Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Albumlistan

Publicerad 2005-10-31 00:35:29 i Musik

De tio bästa skivorna är:

10. The Color and the Shape - Foo Fighters

9. Go, Went, Gone - Kristofer Åström & Hidden Truck

8. Zooropa - U2

7. Kid A - Radiohead

6. Pop - U2

5. OK Computer - Radiohead
Efter viss tvekan kom jag fram till att "OK Computer" är den bästa Radioheadskivan, men det var ett svårt val. Även "The Bends" var nära att komma in på listan.

4. Up - R.E.M.
R.E.M. har gjort många bra skivor men inte så många mästerverk. Mina favoritlåtar ligger ganska jämt utspridda över skivorna, men det finns ovanligt många på "Up". "At my most Beautiful", "Sad Professor" och "Falls to Climb" hör alla till R.E.M.s bästa låtar. Min enda invändning är att 15 låtar är några för många, men det kan jag trots allt leva med.

3. August and Eveything After - Counting Crows
Till skillnad från de andra banden i toppen har Counting Crows en skiva som är klart starkare än de övriga. Hela skivan är bra, men den i särklass bästa låten är ändå "Round Here", som kanske är tidernas bästa låt.

2. The Joshua Tree - U2
"The Joshua Tree" har en otroligt stark första halva, alla de fem första låtarna spelades till exempel på Ullevi i somras. Den andra halvan håller inte riktigt samma klass, vilket gör att skivan inte kan hota vinnaren, som är:

1. Achtung Baby - U2
Överlägsen etta. En timmas otrolig musik, uppdelad på 12 låtar. Jag tycker om allt med den. Texterna, både när det gäller val av ämnen och "hantverksskickligheten", det vill säga förmågan att hitta rätt ord för att säga det man vill. Musiken, det finns så många starka låtar. Den lite tunga stämningen, som titeln försöker dölja. Gitarrsolona, The Edges klart bästa i karriären. Ja,jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.

Skivan innehåller dels hits som "Mysterious Ways" och "One", men även fantastiska fan-favoriter som "Acrobat" och "Love is Blindness". Det finns inte en svag låt och det är nog egentligen bara "So Cruel" som inte är enastående. Lite kul kuriosa är att konserterna på den efterföljande Zoo TV-turnén inleddes med åtta låtar från "Achtung Baby", och att det bara var "Acrobat" och "So Cruel" som inte spelades varje kväll. Till saken hör att de flesta U2-fans nog är överens om att Zoo TV-turnén är U2:s bästa någonsin. Inte för att sådan fakta egentligen betyder något, "Achtung Baby" är i mitt tycke tidernas bästa skiva och det räcker så.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2005-10-31 12:54:12

Väldigt bra skivor. The colour and the shape har inte en enda dålig låt och Up är R.E.M:s bästa. Tycker att låten "Why not smile" tillsammans med "you're in the air" är de bästa låtarna enligt min smak. Håller även med dig om att OK Computer är Radioheads bästa, men skulle nog valt Joshua Tree trots allt, för jag bara älskar de gitarrerna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela