Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

I see seven towers, but I only see one way out

Publicerad 2007-04-26 23:34:48 i Allmänt

Idag har jag många frågor. Hur tänkte de styrande under 60 och 70-talen egentligen när det gäller miljonprogrammen? Speciellt i en stad som Nyköping, som på sin höjd hade 30 000  invånare på den tiden. Varför bygger man då flera hundra meter långa betonghus som är sju våningar höga? Undrar om arkitekten till höghusen i Brandkärr hade kunnat tänka sig att själv bo i en av lägenheterna? Och framför allt, varför ska jag behöva bo i mitt i detta horribla område?

(Vill få en bild av hur det ser ut så kan ni gå in på eniro och söka på Brandkärrsvägen 70. Eller ja, vilket jämnt nummer som helst mellan 52 och 100 fungerar. Byt sedan till hybrid eller flygfoto så får ni se ett hus som, med ett par små avbrott, är flera hundra meter långt. Jag bor inte i just det huset, men det säger ändå en del om hur området ser ut.)

Utfarterna från centrum mot Brandkärr är intressanta. En rad med små söta villor på varje sida om vägen, ett och annat trafikljus för en korsande cykelbana. Och just som man tror att Nyköping ska ta slut så kommer ett miljonprogramsområde som ser ut att vara hämtat från yttre rymden, eller i alla fall någon Stockholmförort. Jag har ju bott i Linköping, och miljonprogramsområdena där ser betydligt roligare ut. Inga sjuvåningars betonghus där inte.

Och nej, byggnader blir inte roliga bara för att de är lite vridna. Möjligen aningen bättre, men skillnaden är inte stor.


Några har kanske redan gissat det, och ja, jag var i Nyköping idag och hämtade ut nycklarna till min nya lägenhet. Invändigt var den väl okej, även om tapeter och så var lite väl tantiga. (Vilket inte så konstigt eftersom det har bott en tant i lägenheten i många år.) Så den första tanken var att det blir till att fortsätta med bostadsletandet så att jag kan byta upp mig, och den tanken har inte släppt ännu. Jag tänker ställa mig i kö hos alla privata fastighetsägare redan nu (jag får inte byta bostad inom det kommunala bolaget förrän om ett år) och när jag kommer tillbaka från USA så blir det till att leta aktivt. För jag kan inte se att jag kan komma att trivas i Brandkärr.


Flytten är nära! På lördag går flyttlasset, och då försvinner min uppkoppling. Jag har inte skaffat något bredband eftersom jag bara ska vara i Nyköping i en månad innan det bär av över atlanten. Så det kan bli svårt att blogga så särskilt mycket nu ett tag framöver. Men lite korta uppdateringar ska jag nog kunna få till.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2007-04-27 09:58:04

finfina hus! :)

du kommer säkerligen få tag på nåt annat efter usa-trippen tror jag!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-04-27 11:33:17

Jag kanske borde ha nämnt att staden känns väldigt trevlig, men jag var lite lätt negativ i går:) (Och ja, mitt positiva intryck baseras på mer än de många solande tjejerna framför nyköpingshus, även om de naturligtvis spelar in:))

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-04-27 11:39:52

Bostadsbolagets egen sida om brandkärr innehåller ett par gulkdkorn. Eller vad sägs om

Brandkärr erbjuder, som inget annat bostadsområde i Nyköping, möjligheter att aktivera sig tillsammans med grannar för områdets fortsatta utveckling.

Finns även en liten bild på länken.

Postat av: Robodan

Publicerad 2007-04-27 18:33:25

Grymt kul att du ska börja jobba nu! Solande tjejer är aldrig fel, även om jag snart inte kommer kunna se om andra tjejer än Stina är snygga. :-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2007-04-27 23:40:20

En vecka har du på dig:)

Så, nu försvinner jag in i internetskuggan. Jag har inte ens med min dator upp, eftersom den är över sju år har den tveklöst nått pensionsåldern nu.

Jag ska köpa en ny dator snart!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela