Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Póstrokklagið

Publicerad 2006-09-10 01:55:39 i Musik

Vad gör man när man är själv en lördagskväll? Att spela in en låt kan ju vara trevligt, så det valde jag. När jag väl hade kommit så långt i beslutsfattandet dök nästa problem upp, nämligen vilken låt jag skulle spela in. För bara någon dag sedan gjorde jag en cover på Winnerbäcks Dublin, så den här gången kändes det som att det var dags för ett eget stycke. (Varför jag spelar in covers? För att det är kul att spela in låtar.)

Nu är det ju en del jobb förknippat med att spela in en egen låt, bland annat måste man ju ha en låt att spela in. Det hade jag inte riktigt, men jag hade några ackordföljder på pianot. Så jag bestämde mig för att spela in dem, och på så sätt slippa att skriva en melodistämma och en text. Men de kanske kommer så småningom. Tyvärr är pianot och datorn så långt ifrån varandra att att jag inte kan spela in piano på datorn, utan jag fick ta det via digitalkameran! Inte det bästa för ljudkvaliten, men vad annat kunde jag ha gjort?

Jag tog ljudet från filmen och klippte ner det lite för att slippa ett par felspelningar. Ett problem med pianosnutten var att den lät lite väl mycket som en psalm, så för att testa lite halverade jag tempot, och därmed tonhöjden. Resultatet blev så intressant att jag fortsatte på den vägen, och med att testa alla inspelningsprogrammets effekter. Till slut blev det lite komprimering, basförstärkning och tremoloeffekter. För att fylla ut ljudbilden började jag leka med att lägga låten baklänges lite tyst i bakgrunden. Efter lite testande blev det ett baklängesspår i varje kanal, ett i orginaltempot och ett i det halverade. Men efter en timmes testande bästämde jag mig för att de här spåren knappt skulle höras, men för att kunna säga att det finns baklängesspår i låten fick de ligga kvar.

Hur det låter? Här kan ni lyssna på póstrokklagið, som låten heter. (Namnet är inspirerat av Sigur Rós-låten Rokklagið, som går att ladda ner här.)

(Tyvärr bråkar myspace för mig i kväll, ni får vänta tills i morgon för att lyssna på låten.)

(Nu är jag och myspace kompisar igen, så nu finns låten på länken!)

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-09-10 21:56:10

cool låt.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-09-12 10:42:12

Fin pianoslinga. Kul att det låter så pass bra ändå. Ett sigurpiano ska ju vara lite i bakgrunden sådär.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela