Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Will you say to me a little rain's gonna come? When the sky can't offer none to me

Publicerad 2006-09-15 14:06:17 i Böcker

Jag har en kategori här på bloggen som heter böcker, men det har inte blivit så mycket av den. Så därför kommer här några korta recensioner av en del av de böcker jag har läst den sista tiden.

* Åke Jönssons Fotboll: hur världens största sport växte fram handlar om fotbollens historia, förvånande nog. Främst handlar den om utvecklingen i England mellan 1850 och 1900, kring hur cupen och ligan startades, striden mellan amatörer och proffs och hur rugby och fotboll blev två olika sporter. En rolig detalj kring det sistnämnda, en av de stora stridsfrågorna inom den tidiga fotbollen var om "hacking" (rätten att sparka på motståndarens smalben, oavsett om denne hade bollen eller inte) skulle vara tillåtet. Fotbollen förbjöd det, rugbyn behöll det, men bara i 5-10 år. Sedan förbjöd även de hacking, eftersom lagen hade svårt att få ihop nog med spelare på grund av alla benbrott!

* En hög med Agatha Christie-böcker. Trevliga, om än inte världsomstörtande.

* Walter R. Fuchs Vår tids matematik. En ohyggligt tråkig bok! Hemsk, hemsk, hemsk! Jag tycker om matematik, jag har i runda slängar 60 högskolepoäng i ämnet, men även jag tyckte att boken var genomtråkig. Dessutom är den ful. Tanken att börja från grunden, med matematikens grundläggande konstruktion, kändes lovande, men jag stod inte ut med den första halvan av boken. Boken är så grundläggande att det tar tre kapitel innan talen kommer in. Om jag tycker så här illa om boken vågar jag knappt tänka vad någon som är mer normalintresserad av matematik skulle tycka. När jag lämnar tillbaka boken på biblioteket tänker jag föreslå att de gömmer den väl, så att den inte riskerar att döda någon annan stackares intresse för matematik.

* Vetenskaplig och detaljerad är även Peter Froms bok Karl XII:s död, men den är till skillnad från ovanstående bra. Författaren redogör noggrant (bokens över 1000 noter fyller 74 sidor!) för de teorier och det forensiska material som finns, och bevisar hur det hela gick till. Vem som avfyrade den dödande kulan? Det avslöjar jag inte!

* Diverse Peter Nilson. Novellsamlingen Messias med träbenet var riktigt bra, romanen Äventyret var meandrande och bitvis tungläst, men så bra skriven att den ändå får ett högt betyg. Ofta är Nilsons böcker sådana att de bitvis är svåra att ta sig igenom, men att man får god belöning om man gör det. Tyvärr har jag inte orkat ta mig längre än två kapitel in i romanen Guldspiken, så den kan jag inte säga så mycket om.

När jag tröttnade på guldspiken så började jag att återigen läsa om Nilsons populärvetenskapliga Stjärnvägar, som är riktigt bra. Just de popoulärvetenskapliga verken, som Stjärnvägar och Rymdljus (som är nästa bok att läsa om), är i mitt tycke Peter Nilsons klart bästa verk. Möjligen i konkurrens med den poetiska rymd och vetenskapsromanen projekt Nyaga.

Stjärnvägar var det ja. Varje gång jag läser den fascineras jag av avsnittet kring vårt solsystems skapande. Insikten om att nära nog all materia som jorden består av är skapad av utbrända och exploderade stjärnor. För att skapa tyngre grundämnen än väte krävs nämligen en stjärna, för att skapa grundämnen tyngre än järn (såsom guld) krävs en supernova. Så byggstenarna till allt som finns omkring oss, och även atomerna i oss är skapade i stjärnor för årmiljarder sedan.



Slutligen en länk som inte är bokrelaterad. Idag slank nämligen den sepiafärgade videon på när Björn och Benny spelar Dancing Queen med U2 i globen den 11 juni 1992 ut youtube. Här är den.

Kommentarer

Postat av: hannie

Publicerad 2006-09-15 14:53:38

såg du på miss marple i somras? mycket trevlig deckarserie om christies hjältinna.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-15 15:26:27

Japp, det gjorde jag. Jag missade ett eller två avsnitt, men resten såg jag. En bra serie, helt klart:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela