Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Så väntar jag på dig

Publicerad 2006-03-19 01:44:04 i Kursivt

Ditt minne utav dagen
är ett stilla sammanbrott
och tid i ensamhet
för att ingen har förstått

Någonstans gick det fel
din livsplan är sönderriven
Du blev själv kvar här
och lever ditt liv övergiven


Tiden går bara runt
stannar upp och rullar på
vad får dig upp ur sängen
hur får du dagarna att gå
I vilket vägskäl tog du fel
hur blev du svårmodets lakej
för när dina ögon slocknat
så väntar jag på dig


Jag har ingen ro att ge
ingen tröst för det som skett
men min axel är ledig
och jag vet vad du har sett

Jag har alltid tid för dig
kan vänta länge om du vill
för även jag blev över
så jag vill ha dig tätt intill


Tanken går bara runt
vilken botten vill du nå
om nu världen är så kall
vad mer finns att förstå
Var finns ljuset i dina ögon
varför just svårmodets lakej
för när marken under dig rasar
så finns jag där hos dig





Kommentarer: Tanken var att det här skulle bli en glad och lycklig text, men det blev inte så. Det blev en låttext i stället, och det är så mycket mollackord i låten att texten fick bli lite deppig. För övrigt är det mycket svårare att skriva en låttext än en "vanlig" text, eftersom stämningen i så hög grad sätts av musiken. (Och att få in rätt antal stavelser per rad, men det har jag inte varit så noga med. Melodin får anpassa sig efter texten, men det gör inte så mycket för melodin är ändå inte så bra.)

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-03-19 12:50:32

man märkte på en gång att det var en låt ju :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-03-20 12:38:33

Jag tycker det är kul att fixa stavelserna, blir lätt mer poetiskt då. En vacker text tycker jag, du får säkert till en bra låt.

Ett tips: Om du ska skriva en glad text skriv inte sammanbrott och ensamhet i första stycket;-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-03-20 13:25:39

Nej, det hade varit lite dumt att börjar med att skriva sammanbrott och ensamhet:)

Men jag började faktiskt med så väntar jag på dig-raden (och ett par till som sedan ströks). Sedan kom jag inte så mycket längre, så då kom idén på en låt istället. Och eftersom jag är bättre på mollackord (eller något sånt) så gick det som det gick:)

De första raderna skrev jag faktiskt sist:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela