Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Kvällstidningslogik

Publicerad 2006-06-06 21:08:54 i Sport

Kan någon förklara logiken i det här.

För det första. Rubriken Alex drömback (borde man inte få in ett genitiv-s här? Eller slipper man eftersom det är ett x sist?) följs upp med "Han var mycket billigare". Om anledningen till att Mikael Nilsson är med är att han är billig är väl benämningen "drömback" lite konstig?

För det andra, underrubriken Petar sig själv i drömelvan: "Han var mycket billigare" innebär väl att Alex väljer Micke Nilsson för sig själv (på grund av priset)? Hur hänger det ihop med det sista stycket, där det står att Alex är uppsatt som mittfältare i drömelvan och följaktligen inte kan placeras som back? I drömelvan (till skillnad från i verkligeheten) konkurrerar inte Mikael Nilsson och Niclas Alexandersson, eftersom man inte kan sätta en mittfältare i försvaret (i drömelvan är väl bästa att tillägga, i verkligheten kan man förstås det).


Jag tröttnade på att inte kunna se quicktime-filer, så i kväll laddade jag hem en ny version av programmet. Så nu har jag sett (och inte bara hört) Lampshades New Legs-video, och måste säga att den är grym. Tror jag, för kvaliten är ju inte extremt hög, men av det som går att se så är videon riktigt bra.

Kommentarer

Postat av: hannie

Publicerad 2006-06-06 22:23:12

de hade väl inget bättre att skriva om...

genetiv-s ska inte sättas ut när ord slutar på z, x eller s. Man säger alltså alex drömback och inte alexs, det blir liksom lite dubbelt då... I vissa sällsynta kan man bli tillåten att sätta ut apostrof efter ett sådant ord som slutar på de bokstäverna, men då bara om det kan missuppfattas annars. tex: det är inte min katt, det är max. det kan missuppfattas om man inte sätter ut ett apostrof. Jag tycker dock att det är fult med apostrof på svenska, därför använder jag det inte.

ursäkta att jag tog upp så stor plats på din blogg, men som blivande svensklärare går jag igång på sånt här ju=)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-06-06 22:28:20

ibland tror jag att de inte har nåt bättre för sig än att hitta på en massa storys.

genetiv-s ska inte sättas ut när ord slutar på z, x eller s. Man säger alltså alex drömback och inte alexs, det blir liksom lite dubbelt då... I vissa sällsynta kan man bli tillåten att sätta ut apostrof efter ett sådant ord som slutar på de bokstäverna, men då bara om det kan missuppfattas annars. tex: det är inte min katt, det är max. det kan missuppfattas om man inte sätter ut ett apostrof. Jag tycker dock att det är fult med apostrof på svenska, därför använder jag det inte.

ursäkta att jag tog upp så stor plats på din blogg, men som blivande svensklärare går jag igång på sånt här ju=)

Postat av: hannie

Publicerad 2006-06-06 22:35:23

oj, det blev två...

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-06-06 23:20:42

Det gör absolut inget att du skriver mycket, men kanske inte två gånger? :)

(Nej, jag förstår att dubbletten beror på att blogg.se är sensationellt segt, men jag tycker om att vara lite tisdagselak:))

Tack för genomgången av hur genitiv-s fungerar, det slog mig nu att jag nog har hört det innan och borde kommit ihåg det.

Postat av: stina

Publicerad 2006-06-06 23:29:16

kan tilläggas också att många svenskar är influerade av engelskan och vill skriva tex "sven's bilar" men det är helfel! i engelskan är dock dessa genitivapostrofer viktiga. annars kan det lätt bli plural :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-06-07 00:35:36

Detta måste nog vara ditt mest fantastiska Alexinlägg hittills. Nog delar jag din uppskattning av honom, men att diskutera artikeln om hans drömelva är nästan väl bra. Du är och förblir ett snäpp värre fotbollsfanatikler än jag
:-)

(Och hannie är en härlig språkfanatiker)

Kul att du gillar videon, jag har själv inte fått den att fungera, men har sett den tidigare. Hos Stina funkar den visst.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-06-07 01:19:13

Jag tror att det är rätt stor skillnad mellan quicktime 6.x och 7.x, i min gamla spelare som var 6.nånting funkade bara ljudet.

När det gäller aftonbladetartikeln så var ju mitt fokus på aftonbladets vinklingar, inte Alex val. Det hade lika gärna kunnat handla om Källström, det roliga är ju alla aftonbladets fel:)

För övrigt får vi väl se vem som är värst fotbollsfanatiker i sommar, jag tänker testa dig på Offsides 20 frågor kring fotbolls-vm 1994. Själv fick jag 27 av 40 poäng, vilket jag är stolt över för frågorna är svåra:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-06-07 11:22:44

Ok ser fram emot testen! Ska du inte själv vara med i drömelvan förresten? :-)

Jag har börjat att nästan avsky Aftonbladet och hela Sveriges media. Påhoppen börjar bli lite för många. Ibland verkar det nästan som de vill människor illa.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-06-07 11:32:23

Jag är fortsatt tveksam till drömelvan, men jag funderar på att vara rebellisk och alternativ och satsa på vmelvan.se i stället:) Fast det är visst samma sak egentligen.

Och eftersom det står lite om Alex i inlägget så kan jag inte låta bli att skicka med följande dagsfärska länk:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela