli lite väl osympatiska. Jag är inte så cynisk (än?) så att jag tror att man måste kliva över människor för att lyckas.

Hur gick det då med kärleken? Jag tror att det oftast är klokt att lämna gamla förhållanden bakom sig, men det här gamla flamman var värt att återvända till.

Jag är nog lite kär igen.



Bonus: Jag tänkte skicka med ett visdomsord från böckerna men jag hittar inte var det står, trots 2 timmars letande. Så jag får ta det ur minnet. Jag är ganska säker på det, men vågar inte lova att det är korrekt citerat. Andemeningen stämmer i alla fall.

Grabbar ljuger för att lura andra, vuxna ljuger för att lura sig själva.

Det tål att tänkas på.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2005-11-24 16:23:06

Även jag vill helst identifiera mig med Jorma, fast på planen måste jag erkänna att man är ganska sugen på att vara Edward ibland. Särskilt när han smäller in ett par mål på danskarna i Köpenhamn.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-11-24 17:48:02

Du får nog läsa om böckerna:) Matchen mot danskarna spelas i Stockholm, och Edward gör "bara" ett mål då. Sedan spelas det iofs en retur i Köpenhamn, men det står inget om hur den går. Det är bara två landskamper som beskrivs, den andra är den där gör Edward två mål på tyskarna i VM-kvalet.

Postat av: Lyckan

Publicerad 2005-12-08 14:12:32

Bra blogg!!! Nu har jag gått vidare till Achtung baby CDn...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela