Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Önsketänkande

Publicerad 2006-01-30 20:47:13 i Sport

Idag idrottsnördade jag mig genom att se på OS-finalen i hockey -94 på video. Inför Salt Lake City-spelen visade SVT matchen som uppladdning, vilket var ett utmärkt initiativ. Ska väl påpeka att det inte var hela matchen, den mesta av första perioden och hela andra var bortklippta.

Angående matchen kan jag väl säga att tempot var lägre 1994 än idag, och att det var en på det stora hela snäll match. Dock gnäller Arne Hegerfors väldigt mycket på domaren, alldeles för mycket faktiskt. Han håller den nivå som de flesta domare höll för ett par år sedan innan försöken till nolltolerans. Dessutom försöker svenskarna sig på nästan lika mycket fult fuffens som kanadickerna. En grov domartabbe sker dock. Kenny Jönsson blir utsatt för att motståndaren hoppar in en armbågstackling när han står någon meter från sargen. En sådan tackling ger alltid matchstraff numera, och borde gjort det redan då. Nu släpper domaren det helt.

Det svenska laget är oväntat starkt med tanke på att det inte fanns med ett enda NHL-proffs i Lillehammer. Salo var målvakt (Sundlöv reserv), Backar var Tomas Jonsson, Magnus Svensson, Roger Johansson, Fredrik Stillman, Kenny Jönsson och Leif Rohlin. Kedjorna var Mats Näslund - Daniel Rydmark - Patrik Juhlin, Jonas Bergkvist - Peter Forsberg - Patrik Kjellberg, Håkan Loob - Stefan Örnskog - Roger Hansson och slutligen Andreas Dackell - Jörgen Jönsson - Niklas Eriksson. Challe Berglund var skadad lagkapten. Undrar om inte Christian Due-Boje satt på bänken också.

Nu till dagens viktiga tanke. Hur vore det om SVT inför sommarens Fotbolls-VM visade gamla klassiska svenska (eller andra) VM-matcher? Matcher som semifinalen mot Västtyskland eller finalen mot Brasilien -58 (om de matcherna finns sparade), någon lämplig match från VM-74 och kvartsfinalen mot Rumänien från -94 kanske. Eller varför inte någon match med det legendariska brasilianska -82:orna eller Argentina - England -86? Jag tänker på hela matcher, inte bara snuttar från dem.

Nu tar det ju lite tid att visa 4-5 matcher så lämpligen gör man det på natten. SVT har ju haft musikaliska temanätter, om Elvis, hårdrock och 80-talsmusiken. Varför inte en fredags eller lördagsnatt med gamla matcher som uppvärmning inför VM? Jag förstår att gamla matcher kanske inte lockar så många tittare, varför temanattskonceptet passar utmärkt. Rättigheterna till matcherna kan inte kosta mycket alls (om något), Eurosport visar gamla matcher som utfyllnad ibland.

För mig skulle det vara roligt att se hela matcher. Att själv verkligen kunna se vad som hänt med fotbollen, hur den och sändningarna har utvecklats. Trots mitt stora fotbollsintresse har jag inte sett någon hel match (eller för den delen någon längre sammanhängande sekvens) som är äldre än 80-tal. Bara en oändlig massa snuttar på de viktigaste målen. Dessutom borde det finnas en hel del skön nostalgi i de gamla referaten.

Om man vill göra lite mer av sändningen skulle man kunna inleda den med någon nyare dokumentär eller liknande om fotbollens (eller VM:s) utveckling, och kanske VM-krönikan från 94 (den är aldrig fel). Själva matcherna kan man spara till nattens mörkaste timmar. Men det är viktigt att hela matcher finns med, de är faktiskt något av en bristvara i fotbollens historieskrivning!

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-01-30 22:18:26

Håller helt med! Det här med att kolla hela matcher från förr är grymt underskattat. Jag har själv njutit av matcher som Holland-Tjeckien och Sverige-Bulgarien från EM, samt SM-finalerna i hockey från 1999 flera gånger. Idag gluttade jag lite på Kamerun-England från 1990 (på Eurosport). Det var grymt kul. Både kläder och fotboll har förändrats en del sedan dess och Gary Lineker var en underbar kille. Värt att notera är att Kamerun i det mästerskapet gjorde Afrikas hittills bästa prestation i ett VM och alla jounarlister började tala om att nu kommer Afrika ta över fotbollsvärlden. Sedan dess har inte mycket hänt. Kamerun känns just nu som Afrikas bästa lag, men dem får vi inte ens se i VM. Jag tror inga afrikanska lag går till åttondelsfinal.

Jag vill gärna se matcher från VM 70 t.ex. Brasilien-Italien och sedan vill jag se Brasilien-Holland både från VM 94 och 98. Argentina-England från 1998 och Sverige-Västtyskland från 1974 är också självklara klassiker liksom, som du nämnde ovan, Sverige-Rumänien från 1994. VM-finalen från 58 vore inte dumt, men det är nog svårare att åtstadkomma. Det finns som synes massor att plocka av och det är ändå inte allt. Jag ser gärna något av Argentina och Danmarks matcher 1986 och nästan alla svenska matcher är kul att minnas (utom Senegal 2002).

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-01-30 22:19:05

Sverige-Costa Rica 1990 vill jag inte heller minnas.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-01-30 23:04:41

Japp, det finns många matcher man skulle vilja se igen. Jag föredrar nog de från 80-talet eller tidigare eftersom de för mig bara är berättelser, jag har ju knappt sett något från de matcherna!

Fast en massa 90-talsmatcher skulle gå bra det med:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela