Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Allsvenskan i fotboll håller högre klass än elitserien i ishockey!

Publicerad 2006-05-17 18:15:33 i Sport

Jag har tröttnat på allt prat om hur bra den svenska elitserien i hockey är och hur dålig fotbollsallsvenskan är! Det gnälls mest hela tiden på fotbollen, senast idag gjorde aftonbladets Anrell det (även om det handlar om landslag och champions league i hans fall, och inte våra egna serier).

Han lyckas jämföra champions league (med på sin höjd en svensk spelare) med hockeylandslaget (med bara svenska spelare), vilket knappast är så rättvisande. Jämför hellre Champions League-finalen med en Stanley Cup-final, så får vi se hur det är med intresset på riktigt.

Men det var inte det jag skulle skriva om egentligen.

Nej, jag tänkte bevisa att fotbollsallsvenskan är bättre än elitserien i hockey. Att den håller högre klass.

Steg ett: Ungefär lika många av de bästa svenska fotbolls- som hockeyspelarna spelar utanför Sverige, i runda slängar är det ca 50 av vardera som finns i andra (oftast bättre) ligor. Här kan det även vara värt att notera att allsvenskan fick med 6 spelare i den svenska VM-truppen i fotboll, elitserien 4 (om jag räknat rätt) spelare i OS-truppen.

Steg två: Båda serierna har gott om utländska importer. I allsvenskan håller de flesta god klass, i elitserien är det väl lite mer blandat då fler grovjobbare tas in utifrån inom hockeyn. Jämför man toppen av skytteligorna är det antagligen lika stor andel utlänningar i båda.

Steg tre: Både hockey och fotboll är väl etablerade sporter i Sverige. Organisationerna är väl utbyggda och klubbarna välorganiserade, och kan antagligen ta hand om talanger väl. Eller med andra ord, oavsett om en talang finns i hockeyn eller fotbollen är chansen lika stor att de utvecklas till bra spelare.

Steg fyra: Nu kommer det. Det finns många mer fotbollsspelare än hockeyspelare i Sverige. På alla nivåer, både bland vuxna och barn. Vilket ju gör att många fler talanger kommer till fotbollen än till hockeyn. Utan att ha kollat upp siffrorna ordentligt kan jag nog säga att det finns ungefär 10 gånger så många fotbollsspelare som hockeyspelare i Sverige.

Slutsats: Eftersom skillnaderna inom steg ett, två och tre är små (försumbara), så är det skillnaderna i steg fyra som blir avgörande. Allsvenskan håller högre klass eftersom så många fler svenskar spelar fotboll än hockey. Nu protesterar kanske en del och börjar prata om världens andra bästa liga och annat. Struntprat! Till och börja med bevisade Frölunda att elitserien abslout inte är bäst i Europa i början av året då de åkte på storstryk i någon mästarturnering, men det är inte det avgörande.

Det avgörande är att Hockeyn är en jätteliten sport jämfört med fotboll. Och på vilket sätt blir hockeyn i Sverige roligare att se på bara för att resten (nästan) av världens länder är usla på det?

Är gotländska mästerskapet i varpa mer intressant bara för att restan av jordens befolkning struntar i den sporten?

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-17 23:12:16

jag tycker det är intressant med gotländska mästerskapet i varpa. för att inte tala om harpa.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-05-18 10:45:46

Ja, tänk den som ändå var så lycklig så lyckligt lottad att man fick följa det gotländska mästerskapet i harpa:)

Nästan lika intressant som det gotländska mästerskapet i att harva!

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-18 11:33:28

vi kan helt enkelt konstatera att det verkar finnas många intressanta gotländska mästerskap! :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-05-18 14:13:51

För en gångs skull tycker jag att ditt inlägg är något felaktigt:-) Roligt, men tveksamt. Ditt förra, som bevisade Göteborgs- och Skånedominansen satt mer träffsäkert.

Anrelll sa inte att hockey var intressantare i sitt inlägg utan att hockeyn skulle dra mer tittare än CL-finalen, vilket antagligen är sant. Om man läser noga så är det något han inte heller uppskattar. Han tycker att CL-finalen borde haft fler tittare, men påvisar att bland folk är hockey större. Och det stämmer ju och framgår även av ditt inlägg. (men visst om man jämfört Cl-finalen med Stanley Cup skulle CL fått betydligt fler tittare. Landslag är som sig bör populärast)

Fotboll är en mycket större sport. Och jag håller med dig om att den är bra mer fantastisk än hockey. Men att allsvenskan skulle hålla högre klass för att det finns fler spelare är kanske ett något vagt argument:-)

Att Gotländska mästerskap är spännande håller jag dock helt med om:-)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-05-18 14:31:12

Oj blev visst anonymt. Man måste ju stå för sitt namn när man är lite småkritisk. För övrigt har jag läst igenom en del av dina låttexter/dikter här på sidan och de håller verkligen hög klass. Jag måste få kolla in din "studio" i sommar.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-05-18 14:49:54

Jag undrar om jag inte ändrar mig:-) Kanske har jag bara missuppfattat dig. Vad du menade var kanske att folk i allmänhet inte förstått att fotboll är en större sport äbn hockey och att allsvenskan håller tämligen hög klass och då håller jag ju
med. Och egentligen är det ju oförlåtligt av mig att försvara Lasse Anrell:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-05-18 15:06:26

Hela inlägget ska väl tas med en gnutta salt, jag hävdar inte att mitt bevis är vattentätt. Och jag konstaterar att Anrells kommentarer egentligen inte har med ämnet att göra, utan mer det som fick mig att äntligen skriva det här inlägget. Jag har gått och planerat att göra det i nästan ett halvår, men det har inte blivit av.

Det hade kanske varit bättre att inte ens länka till Anrell, fast allra bäst hade det nog varit att skriva inlägget när Frölunda åkte på storpisk i januari(?), vann de ens någon match i europaspelet?

För att vara lite allvarlig vill jag ändå hävda att antalet spelare har betydelse. Fotboll är en större sport men Sverige är relativt sett bättre på hockey. Hur jämför man då?

Jo, genom att se hur stort "upptagningsområdet" är. Det är ju större att vinna ett SM-guld än ett DM-guld (oavsett sport) eftersom det finns fler konkurrenter. Ser man bara på svenska spelare så finns det i storleksordningen 500 000 fotbollsspelare och 50 000 hockeyspelare, och då tycker jag att det är rimligt att anta att fotbollsallsvenskan är en bättre/svårare turnering.

Men så enkelt är det ju inte riktigt. Svenska spelare flyttar utomlands och det vimlar utländska spelare i de svenska lagen. När det gäller svenska spelare vill jag nog hävda att ungefär 50 av de 70-80 bästa spelarna spelar utomlands, det gäller både fotboll och hockey. Om något är det snarare fler utflyttare i hockeyn.

När det gäller importerna är de kanske något fler inom hockeyn, fast skillnaden är inte jättestor. Absolut inte större än att den största skillnaden mellan idrotterna är den inom antalet svenska utövare.

Det jag vill ha sagt är att det är fel att hävda att allsvenskan håller låg klass bara för att det finns många andra ligor som är bättre. Men visst kan man väl hävda att klassen på en liga avgörs av hur väl den står sig internationellt, men eftersom fotbollen är så gigantiskt mycket större än ishockeyn internationellt så tycker jag att en sådan jämförelse blir grovt missvisande.

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-05-18 15:16:43

Nu är jag helt med!

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-18 23:45:53

jag hänger inte med längre... vad hände egentligen med dom gotländska mästerskapen? ska vi åka på dom eller?

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-05-19 00:38:10

Bara om mästerskapen i varpa, harpa och harva går samtidigt, annars går nog fotbolls-VM i Tyskland före.

Men om alla tre ovan nämnda mästerskap går samtidigt så tänker jag åka över till Gotland (iklädd landslagströja, vikingahjälm och ansiktsmålning) och heja allt jag kan!

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-05-20 13:23:24

Tyvärr måste jag meddela att mästerskapen i harpa blivit inställda. Fingerskador på de tre stora hemmahoppen i Visby i kombination med att laget från Väskinde bojkottar spelen blev för mycket för arrangörerna. Dessutom ställde ju Ainbusk in och folkfesten lär utebli.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-05-20 13:54:39

Aj då, det var synd. Nu får det väl bli fotbolls-vm då, men det känns om en klen tröst i eländet.

Postat av: stina

Publicerad 2006-05-21 09:54:30

harpchock!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela