Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

But I can’t help falling in love with you

Publicerad 2006-11-09 23:15:52 i Sport

Först. Jag tror att jag är lite kär i pandorasidan. Det kommer nog snart att gå över, men för tillfället är jag bra fast.


En lätt absurd sak. För ett par dygn sedan fick jag en anonym kommentar på ett nästan årsgammalt inlägg. Vem hittade det, och hur? Berätta gärna, för jag undrar så!


Jag har även lite sporttankar som jag tänkte dela med mig av. Först måste jag bara kommentera Magnus Hedmans provträning med Chelsea. Nog för att han var en hyfsad målvakt en gång i tiden, och nog för att det inte finns så många bra kontraktslösa målvakter lediga i november, men ändå. Det senaste året och mer därtill har han ägnat åt att vara självgod och att prata strunt i teve, tänk bara hur han skulle låta om han kommer tillbaka till fyran efter ett halvår i Chelsea. Han hade nog börjat varannan mening med Jag vet ju hur vi gjorde när jag var i Chelsea. Hemska tanke!

Jag har skrattat dubbelt åt svt-sporten i kväll. För det första verkar de anse att vi människor kan vara av tre olika kön, eller hur ska man annars tolka reklamen för helgens slalom? Den är något i stil med På lördag kör Anja Pärson och damerna, och på söndag är det herrarnas tur. Vet de något om Anja som vi andra inte vet?

Fast det är kanske bara samma fenomen som när kvällspressen benämner spelare som Zlatans lagkamrat och klubbar som Foppas klubb. Höjdaren var väl förra fotbollsgalan då ryktet gick att Madonna (var det väl?) skulle sjunga för Zlatan (underförstått: och tusentals andra på fotbollsgalan).

Det andra skrattretande var svt-sportens fantastiska avslöjande om att 18 av 24 Royal League-lag presterat sämre i sin serie efter en vinter med nordisk fotboll. Jag grävde vidare och upptäckte att av de 16 lag som under 2000-2003 placerat sig topp 4 i allsvenskan (dvs på platser som från och med 2004 innebär Royal League) så var det bara två som förbättrade sin position året efter! Det är alltså inte bra att hamna topp fyra!

För att vara allvarlig så är det väl ganska givet att de flesta av topplagen ett år kommer längre ner nästa säsong, det är ju svårt att komma bättre än topp 4! Ju högre man har hamnat ju troligare är det att man kommer att falla nästa år. Det är möjligt att Royal League sliter på spelarna, men svt-s siffror visar absolut ingenting.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-11-10 08:28:31

vilken lustig anonym :)

utlova ett pris så kanske den hör av sig igen!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-10 14:15:47

Vad ska jag ha för pris då? Ett hedersomnämnande på bloggen räcker nog inte så långt:) Valfri mp3:a av en av mina låtar? :) Andra förslag?

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-11-10 15:24:04

Magnus Hedmans provtränande är helt sjukt:-) Man tror ju det är ett skämt. Nu ska det sägas att jag verkligen gillade hono när han var aktiv. Vissa matcher var han grym, men provträna nu. Det låter som något tv4 skulle hitta på själva.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-10 15:26:26

Jag skickade alltså förra inlägget, om ni trodde att det var anonym som var i farten igen. Ja, Zlatan äger ju typ italienska ligan. "Zlatans tränare i bilolycka" och Foppaär definitivt det enda som räknas i NHL. När han gör två mål blir det två sidor. När Nils Ekman eller t.o.m. Mats Sundin gör hattrick blir det en halvsida...högst.

Anja börjar få samma status och har därmed inget kön utan blir ett utomjordiskt väsen precis som de andra. :-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-10 20:52:08

Efter att ha läst inlägget igen inser jag att slutet är lite rörigt. Dels borde jag ha nämnt att tre av åtta klubbar som varit med i Royal League har förbättrat sig säsongen efter, jämfört med 2 av 16 innan! Med mitt val av statistik är det alltså bättre för topplagen med RL än utan. (Om man nu inte är ärlig nog att säga att det finns alldeles för lite data för att verkligen kunna säga något.)

Ett elakare (och roligare) sätt att visa hur löjlig undersökningen är vore att studera hur det har gått för de tio senaste lagen som kvalspelat till Champions League. Bland dessa har nio av tio gått sämre än året innan, alltså måste det vara heldumt med CL! (Om så nämner vi inte att det bara är seriesegrarna som kvalar till CL och att de omöjligt kan förbättra tabellpositionen året efter!)

Postat av: SMÄM

Publicerad 2006-11-11 00:30:17

Du måste låta oss andra få veta när du får reda på vem "anonym" är.

last.fm äger pandora!

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-11 11:28:02

Ja du säger det Smäm! Men jag har aldrig fått last.fm att fungera bra.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-11 12:15:17

Instämmer med Robodan, last.fm är bättre i teorin än i verkligheten!

SMÄM: Jag tror inte att anonym kommer att ge sig till känna, men om han/hon gör det så kommer jag att rapportera vidare:) Ni kan väl hjälpa mig att komma på något lockande pris? Något ni skulle vilja ha av mig?

Postat av: hannie

Publicerad 2006-11-11 12:50:34

hur orkar du undersöka och förs statistik sådär ingående? man blir ju trött bara man tänker på det.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-11-11 13:40:02

Siffrorna jag behövde fanns på svenskfotboll.se, och det gick snabbt att sammanställa. Sedan är ju siffror och sånt lite av min grej:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-11-11 15:23:37

Statistik är ju inte tråkigt! Jag kan hålla på med statistik i timmar. :-) Men det kanske är mig det är fel på, som min syster brukar säga:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela