Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

I want you to notice when I'm not around

Publicerad 2005-12-30 23:57:23 i Allmänt

Lite notiser (igen):

Jag har varit i Jönköping idag och sett Narnia tillsammans med min yngre syster. Den var bättre än vad jag förväntat mig, men så hade jag också jobbat på att hålla förväntningarna nere. Väligt snyggt gjord bortsett från 15 sekunder mitt i som ser hopplöst dåliga ut, en bluescreen-scen som ser ut som om den vore gjord på 60-talet.

Passade även på att köpa en tröja på H&M på rean, en tröja på 15 minuters shoppande är jag nöjd med. Jag tillhör inte dem som vill trängas med halva stan i en klädesbutik, så mellandagsrean är trots de låga priserna inte min favorit.

Lampshadeskivan (ett himla tjat om den här, jag vet) klarade nattkörningstestet galant. Jag hävdar att det bästa sättet att lyssna på en skiva, och verkligen kunna avgöra hur bra den är, är att lyssna på den på hög volym när man kör bil nattetid. På något sätt är jag som mest mottaglig för musiken då. Fast det krävs att musiken har "substans", att den har en viss (känslomässig) tyngd, musik som bara är catchig håller inte för nattlig bilkörning.

Fast jag är lite tveksam till låtordningen på Let's away, så jag har gjort en egen. Speciellt tycker jag att Come closer passar dåligt som öppningslåt. Fast det är inte helt uppenbart vilken låt som ska inleda skivan. New legs skulle kanske fungera, men jag vill ha en låt som är mer representativ för skivan först, så det får bli It's OK. Jag tycker om att gå ut hårt. Och så tycker jag att silver borde ligga längre bak på skivan.

Så här ser min låtordning ut:

1. It's OK
2. By and by I come
3. New legs
4. In the woods
5. Come closer
6. We'll be fine
7. Joy
8. Disse fugle
9. Fjäril
10. Feather of lead
11. Silver
12. Tonight I will retire

Eventuellt ska Feather of lead och Silver byta plats, jag har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det ännu.




Några små allmänna kommentarer om min kära blogg.

Bloggen börjar mer och mer bli en oambitiös dagbok, det som jag inte ville att den skulle vara (eller för den delen bli) när jag började. Fast nu känns det som att det inte gör så mycket. Det är klart mycket enklare att skriva vad jag har hittat på än att skriva något eftertänksamt som är mer allmängiltigt.

Dessutom blir det fler och fler notiser. Vilket inte är så konstigt, väldigt lite händer numera i mitt liv som inte kan sammanfattas ganska väl på tre rader. Det hänger alltså ihop med min ökande självcentrering.

Meningarna har blivit kortare. Fast det säger de ju är bra för läsbarheten. Så det kommer jag att fortsätta med. Undrar hur korta de kan bli? Såhär korta kanske? Eller ännu kortare. Såhär?

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2005-12-31 11:14:07

man kan ju faktiskt mixa meningslöst med meningsfullt,(eller som jag, mixa meningslöst med meningslöst, ungefär som mix megapol) huvudsaken är att man inte tycker det är tråkigt. jag läser iaf alltid din blogg. tycker låtordningen du kommit på skulle funka men jag skulle nog byta plats på silver och feather of lead ja :) korta meningar är bra. gott nytt år!

Postat av: Robodan

Publicerad 2005-12-31 11:21:06

Min låtordning (om man inte ska kalla den som föreligger för min då) hade inletts med Fjäril,som egentligen är den ultimata förstalåten!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-12-31 12:07:45

Hade jag tyckt det var tråkigt att skriva hade jag inte gjort det:) Det är bara att jag har ett antal ambitiösa idéer som jag aldrig orkar skriva ner, trots att jag tänkt göra det i över en månad. Men snart så kommer jag kanske loss.

När det gäller låtordningen så var Fjäril ett utmärkt förslag till öppningslåt, jag måste nog fundera ett tag till på ordningen!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-12-31 13:48:57

Nytt förslag på låtlista:

1. Fjäril
2. By and by I come
3. New legs
4. We'll be fine
5. In the woods
6. Come closer
7. Joy
8. It's OK
9. Disse fugle
10. Feather of lead
11. Silver
12. Tonignt I will retire

Ledsen Stina, det blir två lugna låtar efter varandra på slutet:) Men jag tycker faktiskt att de funkar riktigt bra ihop!

Nu är jag mest osäker på We'll be fine och it's OK som kanske ska byta rakt av med varandra. Jag resonerar som så att om inte It's ok ligger först så ska den ligga på andra halvan av skivan.

Med den här ordningen blir skivan lite lätt nostalgisk, den är uppbyggd på två halvor som skivorna var på LP-ns tid. (Sidbyte mellan Come closer och Joy.) Nackdelen är kanske att det blir ett litet skutt mitt på CD-n nu, men det tycker jag faktiskt om.

Undrar varför det är så kul att fundera på låtordningar, jag spenderar en massa tid på att tänka på sånt. Jag borde kanske lägga upp fler alternativa ordningar även till andra klassiska skivor här?

Postat av: stina

Publicerad 2005-12-31 13:56:17

man funderar på låtordningar därför att man nästan nästan nästan alltid tycker att man har en bättre ordning själv :) så har jag på många skivor också, men det är nog för att låtarna betyder olika saker för olika personer. samt att smaken är olika :) jag hävdar att it's okay ska vara tidigt, gärna först. den är bäst hittills :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-12-31 15:14:16

Om ett par dagar ska jag försöka skriva ner hur en perfekt skiva ska vara uppbyggd. Det kommer att ta sin tid för det är mycket att tänka på. Därför kan också den perfekta listan ändras ganska snabbt. För att göra Stina glad (eller snarare för att göra skivan lite mer framtung) kommer här en ny lista.

1. Fjäril
2. It's ok
3. New legs
4. By and by I come
5. In the woods
6. Come closer
7. Joy
8. We'll be fine
9. Disse fugle
10. Feather of lead
11. Silver
12. Tonignt I will retire

It's ok är en bra inledningslåt, men den funkar mest överallt. Fjäril däremot var svår att placera in, och eftersom jag anser att den lyfter sig när den ligger först så får den ligga där.

Sedan har jag efter lite lyssnande kommit fram till att By and by nog inte ska ligga bland de tre första låtarna, så då blir det så här. De tre första ska vara lite mer direkta och fånga lyssnaren. Feather of lead ligger före Silver för att raden We'll be fine, Disse fugle och Silver vore lite för långsam annars. Och så ska avslutningen vara så ärlig som möjligt.

Mer om det i kommande inlägg, men jag kan redan nu säga så mycket som att de tre sista låtarna på en 12-spårsskiva ska vara riktigt bra, det är de låtarna som är det riktiga och hårda testet. Om man har 11 låtar på en skiva kan det räcka med att de 2 sista är lysande. För övrigt är 12 det perfekta antalet låtar, om låtarna är normallånga.

50-60 minuter är lagom långt, vilket innebär att Let's away möjligen är något kort och möjligen kunde innehållit en låt till. Samtidigt har jag varit lite sugen på att plocka bort Disse fugle eller framförallt In the woods när jag gjort spelordningar, så det hade kanske snarare varit aktuellt med ett bytande av låtar än att lägga till fler. Det ska också sägas att jag inte har hört några av de andra låtarna som Lampshade jobbat med.


Gott nytt år till alla som orkat läsa ändå hit! (Och alla andra också, men ni får inte veta det:-) )

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela