Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

But there's no snow this winter, there's no words for what I feel for you

Publicerad 2007-01-18 16:43:57 i Allmänt

Jag hade en väldigt skum dröm i natt. Eller snarare på morgonen, jag låg och småslumrade i väntan på att väckarklockan skulle ringa när drömmen kom. Nu är ju drömmar ofta svåra att berätta i ord, och den här är inget undantag. Fast den var lång, så lång att handlingen hann ändras ett par gånger. I början handlade den om utförsåkning, något som jag konstigt nog drömmer om allt som oftast. Som vanligt i mina drömmar (och verkligheten för den delen) så var det dåligt med snö att åka på, men det gick.

Drömmen fortsatte med tågåkning på ett gammeldags tåg, som det var något konstigt. Bland annat åkte det inte dit det skulle enligt kartan. Konstiga tunnlar var det också, har jag för mig. Och personalen var ännu konstigare. Sedan kom det en bit av drömmen som jag nästan har glömt, men det följdes av det stora avslöjandet. Jag insåg att flera av människorna (bland annat de på tåget) var robotar som inte riktigt var färdiglärda, jag tog det på att de inte reagera när jag skrek dem rakt i ansiktet. Någon hade tydligen glömt att programmera in en lämplig reaktion för det. Tågbanan visade sig försvinna in i en parallell dimension, in i någon slags dröm eller spökvärld. Men allt slutade i alla fall lyckligt.

Visst är det fascinerande vad en egen hjärna kan koka ihop, även när den går på lågvarv. Det säger något om vår kreativitet och vår mänskliga skaparförmåga. Fast helt nya är ju sällan drömmarna, i mitt fall är nog det mesta snott från dåliga skräckfilmer.


Jag hade en jobbig dröm för ett par nätter sedan. Datorns hårddisk pajade, och ett års bilder och musikskapande var utplånat. Fast det var kanske en bra dröm egentligen, för den fick mig att ta backup på bilder och musik som jag inte vill förlora. Jag hade slarvat med det innan, men nu skulle en hårddiskkrasch inte vara någon katastrof.


Det tog ett par månader att få fart på klarinetten, men nu går det bra att spela. Och det är riktigt roligt, så roligt att jag inte kan förstå att jag slutade spela. Så korkat av mig.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-01-18 17:01:23

Du drömmer kanske om en önskad vinter?

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-18 22:29:37

Alldeles sant, jag drömmer givetvis om en snörik vinter, det är nog det drömmen handlar om egentligen:)

Postat av: SMÄM

Publicerad 2007-01-18 23:40:08

Det där med dåliga skräckfilmsinfluerade drömmar har jag varit med om. Plågades av mardrömmar efter att ha sett imse vimse spindel. I flera år säkert.

Postat av: stina

Publicerad 2007-01-19 09:48:36

drömmar är helt klart konstiga ja. jag fattar inte att något kan vara så självklart ena sekunden och i nästa är det helt osammanhängande och oftast inte alls så otäckt som man upplevde det i drömmen.

men jag tror också på att du längtar efter snö.

back-up är bra, skulle jag också fixa om jag hade en fungerande cd-brännare.

Postat av: hannie

Publicerad 2007-01-19 10:43:30

ja, drömmar kan verkligen vara helskumma, men på något sätt så är det helt självklart under tiden man drömmer. kanske ska du skriva en pjäs om drömmens konstiga logik? som strindbergs "ett drömspel", eller kan du försöka sätta dig i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet och låta den fria tanken flöda fritt på pappret, precis som surrealisterna gjorde... ursäkta min nördighet, men jag har ju faktiskt tenta imorrn=)

fö så spelade jag klarinett i julas på julnattsgudtjänst i en liten orkester. det var faktiskt urkul ju! det roligaste var att bara tre av de sju vi var spelade regelbundet. ändå fick vi en massa positiv respons. vi hade ju kul iaf!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-19 11:02:20

Nördighet är något bra!

Drömmar är sannerligen konstiga, det ovanligaste med ovan nämnda var att den var så lång. Det hände en del saker till som jag kommer ihåg (och har censurerat:), och att den inte var så skrämmande egentligen.

Jag är lite förvånad att smäm inte kommenterade rubriken:)

Angående klarinetten så är det konstigt att så mycket av ens spelande finns kvar. Jag gjorde trots allt ett uppehåll på över sju år, men är redan efter en dryg månad tillbaka på en nivå som inte är så långt ifrån den jag var på när jag var som bäst. (Vilket kanske säger mer om min dåvarande form än min nuvarande.)

Postat av: stina

Publicerad 2007-01-19 11:43:55

stina nordenstam är ju given såhär i januari (soon after christmas) så man behöver inte kommentera rubrik :) hohohi.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-19 12:19:34

Ojdå, stinas andra kommentar under samma förmiddag! Tråkigt att tentaplugga? :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-01-19 14:55:35

Jag ska kanske förtydliga mig genom att säga att det naturligtvis är fritt fram att skriva så många kommentarer som man vill, jag har givetvis inget emot det:)

Postat av: SMÄM

Publicerad 2007-01-19 17:30:22

Haha, skoja inte. jag såg inte rubriken! annars hade jag kommenterat. jag skrev exakt det där i stinas blogg nyss =) jag måste lära mig läsa bättre. kanske världens bästa låt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela