Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

It's no secret that ambition bites the nails of success

Publicerad 2007-02-28 00:37:36 i Sport

Jag läste en krönika av DN-s Johan Esk tidigare i dag, och känner att jag måste kommentera den. Han tyckar att orden som använts om Charlotte Kalla har varit lite väl tilltagna, och jag får väl ge honom lite rätt i frågan om vad som hade sagts om hon tagit en medalj. Men på det stora hela tycker jag att han har fel. Han jämför med Anjas insatser i motsvarande ålder, vilket rimligen är helt irrelevant. Har man följt alpint ett tag så har man nog märkt att det funnits många unga åkare (speciellt på damsidan) som har presterat bra i teknikgrenarna. I VM i Åre var det ett antal tjejer födda 1989 som kom topp 30, och både Anja och Janica Kostelic var duktigt unga när de slog igenom.

Alpint och längdåkning ställer väldigt olika krav på åkarna. Alpin åkning kräver en hel del styrka (speciellt fartgrenarna), men annars främst teknik, känsla och balans, medans längdåkning framför allt kräver en otrolig kondition. Att slalom och storslalom har genomgått en ordentlig förändring på grund av carvingskidorna de senaste tio åren har nog också hjälpt unga åkare, som har lättare att lära om. Den stora mängden duktiga unga åkare är väl ett gott bevis på att det går att tillhöra världstoppen innan man fyllt 20.

När det gäller längdåkningen säger statistiken något helt annat. SVT hade kollat efter och inte hittat någon junior (varken herr eller dam) som tagit medalj i distansåkning de senaste 30 åren. Jag tror till och med att de sa att ingen varit särskilt nära.

Ett bättre bevis på storheten i det som Kalla har presterat är svårt att hitta. Speciellt som det inte är så att hennes femte och sjundeplatser kommit i lopp under svåra vallaförhållanden eller något liknande. Inte heller har hennes lopp varit helt perfekta, i skidbytesloppet drog hon onödigt i den klassiska delen och i det senaste loppet hade hon svårt att komma igång. Hon är helt enkelt så här bra.

Jag tror på den gamla (och av empirin styrkta) teorin att det tar några års hård träning innan en distansskidåkare når sitt max. Så kan Kalla bara hålla sig frisk och hel de närmaste åren så blir det nog riktigt roligt framöver. Och att hålla sig frisk verkar hon ju vara bra på, enligt den här länken har hon knappt missat en enda dags träning den här säsongen, vilket låter smått sensationellt.


En liten rolig (?) observation. När Kalla passerade fem kilometer trodde jag att hon skulle tappa och hamna runt femtonde plats, men hon åkte snabbare under den andra halvan av loppet än under den första. 12 sekunder närmare bestämt, om man går efter den här statistiken. (Ska väl säga att den första halvan av loppet var aningen längre än den andra, en 30-40 meter vid starten. Men jag anser nog att man ändå kan säga att Kalla åkte snabbare under den andra halvan av loppet.)


Söndagsförmiddagen kan bli något extra, först femmilen i VM och sedan Vasaloppet!


Nej, nu måste jag nog lägga mig om jag ska orka upp till herrarnas 15 kilometer i morgon!

Kommentarer

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-02-28 13:19:26

Men bara för att jag skrev så här så gick naturligtvis en vitrysk junior och tog silver några timmar senare. Fast det berodde tveklöst på en enorm tur med vädret, så jag tänker inte ändra uppfattning ändå:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela