Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Allting jag gjort ska göras om igen

Publicerad 2007-01-13 17:41:13 i Musik

Idag behöver jag era åsikter, kära läsare. Men först lite bakgrundsfakta. För ett par månader sedan återupptog jag tutandet i klarinetten, genom att gå med i en liten musikkår. Den består väl av 20 personer, varav de flesta spelar hellre än bra. Eller nej, det var lite elakt sagt, det finns en hel del som är duktiga på sina instrument. Man kan kanske säga att det inte är den mest ambitiösa musikkåren som finns.

Ni som har hängt på den här sidan innan vet att jag skriver lite musik ibland, och det har hänt nu igen. Fast den här gången kunde jag inte förstå hur jag skulle kunna spela in mitt senaste verk, så jag skaffade snikversionen av finale (notepad) och skrev ett arrangemang för en liten musikkår. Precis en sådan som den jag är med i. Eftersom notprogramet kan spela upp det som skrivits (i midiformat), så finns nu låten upplagd på min myspace-sida, under arbetsnamnet Oklar. Jag har alltså gjort en mp3-a från en midifil, så det är därför som flera av instrumenten (klarinett, flöjt) låter ganska illa.

Så frågan är om jag vågar föreslå för kåren att vi ska spela min låt? Är den något att ha, eller gör jag bort mig om jag spelar upp midifilen? Jag vill gärna ha synpunkter kring detta. (Själv är jag klart nöjd med sista halvminuten, men osäker på resten.)


Lite nytagna bilder också, fler och bättre finns som vanligt här.





Kommentarer

Postat av: syster

Publicerad 2007-01-13 18:47:28

jag tycker den låter som filmmusik? och jag håller med om att slutet är fint, att det liksom sätter sig där.

vad det gäller musikkåren: kan du inte luska lite med någon, och se vad ni ska spela framöver, om det skulle passa in med den här biten? det verkar jätteläskigt att spela upp den för alla.

jag är hursomhelst imponerad över att du skriver orkesterarrangemang.

Postat av: stina

Publicerad 2007-01-14 00:24:16

klart du ska spela upp den och föreslå att kåren ska spela den! musik är till för att spelas, och har man nu lyckats skapa något för fler än en, så tycker jag det är dumt att inte ta chansen:) men du kan ju även göra som din syster föreslår.. luska lite först. kanske hålla hemligt vem som är kompositör.. till en början:) skitbra låt iaf. å snygga pics.

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-01-14 15:31:22

En riktigt bra låt!!!

Det låter en hel del som de orkesterarrangemang som brukar återfinnas på Sigur Rós-skivor och det är riktigt vackert. Jag tror definitivt du kan föreslå detta om du inte själv tycker det är pinsamt att fråga. "Gör bort dig" gör du verkligen inte!!! Jag tycker inte heller det låter som något som skulle vara alldeles för svårt för dem att spela och det känns som att de borde uppfatta det som roligt att få spela något annat än de gamla vanliga låtarna.

Ett imponerande arbete!

Postat av: hannie

Publicerad 2007-01-14 18:46:28

klart du ska köra! du har ju inget att förlora ju. bra stycke! lite synd om flöjterna bara. när ska de andas?=)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-14 19:20:55

Onekligen lite synd om flöjterna:) Nej, det får väl skippa en ton då och då, och så har det ju en lång vila mitt i låten.

Jag kan ju spela upp den för dirigenten och höra vad han tror, eller kanske någon annan inflytelserik person. Det som talar för att vi (ännu i alla fall) inte har någon konsert innan valborg, så något måste vi ju spela. Det som talar mot är att orkestern har otroligt mycket noter, samlade under många, många år. Till exempel ska ett ton noter flyttas pga renovering, och det är inte ens alla noter som jag har förstått det.

Arret har ett par småmissar, och skulle behöva piggas upp lite. Att sista halvminuten lyfter beror nog på att det inte är fullt så många långa toner, så jag ska förkorta även på en del andra ställen.

En nackdel är att notskrivarprogramet inte vill skriva ut stämmorna för sig, utan bara visar partituret (som är 23 sidor långt). Antagligen för att jag bara har snikversionen. Så för att få ut noter till alla så måste alla stämmorna skrivas in igen, vilket tar några timmar.

Andra problem är att snikprogramet bara tillåter åtta instrument, vilket är något för lite. Det behövs en del modifikationer när stämmorna skrivs in/ut. Utöver det så vet jag inte om stämmorna ligger i spelbara områden, eller i vilken tonart våra horn är stämda i (valthornet är i F, men övriga kan vara i F eller Ess).

Men alla problemen ovan är ju lösbara, det tar bara lite tid att lösa dem.

Postat av: stina

Publicerad 2007-01-15 00:24:11

du får helt enkelt ta å köpa dig ett program :) eller hitta en bättre snikversion.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-15 00:40:55

Nja, det går ju att skriva in stämmorna var för sig. Så det är egentligen bara tidsåtgången som skräms. Men mer än ett par tre timmar ska det inte ta, så så farligt är det inte. Känns bara lite onödigt att göra i princip samma sak två gånger:)

Jag måste ändå fippla lite med ett par av stämmorna, ett av snikprogrammets brister är om jag vill ha två stämmor för samma instrument (jag har det för trumbon och horn och klarinett, jag har alltså skrivit 11 stämmor för 8 instrument) så måste de ha samma rytm. Och det vill jag inte alltid att de ska ha, men om jag skriver in noterna igen så är det problemet lättlöst.

Postat av: hannie

Publicerad 2007-01-15 15:46:04

men kan du inte bara kopiera noterna o klippa in på ett tomt ark? det kan man i mitt program iaf.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-15 16:01:23

Jag kan bara markera det som finns på en sida, och eftersom partituret består av 23 sidor så blir det mycket klipp och klistra (11 stämmor*23 sidor=253 kopieringar). Men visst går det, så det är inte så synd om mig:) Ett par timmar tar det nog ändå, så jag orkar knappast göra det om jag inte vet att det blir spelat i verkligheten också. Blir det däremot det så är det inte så farligt:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela