Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

With the windows clear and the mannequins eyes. Do they all look like mine?

Publicerad 2006-09-08 13:32:57 i Musik

För ett tag sedan bemödade jag mig att göra en lista över mina favoritlåtar, och det visade sig vara ganska smart. Eftersom jag var tvungen att gå igenom mina skivor och min dator för att få fram låtar till listan så återupptäckte jag en hel del musik som jag glömt att jag tyckte om. I och för sig så är nog risken ganska stor att jag kommer att tröttna på dessa låtar igen, eftersom jag redan har tröttnat på dem en gång, men under tiden blir det ju en del trevligt lyssnande.

Igår startade jag även upp min gamla dator för att jag kom på att jag hade låtar kvar på den som jag ville lyssna på. Och eftersom överföringen gick lyckligt kan jag nu lyssna på låtar som Radioheads Where I end and you begin, Winnerbäcks dolda b-sida Dublin, Ryan Adams Come pick me up, David & the Citizens Now she sleeps in a box in the good soil of Denmark och den danska 80-talsfotbollslåten Vi er røde, vi er hvide. (Vem är förresten den lille store Claus i den sistnämnda låten?)

Och så fick jag över de fyra låtarna jag har från The Langley schools music project. För er som inte känner till det så är det en dubbelskiva inspelad av skolungdomar från den kanadensiska hålan Langley. På mitten av 70-talet fick de en övervintrad hippie som musiklärare, och eftersom han inte hade en aning om hur man lär barn att sjunga så valde ha att spela in en skiva med dem med poplåtar från 60 och 70-talen. Resultatet då? Jag är väl tveksam till en del av inspelningarna (som Space oddity till exempel), men versionen av The long and winding road är riktigt bra!

Länkdags! För den som tycker om rappakalja och har lite tid över kan det kanske vara en idé att plugga in följande lagar?

En omröstning på en U2-sida visade att U2-fansen föredrog Bono framför Gud. Även om ett par stycken ansåg att de var samma person. Och ja, ser man på de här bilderna så är de kanske ganska lika?

Ingen kommentar.

Espen Olsen, som Arne Erlandssen blev så sur för att blåvitt inte värvade att han slutade (enligt den officiella versionen i alla fall), är sämst i tippeligan! I viss konkurrens med blåvittbekantingarna Ijeh och Gerba. Vad skulle vi haft honom till?

Kommentarer

Postat av: hannie

Publicerad 2006-09-09 10:44:12

jag säger ju det, come pick me up med ryan är en väldigt bra låt!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-09 20:03:18

Kan inte mer än att instämma. Det var faktiskt din kommentar som fick mig att starta upp den gamla datorn:) Jag hade för mig att Heartbreaker låg på den, och det var korrekt.

Jag hade inte lyssnat så mycket på den Heartbreaker (och därmed inte heller Come pick me up), men nu börjar jag hitta favoriter på den. Och på ett sätt är det nog bra att skivan inte fastnade direkt, skivor som tar lite tid att tycka om brukar sitta längre!

Postat av: hannie

Publicerad 2006-09-09 23:21:13

stolt att jag påverkar ditt musikliv=)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela