Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Every artist is a cannibal, every poet is a thief

Publicerad 2006-11-16 16:29:22 i Allmänt

Skriver man låtar, som jag gör ibland, så ställs man oundvikligen inför problemet att identifiera vad som man själv har skrivit och vad man (omedvetet) har snott från musik som redan finns. Det är synnerligen irriterande att komma på att melodin eller ackordföljden som lät så bra redan finns och är skriven av någon annan, och kanske ännu mer irriterande att tycka att sig känna igen en melodi/ackordföljd utan att kunna placera den.

Det sistnämnde hände mig för någon dag sedan, jag satt vid pianot och började klinka fyra enkla toner, upprepade i det oändliga, och sedan lite ackord över dem. Jag kände igen det, men kunde inte komma på varifrån. Jag tror att det är filmmusik, men vilken film? För att försöka reda ut härvan så ägnade jag gårdagskvällen åt att spela in den på piano (via digitalkameran, så kvaliten är låg) och gjorde sedan lite sång och gitarrpålägg. Så om ni vill lyssna och hjälpa mig att identifiera varifrån pianobiten kommer så vore jag tacksam. Kan den möjligen komma från The straight story? (Jag borde nog varna för mitt försök till trestämmig sång, det är långt ifrån klockrent.)


Jag har fått väldigt mycket besökare (med mina mått mätt) på bloggen på sistone. Efter att ha legat kring 6-7 unika per dag i över ett år ligger nu snittet för november på ca 20, och igår hade jag 32 unika besökare (=ip-nummer). Jag har absolut inget emot detta, det är bara trevligt. (Innan när jag har nämnt att besökarantalet har ökat har effekten varit att siffrorna snart varit nere på "normal" nivå igen, men så ska det väl inte behöva gå den här gången?) Ett tag trodde jag att siffrorna var missvisande och att träffarna var automatgenererade, men ett par anonyma kommentarer har det kommit så det är nog riktiga människor som läser.

Anonyma kommentarer var det ja, vad säger nu om den här? (Den femte närmare bestämt.) Mer än ett år efter att inlägget skrevs kommer kommentaren, som enligt ip-numret härrör från Umeå. Synnerligen skumt måste jag säga, och jag är bra nyfiken på hur min anonyma besökare hittade den. Kanske finns det någonstans på nätet en länk hit som är ansvarig för min gigantiska popularitet. I så fall varifrån? (Jag är bra nyfiken.)


Legoband? (Inte jättelika, men ganska roliga.)

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-11-16 22:54:27

vet inte vad det är.. men det låter bekant. kanske har du kopierat dig själv?

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-16 22:59:21

Jag har inte skrivit något liknande innan, det är jag rätt säker på. Kanske är det så att det finns något som låter nästan likadant, vilket gör min version svårare att placera.

För övrigt råkade min inspelning bli exakt en minut och 47 sekunder lång! :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-16 23:15:14

Legobanden var mysiga:-)

Det första som slog en var spiderweb med Coldplay (tyckte Stina också), men sedan är det ju inte så likt den. Jag tror helt enkelt det är en pianoslinga som är ganska användbar och därför har funnits i liknande tappning i en del låtar. Snyggt är det iaf:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-16 23:45:31

Spiderweb? Finns det en coldplaylåt som heter så? Eller ja, nu kopplade det. Ni menar Trouble, vart femte ord som sjungs i den är ju spiderweb, typ. I så fall kan jag hålla med om att det finns lite likheter, men inte så stora att de räknas:)

Jag tror som sagt att det är filmmusik, men det kan ju vara så att jag bara inbillar mig det. Om det är filmmusik så tror jag att det handlar om en resesekvens, bil eller tåg. Det känns i alla fall så:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-17 11:48:47

Ja trouble heter den ju. Tog bara det första ordet som kom upp i hjärnan. Nej det är ju inte så likt den. Bara precis de första tonerna när du börjar:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-17 15:02:29

Ny teori. Det kan vara så att idén kommer från Kristina från Duvemåla, närmare bestämt Ut mot ett hav. Stråkarna där spelar något som kan förenklas till mitt klinkande, och ackordmässigt stämmer det med. (Växlande mellan tonika och subdominant, även om tonarten är G och inte A som i mitt fall.)

Min känsla av en resesekvens var inte helt fel (inte bil eller tåg utan båt bara), och så var det nog musikal och inte film.

Postat av: hannie

Publicerad 2006-11-19 22:49:24

fast många ackordsföljder används om o om igen i låtar. det är nästan svårt att göra nya slingor...

Postat av: hannie

Publicerad 2006-11-19 22:50:24

ackordföljd

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-19 23:06:41

Absolut sant, det finns många fler låtar är ackordföljder. Det jag misstänkte var att både ackordföljden och de ständigt upprepade tonerna (ciss, d, ciss, h) var tagna från samma låt, i så fall hade det nog varit väl likt. Nu var det inte riktigt samma "upprepade toner" som i Kristinalåten så i det här fallet tycker i alla fall jag att det är ok:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela