Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

We'll crucify the insincere tonight

Publicerad 2006-09-03 23:47:45 i Allmänt

Det är mindre än två veckor till valet, och jag bryr mig knappt. Riktigt varför vet jag inte, jag tycker vanligtvis att politik är viktigt, men har ändå inte orkat uppbåda någon energi inför valet. Det är inte det att jag är stormsäker på vad hur jag ska rösta, partitesterna på nätet har stärkt min tro på att jag egentligen inte tycker om något parti särskilt väl. Jag brukar ha bestämt mig tidigare inför valen. Ett tag tänkte jag till och med på att strunta i att rösta, men efter lite funderande har jag kommit fram till att i alla fall rösta i riksdagsvalet. Däremot struntar jag nog i landstings och kommunvalet.

Kanske beror min motvilja på att det som pågår just nu mer liknar sju konkurrerande reklamkampanjer än en valrörelse. Eller på att det som ska vara partiledarutfrågningar framstår som retoriktävlingar. Tävlingar som, snarare än att besvara frågorna, går ut på att para ihop varje fråga med en lämplig (av pr-firmor/mediastrateger skapad) one-liner på ett så smidigt sätt som möjligt.

En liten tanke till kring valet. Jag hade nog hellre haft möjligheten att lägga en svart röst än en vit i det här valet. Det finns några partier som jag inte alls vill ska sitta vid makten, synd bara att de finns inom båda blocken. Det gör det ännu svårare att välja.


Jag har redan varit inne på derbybråket som var på söderstadion för en vecka sedan, men eftersom straffen nu har kommit så blir det några rader till. Jag tycker att poängavdrag är helt fel. Hammarby kan hållas ansvarigt för arrangemanget, men knappast för åskådarnas uppträdande. Det måste faktiskt åskådarna själva göra. En av grundstenarna i ett sunt rättssystem är att inte utdela kollektiva bestraffningar, utan bara straff till den eller de som begår brottet. I det här fallet kan inte jag se att det är Hammarby som förening (eller lag) som är huvudansvarigt för bråket. Böter för dåliga säkerhetsrutiner är kanske ok, men inte poängavdrag. Poängfördelningen ska avgöras på plan, det enda undantaget är väl om föreningen (anställda eller förtroendevalda) har fuskat, genom till exempel mutor.

Sedan tror jag inte att poängavdrag hindrar bråk, de som ställer till problem tycker nog att det är så häftigt att hamna på tidningarnas löpsedlar att det är värt tre minuspoäng.


Jag var ute och gick igår, och då slog det mig hur trevligt det är med sol. Kanske ingen ny och revolutionerande insikt, men ändå. Jag är ganska varm av mig (temperaturmässigt, inte något annat!) och tycker inte om när det blir för hett, så jag är inte helsåld på sommaren. Men igår var temperaturen precis lagom för att solskenet skulle vara underbart värmade. Hösten har en del fördelar framför sommaren trots allt!

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-09-04 09:25:24

jag vill också hellre rösta svart i år! :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-09-04 14:44:13

Håller med dig om fotbollen. Supportrarna borde bli avstängda från fotboll istället. Håller med dig om din analys av valkampanjerna också, men kommer definitivt inte rösta blankt. Jag tycker också det är otroligt svårt att rösta men väljer att bara fokusera på ett par hjärtefrågor och rösta efter dem. Annars blir det liksom omöjligt att hitta något parti att rösta på. Valtesterna på nätet är ju lite tråkiga. Det är typ 20 ämnen som är årets ämnen och alla frågor är om dem. Sedan kan man ju ofta lite väl lätt se var man kommer hamna om man ger det ena eller det andra svaret, men till skillnad från dig har jag iaf fått en ganska tydlig profil. Där ett par partier alltid ligger högts och ett nästan alltid etta. Framförallt är det tydligt att ett parti hamnar klart sist:-) (nämner inga)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-04 17:02:21

Instämmer i att valtesterna inte ger så mycket. Frågorna är ju så utformade så att man vet var man kommer att hamna när man väljer. Så nej, de säger inte så mycket. Det de möjligen säger för min del är att det finns ett parti som jag inte alls håller med.

Jag väljer väl mellan två partier, och problemet (om det nu är ett) är att de är från olika block. Hade de varit inom samma hade det inte känts som om det varit så stor skillnad, men nu känns det rätt viktigt ändå. Men jag tror att jag har bestämt mig:)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-09-04 20:00:36

dn:s valtest visade att jag håller med alla partier ganska mycket. som mest fick jag 58% och som minst 47% (tror jag). dock är det alltid samma parti som ligger sist.

Postat av: Tobias

Publicerad 2006-09-04 21:09:19

Rösta alliansen för att döda högerspöket, tänk att många fortfarande tror att borglig politik handlar om att göra det sämre för folk. Det är värt att inte rösta på sossarna i riksdagsvalet bara för att motverka deras mytbildning. De andra valen får man ta vad som verkar minst dåligt eller på någon man känner. Kanske är oartigt att lägga politiska kommentarer i bloggar man bara läst någon vecka men det är ändå min politiska vecka :p

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-09-05 20:14:35

Det är väl helt ok att skriva politiska kommentarer till ett plitiskt inlägg! Fast jag kan väl inte lova att jag kommer att ta jättemycket intryck från det:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela