Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Blandade fotbollsfunderingar

Publicerad 2006-05-15 22:21:03 i Sport

Hur många av Sveriges VM-spelare är från Stockholm? Min lilla undersökning visar att det bara är Rami Shaaban. Här är en sammanställning av var landslagstruppen kommer ifrån/växt upp, och ibland har även lite geografikunskaper smugit sig in.

Alvbåge, John Torslanda (Utanför Göteborg)
Isaksson, Andreas Smygehamn (Utanför Trelleborg)
Shaaban, Rami Stockholm
Edman, Erik Habo (Utanför Jönköping)
Lucic, Teddy Göteborg
Mellberg, Olof Gullspång (Mitt i Västergötland typ)
Nilsson, Mikael Kristiansstad
Hansson, Petter Söderhamn (Enda norrlänningen i truppen!)
Stenman, Fredrik Munktorp (Utanför Köping)
Svensson, Karl Jönköping
Alexandersson, Niclas Vessigebro (Halland)
Allbäck, Marcus Göteborg
Andersson, Daniel Bjärred (Utanför Malmö)
Elmander, Johan Alingsås (Utanför Göteborg, men det vet åtminstone en av mina läsare redan)
Ibrahimovic, Zlatan Malmö
Jonson, Mattias Kumla
Källström, Kim Göteborg
Larsson, Henrik Högaborg (Utanför Helsingborg)
Linderoth, Tobias Född utomlands, men slog igenom i Elfsborg (Borås)
Ljungberg, Fredrik Vittsjö (Flyttade till Halmstad som femåring)
Rosenberg, Markus Malmö
Svensson, Anders Göteborg
Wilhelmsson, Christian Sölvesborg (eller någonstans där i alla fall)

Som synes dominerar Malmö och Göteborg ganska klart, och rent allmänt är det södra Sverige som gäller. Men varför är det så få från Stockholm? En förklaring kan ju vara att träningsmöjligheterna är dåliga där (få gräsplaner), men är det verkligen så mycket bättre i Göteborg?

Det har ju varit en hel del diskussion om ungdomsfotbollen i Stockholm och att en del klubbar (främst Brommapojkarna) har värvat unga spelare (så unga som tio år) och ännu tidigare delat upp lagen efter hur duktiga spelarna är. Men deras rekordtidiga elitsatsning inte verkar fungera så särskilt bra. Visst är deras ungdomslag bra, men så spelciellt många klasspelare har de inte fått fram. (Den enda BP-produkten som blivit bofast i landslaget är Anders Limpar.) Tittar man på VM-truppen så är det däremot förvånansvärt många spelare som kommer ifrån småklubbar. Andreas Isaksson spelade i Östra Torp tills han var 16 år (ett halvår senare debuterade han i allsvenskan) och praktexemplet är Mikael Nilsson, som spelade division 6-fotboll som 19-åring.

Vad jag vill ha sagt? Jag tror inte alls att det är farligt för spelare att vara kvar i småklubbar, definitivt inte fram till de är 15-16 år. Och att Brommapojkarnas värvande och laguppdelningar redan bland smågrabbar är direkt osmaklig.


När jag ändå är inne på det här med ungdomsfotboll kan jag inte låta bli att länka till P19-truppen. Notera födelsedatumen. Bara två av arton spelare är födda under andra halvan av året! (I VM-truppen är 14 av 23 födda någon gång under perioden Juli-December som jämförelse.) Kanske är det läge att skapa ett pojklandslag för spelarna som är födda under första halvan av året och ett för de som är födda under andra halvan av året?

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-16 09:52:56

alla vet väl var alingsås ligger? :) för övrigt kommer man nog inte se ovan nämnda alingsåsspelare så mycket i sommar. han brukar annars vara på stan eller fika eller nåt. alltid. ofta iaf :)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-05-16 23:53:50

analysera, analysera... jag bodde i sölveborg tills jag var två. har det något med saken att göra? jag menar, chippen o så. det borde ju ha något samband, tycker man.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-05-17 01:37:11

Det är klart att det finns ett samband mellan hannies uppväxt och chippens framgångar! Men jag vet bara inte vilket...

:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-05-18 14:04:08

En bra slutsats. Värvningen av ungdomar under 15 år är verkligen osmaklig och leder sällan någonstans som du påvisade. Något som jag även hört Torbjörn Nilsson påpeka. Småklubbar är en bra skola och de borde också ha rätt att få ha kvar sina spelare. På alla nivåer tycker jag att folk går för tidigt (för pengarna generellt) och att det som tagit spelarna fram får föt lite tillbaka. Heja Henke!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela