Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

She said infinity is a great place to start

Publicerad 2009-02-15 17:13:49 i Allmänt

Skidskytte är en lysande tevesport, även om den känns lite konstruerad. Idag beslöt man att göra den ytterligare lite mer dramatisk (konstruerad?) genom att även tillåta deltagarna att hitta egna genvägar längs banan. Hur som helst, ett stort grattis till Helena Jonsson som blev den sista, historiska, världsmästaren i skidskytte efter ett fantastiskt stående skytte.

Undrar om hon är lika vass på skidskytteorientering?

När vi ändå är inne på vintersport så ser jag verkligen fram emot längd-vm, så mycket att jag har tagit ledigt under dagarna som stafetterna avgörs. Att ta ledigt för att titta på idrott på teve är kanske lite nördigt, så jag försöker försvara mig med att jag har två dagar som måste tas ut innan sista mars. Och att det då är det väl lämpligt att ta ut dem mitt emellan jul och påsk? Fast det där är nog mest en bortförklaring, egentligen.

Appropå nördighet så är det väl helt normalt att betala en femtiolapp för att få tillbringa en fredagskväll med sin dator, tittandes på en iskall träningsmatch mot ett superettangäng? Fast det fanns en del att njuta av. Bärkroths stillastående överstegsfinter följda av snabba ryck kändes lite gammeldags, lite Garrincha eller Hamrin. Snyggt, men frågan är om det inte hade räckt med att bara peta bollen vid sidan om motståndaren och springa.

Annars så var väl matchen inte någon höjdare, och så här tidigt på försäsongen så ska man nog vara lite försiktig med slutsatserna. Men visst var det ungdomarna som visade framfötterna? Om jag skulle tagit ut en startelva nu så hade medelåldern nog varit typ 21 år. Fast när det väl närmar sig premiär (och roligare motstånd än Trollhättan) så kommer säkert en hel del av de äldre att vara i klart bättre form.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2009-02-15 17:37:29

jag har alltid sagt att skidskytte skulle bli än mer intressant om de åkte fritt i skogen och letade efter kaniner att skjuta. eller hur? :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2009-02-15 17:56:20

En aning svårare att följa kanske, men visst skulle det vara underhållande:)

Postat av: Siwert

Publicerad 2009-02-17 14:53:34

Om nu skidskytte är konstruerat, vad är då fotboll?? 22 man som jagar en boll och en tjock bok full med regler och för att hålla reda på dem så har man tre man i svart som dömer.



Skidskytte är en sport med anor från militär och jakt och är äldre än fotboll.



Jag älskar båda sporterna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela