Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Fake plastic trees

Publicerad 2007-06-11 23:08:03 i Allmänt

Jag har börjat ana ett mönster. Amerikanskt kaffe ser ut som vanligt kaffe, men smakar som vatten (säger de som testat). Amerikansk öl ser ut som vanlig öl, men smakar vatten. Och huset som jag bor i ser bra ut utifrån, men det är vattenskador i taket på ett ställe, och fler är nog på gång.

Det verkar som att det är viktigare att det ser bra ut än att det verkligen är bra. Drömbostaden här är nog ganska lik en svensk drömbostad, skillnaden består i vad man gör när man inte riktigt har råd med det. I Sverige blir det tråkiga, men rigida, höghus. Att de inte är några drömhus syns direkt, men de fungerar. I USA bygger man husen så att de ska se dyra ut, men ytan är bara plast.

För så är det i huset i bor. Panelen, som ser ut att vara gjord av trä, är gjord av plast. Samma med "tegelstenarna" lite längre ner på huset. Plast de med. Så det är svårt att inte undra hur länge det kommer att hålla egentligen. Fast eftersom det nog ska fungera under mina tre månader här så gör det inte så mycket.

Annars så är det okej här. Lite rörigt är det, jag tror att jag sammanlagt har fyra olika chefer här som kommer med direktiv, som ibland kan vara ganska olika. Men de verkar i alla fall snälla och hjälpsamma, så det ska nog ordna sig med det. (Har någon sett filmen office space?)

Jag har hört att det är varmt i Sverige, men ni kan komma tillbaka när det är varmare än 35 grader (celsius) och luftfuktigheten är över 50 %. För det hade vi i fredags. Fast just nu är det nog bara 25 grader, vilket i alla fall jag gillar bättre. Luftfuktigheten här gör att värmen känns klart varmare än vad jag är van vid. Men just nu är det alltså helt okej.

I helgen blev det dels en utflykt till en stor mall, och dels en tur ner till centrum. Som europé känns det lite konstigt att centrum nästan är helt dött, bortsett från själva hamnen. Där var det å andra sidan trevligt. Det som kanske är allra konstigast är kontrasterna mellan gator som ligger precis intill varandra. Parallellgatan till hamnen (där alla turisterna är) kantades av diverse porraffärer, men gick man 50 meter längre så var det bankkvarter. Skumt på något sätt.

För övrigt verkar jag ha drabbats av samma sak som Hanna har gjort här, dvs att jag inte kan skriva några kommentarer på den här sidan. Skumt, men jag kan i alla fall skriva inlägg, och det är ju aningen viktigare.

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2007-06-12 08:17:38

Härligt att du är framme och att allt verkar bra =)

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-06-12 11:57:37

En värld av plast indeed! Du bekräftar fördomarna om USA som ett barbieland! :-) Tegelstenar av plast!!! :-) :-) :-)
Vi har iaf haft 32 grader celcius.
Du får väl för övrigt räkna via Farenheit nu?
Har du kollat in ugglan som stoppade Finland-Belgien?

Postat av: stina

Publicerad 2007-06-12 12:32:21

america (america), från filmen rent. hoho. du verkar ha det bra. skulle varit coolt att hälsa på dig, men det är ju lite långt. lustigt att det bara är utsidan som räknas.. fast man är ju inte så förvånad.
vad har du för adress förresten?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela